Abilinnapea Jaanus Mutli sõnul on juttu piirkiiruse alandamisest 10 km/h võrra vaid tasulise parkimisala välispiirini kesklinnas.

“Me ei räägi piirkiiruse alandamise puhul kindlasti kogu Tallinnast, vaid kesklinna piirkonnast. Liikluse rahustamist oleks vaja kogu Tallinnas, aga ma ei leia, et kogu Tallinnas peaks kiirus olema piiratud 40 km/h. Väga suur osa fataalse lõpuga õnnetustest juhtub just nimelt liialt suure sõidukiiruse tõttu.”

Abilinnapea täpsustas, et mingit linnavalitsuse otsust ega kabinetinõupidamisel saavutatud kokkulepet veel pole ning teema vajab põhjalikumat ja laiapõhjalisemat arutelu.

Kiirusepiirangut toetab ka maanteeamet, kuid nagu märkis linnaliikluse büroo juhataja Vello Koonik, on konkreetsel puhul otsuse tegemine eelkõige linnavalitsuse kätes, kes peab otsustama, kas suudetakse tagada ka soovitud efekti tagamiseks piisav liiklusjärelevalve.

Et muudatus võiks tegelikku kasu tuua, vajab see eelkõige linlaste poolehoidu ja toetust, märgib politseikomissar Villu Vane. Tema sõnul on sama küsimus olnud arutluse all ka varasematel aastatel, sest liiklusõnnetuses hukkumise riski kasv alates sõidukiirusest 30–40 km/h on märkimisväärne, kuid teoks pole mõtet veel tehtud.

Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Vello Lõugas aga viitab statistikale, mis näitab, et kiirusel üle 40 km/h juhtuvate inimohvriga liiklusõnnetuste puhul on ellujäämistõenäosus küllaltki väike ning seetõttu toetab ta kindlasti väiksemat sõidukiirust Tallinna kesklinnas. Liiklusekspert Johannes Pirita arvates kaasneksid kiiruse vähendamisega aga veel suuremad ummikud ning sõitmine läheks keerukamaks. “Pigem oleks kasulikum kiirusi diferentseerida,” märgib Pirita.

Siseministeerium on alustanud kampaaniat, et mõttetult kiirust piiravad märgid maha võtta, õiged märgid üles panna ning liiklusjärelevalvet natuke tugevdada. Teistes riikides on sama meetodiga olukorda paremaks muudetud. “Ma kardan, et meil Tallinnas ei ole sellel asjal väga sügavat mõtet,” lisab Pirita.

Teravik vales kohas

Selle arvamusega nõustub ka liiklusspetsialist Indrek Sirk, kelle arvates on linnavõimudel küsimuse teravik vales kohas ning kavatsusel on pigem propagandistlik maik. “Muutusi tuleks teha läbimõeldult ja uuringute põhjal ning vajadusel kehtestada piirang konkreetsetele tänavatele või ristmikele, näiteks Vabaduse väljaku ja Viru väljaku ümbruses, kus on palju jalgsi liiklejaid,” toonitab Sirk.

Probleemiks pole niivõrd need liiklejad, kes sõidavad 50 km/h, vaid kes praegu sõidavad kiirusega 60–70 km/h. Need, kes eiravad liikluseeskirju, teevad seda nagunii ning 40 km/h piirangu puhul ehk enamgi. Seega oleks Sirgi sõnul oluline pöörata rohkem tähelepanu just liiklusjärelevalvele.

Piirang eeldab analüüsi

•• Liiklusuuringuid ja -analüüse korraldava Stratumi juhataja Dago Antovi sõnul on Helsingi kesklinnas 40 km/h piirkiirus kehtestatud juba aastaid tagasi ning uuringud on näidanud ka mõningast liiklusturvalisuse kasvu.

•• Tallinnas vajaks säärane kiiruspiirangu muutus enne kindlasti täpsemat analüüsi, kus kui kiiresti sõidetakse, ning määratlemist, mis piirkondadele piirkiirust kehtestada.

•• Eeskuju võiks võtta mõnest teisest riigist, kus suurematel teedel on ka kesklinnas lubatud suurem kiirus ning väiksematel tänavatel väiksem kiirus.