Tallinki töötajad: elu on vilets
Suhtlesin paarikümne Tallinki praeguse ja endise töötajaga. Kõiki iseloomustas hirm tööandja ees. Isegi rahulolijad kardavad vallandamist või karjäärivõimaluste kadumist. Kõik palusid tungivalt anonüümsust ja isegi mitte laevade nimede mainimist. Öeldi, et meediaga suhtlemine pole otseselt keelatud, aga on juhtunud, et avameelitseja saab karistada.
Mari andis teada: “Pidev meeskondade ümbertõstmine on vähendanud laevapere ühtekuuluvustunnet ja pole imestamisväärne, kui puudub usaldus laeva juhtide ja meeskonna vahel. Kaadri voolavuse ja hämara personalipoliitika tõttu on kadunud kindlustunne.”
Kõik see on Eesti meremeeste sõltumatu ametiühingu (EMSA) juhile Kaia Vaskile teada. Ta teab, et just hirmuga ohjatav töötajaskond ei suuda oma õiguste eest võidelda, sest puudub usaldus. “Mis saab, kui hirmunud ja umbusaldav laevakollektiiv peab õnnetuse korral koos töötama?” küsis Vask ja lisas: “kui liita kesised töötingimused, saamegi põhjuse, miks Tallinkis on kaadri voolavus üle 25 protsendi.”
Tallinkis on üle 6000 töötaja ning pole probleem leida nende hulgast rahulolematuid, ütles Tallinki personalidirektor Taavi Tiivel. “Kui paljudel aga on töökohas kolm korda päevas tasuta toitlustus, majutus, tööriided, saunad, jõusaalid, puhkeruumid? Kui paljud saavad pärast kahte, tõsi küll, sageli pingelist ja rasket töönädalat olla kaks nädalat kodus ja puhata?”
Kitsad kajutid
Allpool oma arvamuse väljaütlejad on Tallinkis töötanud aasta kuni viisteist. Ametid alates kajuti-, klienditeenindajast kuni masinisti, koka ja baarimeheni. Nimed on muudetud.
“Ilma meie teadmata on soritud isiklikes asjades. Kajutisse tulles on näha, et asjad on teisiti pandud. Väidetakse: otsitakse laeva vara ja maa pealt toodud kaupa,” pahandas Paavo. EMSA on andnud Tallinki kohtusse, vaidlustades nii põhjendamatud läbiotsimised kui ka laevatöötajate liikumise keelu reisijate poolel. “Kujutage ette: naistöötaja peab laevapoest sukkpükste ostmiseks paluma luba ülemuselt. Kas pole alandav?” rääkis Kaia Vask.
“Uute laevade ehitamisel pole meeskonna jaoks liiga palju ruumi raisatud,” leidis Mari. Paavo täiendas: “Kaks nädalat, mis järjest laevas veedame, oleme kahekesi väikestes ja umbsetes päevavalguseta kajutites.” Anton: “Töötan masinaruumis ja näen päevavalgust ainult lõunaajal tekil käies.” Roland: “Pärast nelja tunni pikkust vahis olemist peaksin kajutis puhata saama, kui seal on aga juba ees teine puhkav mees, pole võimalik kajutisse siseneda tema und häirimata. Reisijate poolel olemine on keelatud, puhkeruum on alati rahvast ja lärmi täis ning stress kasvab. Kadestan neid, kes on saanud lääne lipu all sõitvatele laevadele. Vahe on nagu öö ja päev.”
Anna: “Meeskonna kajutid lasevad laeval kohutavalt heli läbi ja laeva pisemgi raputus on sinna tunda. Pluss kohutav vibratsioon laeva sadamast väljudes ja saabudes, mis muutub väljakannatamatuks.”
Ametiühingujuht Kaia Vaski sõnul on probleem vibratsiooni mõõtmises, mida tehakse avamerel, mitte aga sadamasse saabudes, kui see on suurim. Pealegi teevad kiirlaevad Tallinna ja Helsingi vahel päevas viis otsa. “Rasedatel pole soovitatav suure vibratsiooniga Staril ja Superstaril töötada,” nentis Vask.
OÜ Hansa Liin töötajate peausaldusisiku Anne Sisaski sõnul on kõige uuemal laeval – Baltic Princessil – kõige hullemad töötingimused. “Sada inimest on kajutita ja nad peavad igal õhtul “infost” uurima, millises reisijate kajutis nad ööbida võivad. Hommikul panevad oma kotid raudkappi ja vabastavad kajuti reisijatele. Ning nii kaks nädalat järjest!”
Tasustamata ületunnid
Töötajaid häirib ületunnitöö tasustamata jätmine. Raul: “Meeskonnad on alakomplekteeritud, töökoormus on suurenenud ja tööpäevad pikenenud 12–13 tunnini. Ületunde Tallinkis fikseerida ei tohi, järgnevad “pahandused”. Heino: “Nelja Tallinkis töötatud aasta jooksul ei kohanud ma kedagi ega kuulnud kellestki, kes oleks saanud seaduslikku tasu ületundide eest.” Paavo: “Vahetuse pikkus on ametlikult 10,5 tundi, ületunde kinni ei maksta. Tegelik tööpäeva pikkus on 12 tundi, ja seda 14 päeva jutti.”
Kaia Vask nentis, et siin saavad end aidata vaid töötajad ise, säilitades kindlameelsuse ja jättes alla kirjutamata paberitele, kus tööaeg on valesti kirjas. Siiski teeb talle heameelt, et palgavaidluste lõpul jõudis Tallinki juhtkond viimaks ka lihttöötajatega suhtlemiseni.
Reisijate alale minek on keelatud
Väljavõtteid Tallinki sisekorraeeskirjadest:
5.13.4 Turvameestel on õigus kontrollida laeva saabuvate ja laevast väljuvate töötajate pagasit tööandja poolt kehtestatud korras.
5.14.1 Töötajatel on keelatud viibida reisijatele mõeldud ruumides ilma eriloata.
5.14.4 Reisijate pealetuleku algusest kuni reisijate maalemineku lõppemiseni ei ole lubatud kasutada reisijatele määratud lifte.
Soomlastel samalaadsed probleemid
Laevafirma Viking Line ametiühingu peausaldusisik Jyrki Lumenjoki tõdes, et probleemid, millega maadlevad Soome meremehed, sarnanevad Eesti meremeeste omadega.
“Tihti on meeskonnad alakomplekteeritud, mistõttu töö muutub märksa intensiivsemaks. Ületundidega meil probleeme aga pole, sest seda keelavad lepingud on väga konkreetsed.”
Ametiühingujuhi sõnul pole ka soomlastest meremehed oma tuleviku suhtes kindlad. “Lühiajaliste lepingutega töötajad ei tea tihti, kas nad saavad ka homme tööd või mitte. Samal ajal pole meil võimalik inimesi ilma nende nõusolekuta ühelt laevalt teisele ümber tõsta.”
Viking Line’i laevadel töötatakse nädal aega järjest, seejärel ollakse nädal kodus, mis teeb ametiühingujuhi sõnul ka askeetlikud kajutitingimused vastuvõetavamaks. “Paraku pole veel igal meremehel üksikkajutit ja see ei taga inimestele vajalikku privaatsust,” lisas Lumenjoki.
Maailmas olukord sama hull
Eesti meremeeste sõltumatu ametiühing kuulub rahvusvahelisse transporditöötajate föderatsiooni (ITF). Organisatsiooni kodukülje merendusele pühendatud osast saab lugeda, et Eesti probleemid pole maailmas ainulaadsed. Argentina ja Panama meremehed streikisid paremate töötingimuste saavutamiseks. Taani Maerski lavafirmast vallandati kaks liigselt avameelitsenud ohvitseri, mis tõi kaasa skandaali. Šotimaal avastati laev, mille meeskonda oli sunnitud tööle 20 tundi ööpäevas. Hispaania sadamast Castellonist leidsid inspektorid (ITF) laeva, mille ukrainlastest meeskond oli sunnitud pikka aega tegema ületunde. Austraalia meremehed saavutasid võidu, protestides põhjendamatu meeskondade laevalt laevale ümbertõstmise vastu jne.
Tallinki kommentaar
Personali- ja arendusdirektor Taavi Tiivel
Tallinkis on üle 6000 töötaja ning loomulikult pole mingi probleem leida sellise hulga inimeste seast neid, kes ei ole rahul ühe-teise-kolmandaga. Tallinkis, nagu ka ilmselt enamikes teistes ettevõtetes, saab töötingimustega seotud probleeme ja muresid lahendada siis, kui inimene tuleb ja nendest räägib. Ja nii see ka toimib.
Kui paljudel on töökohas kolm korda päevas tasuta toitlustus, tasuta majutus, tööriided, saunad, jõusaalid, puhkeruumid? Kui paljud saavad peale kahte, tõsi küll sageli pingelist ja rasket töönädalat, olla kaks nädalat kodus ja puhata?
Arvamused ja ettepanekud on teretulnud
Alati saab midagi paremini teha. Seetõttu käib laevade ja kaldatöötajate vahel ka tihe suhtlus, superintendandid, liinidirektorid jne. käivad laevadel pea iga päev, juhatus organiseerib kohtumisi laevapereliikmetega. Kõikidel kohtumistel on väga hästi näha, et oma arvamust avaldatakse hea meelega ning enamus on diskussioonideks avatud. Kui keegi oma arvamust välja öelda pelgab, siis selles osas on raske midagi ette võtta. Samas oleme püüdnud töötajaid oma arvamuse avaldamisele julgustada, selleks on arendatud erinevaid infokanaleid, määratud on ettevõtte kontaktisikud ning olemas on isegi konkreetsed tagasiside vormid. Viimasel ajal on töötajate ja tööandja suhteid kindlasti pingestanud kolmas osapool, kellel seejuures kahjuks midagi kaotada pole. Samas on sellel ka positiivne külg – tänu sellele oleme oma töötajatega järjest tihedamas kontaktis ning kokkuvõttes võib see töösuhteid isegi tugevamaks muuta.
Meediaga suhtlemiseks on ettevõttes infomüra vältimiseks määratud kõneisikud, samuti peab ettevõte järgima börsiettevõtetele sätestatud erireegleid, millega enamik töötajatest kursis ei ole, ega peagi olema.
Antud kommentaarid paistavad kõik olevat siiski pigem emotsioonid.
Sisekorraeeskirjad
Tööle tulles tutvuvad kõik nii laevade kui ka kaldapersonali töötajad sisekorraeeskirjadega. Laevu ei saa võrrelda maismaa asutustega, sest reeglid ja nõuded on paljuski karmimad tagamaks korda, mis on turvalisuse tagamisel ning inimeste eest vastutamisel primaarne.
Töötajate kajutite ja asjade kontroll on laevades turvalisuse tagamiseks ja mis seal salata, ka ettevõtte vara kaitsmiseks väga oluline. Samuti on korraline kajutite ja teiste alade kontroll kohustuslik tagamaks sanitaar-, turvalisus- ja ohutusnõuete täitmist laevas ning millede mittetäitmine võib kaasa tuua karistuse tervele ettevõttele. Kontrolle viiakse läbi selleks seaduses ettenähtud korras ning seni ei ole meile töötajate poolt laekunud ühtegi kaebust, et seda oleks viidud läbi teisiti. Loomulikult ei saa seda täielikult välistada, kuid täna puudub meil igasugune alus seda arvata ning uurida.
Eriload, k.a. baariload reisijatealal viibimiseks on tingitud eelkõige turvanõuetest, sest laevas peab kriisiolukordadeks valmisolekuks olema ülevaade, kus töötajad viibivad. Ohuolukorras rakendatakse vajadusel kogu meeskonna ressurssi.
Kuna meie laevadel on keskmiselt korraga peal ca 200 töötajat, on loomulik, et reisi ajal on reisijateliftid mõeldud eelkõige reisijatele. Töötajad saavad reisi ajal kasutada töötajate lifte.
Töötajate kajutitest
Laeva tehnilised töötajad töötavadki enamus aega kunstliku valguse käes, sest kuigi oleme seda ka uurinud, on illuminaatorite tegemine allapoole veepiiri tänapäeval reeglina keelatud. Eeldatavasti on tehnilised töötajad enne tööle asumist ka kursis, et mootoriruumid asuvad ikka alumistel, mitte ülemistel tekkidel. Lisaks on iga mehaanik ja motorist enne tööle asumist töötingimustest teadlik. See on seotud tööspetsiifikaga, millega peab inimene olema arvestanud juba oma eriala valikul. Näiteks tüürimehed, kes seisavad öist, hilisõhtust ja varahommikust vahti, näevad heal juhul vaid kuud, tähti ja kaldatulesid. Neil ei ole sillas peale valgusdioodide ja radariekraani helenduse üldse midagi, nad on kogu aja pimedas, isegi päevavalguslampidega tehisvalgust ei ole nõuetega lubatud.
Töötajate kajutite jaotus korraldatakse laevades ning siin mängib paljuski rolli töötajate omavaheline suhtlemine, et leitaks endale sobiv kajut ning kajutikaaslane. Laevades on tulnud ette ka juhuseid, et töötajate kajuteid vajadusel ja võimalusel ka vahetatakse.
Laevatehas on juba laeva ehitamisel järginud rahvusvahelisi reegleid ning tulevase lipuriigi vastavaid seadusi, see puudutab ka töötajate kajutite suurust. Kajutid on pinnalt täpselt sama suured, kui reisijate kajutid. Seadustele vastavust kontrollivad enne laeva liinile minekut ka klassiühing ning erinevad riiklikud ametiasutused.
Ametiühing
Kaptenid on laevas reederi (tööandja/omaniku) esindajad ning seetõttu ei saa ta kuuluda samaaegselt töötajate huve kaitsvasse ametiühingusse. Küllap on enamike tüürimeeste eesmärk just selle auastmeni jõuda ning seda ei saa neile ka pahaks panna. Seejuures arvame, et inimene (Heino) võiks rääkida ikka enda, mitte teiste eest. Igaühel on õigus otsustada, kas ta kuulub ametiühingusse või mitte ning sinna kuulumine kuulub delikaatsete isikuandmete alla, seega on teema avalik arutamine üldse ebaeetiline.
Uued laevad ja meeskondade ümberkorraldus
Mis puudutab uute ja suuremate laevade ostmist ja sellega kaasnevat meeskondade ümbertõstmist, siis see on ettevõtte positiivse arengu üks paratamatuid külgi. Kui ettevõtte töötaja firma hea käekäigu üle rõõmu ei tunne ning selles vaid miinuseid näeb, on sellest lihtsalt kahju. Lisaks on ümberpaigutamiste eesmärk töötajate kvalifikatsioonitaseme tõstmine erinevatel laevadel töötamise kogemuse kaudu, mis omakorda annab töötajatele paremaid edaspidiseid karjäärivõimalusi.