Tallink pakkus eile riikliku lepitaja juures Eesti lipu all sõitvate laevade laevapereliikmetele palgatõusu kas kolme aasta jooksul 40 protsenti või nelja aasta jooksul 48 protsenti. Eesti meremeeste sõltumatu ametiühing (EMSA) sellist ettepanekut vastu ei võtnud, kuna tegemist olevat vaid ilusa arvudemänguga, millest töötaja elu ei parane.

“Pakkumine tähendab töötajatele käesoleva aasta sügisel reaalpalga kasvu vaid 12 protsenti, mis ei vasta kollektiivlepingus kokkulepitud keskmise palga tõusule ega taga suurele osale töötajaist isegi tuhandekroonist sissetuleku kasvu,” ütles EMSA esimees Kaia Vask.

Tema sõnul ei vii ka järgnevatel aastatel lubatud palgatõus töötajate palkasid olulisel määral lähemale haigutavale palgavahele välisliinidel sõitjatega ega ahvatle tagasi firmast juba lahkunud spetsialiste.

EMSA kompromissettepanek oli tõsta reaalpalkasid lepingu esimesel aastal keskmiselt 20%, järgnevatel aastatel 15% ja 10% tingimusel, et firma kehtestab lisaks staaÏitasude süsteemi.

Tallinki kommunikatsioonijuhi Luulea Lääne teatel tõuseks nende pakkumise juures Eesti lipu all sõitvate laevade laevapereliikmetest madalaim, kajutiteenijate põhipalk üle 10 000 krooni, millele võivad lisanduda soodustused ja lisatasud. “Eesti laevatöötajate keskmine töötasu 17 000 krooni on juba praegu kõrgem kui vastav statistiline keskmine maapealsetel ametikohtadel,” ütles Lääne. Tema sõnul võimaldavad töötajate töögraafikud enamikule laevatöötajatest ka kahte vaba nädalat kuus ning lisaks pakub Tallink tänu uhiuutele laevadele oma töötajatele Läänemere nüüdisaegsemaid töötingimusi.

Kehvad töötingimused

EMSA hinnangul aga lähevad töötingimused järjest kehvemaks ning laevad on ilusad ja säravad eelkõige kliendile. “Töötajad paigutatakse mitmekesi elama sisekajutitesse. Masinate võimsuse kasvust tulenevalt on suurenenud vibratsioon ja müra. Uutest sõidugraafikutest ja meeskondade vähendamisest on töö intensiivsus kasvanud mitmekordseks. Peale ajale jalgu jäänud palga on kõik see ülisuureks paisunud kaadrivoolavuse peamine põhjus,” kirjeldas Vask.

Tallink peab andma oma seisukoha töötajate kompromissettepanekule 19. augustiks ning sellele järgneb uus kohtumine riikliku lepitaja juures 21. augustil.