Need on põnevad ja väga elulised küsimused, sest prognooside järgi kolmekordistub lennureisijate arv 2050. aastaks. Juba praegu lendab maailmas iga päev kümme miljonit inimest ehk peaaegu kaks Baltikumi täit rahvast. Lennureisijate arvu kiire kasv nõuab aga uusi lahendusi, sest varsti on taevas lennukitest paks ning nendelt alla sadav saastehulk muutub märkimisväärseks. Näiteks Lääne-Euroopast USA idarannikule lendav tänapäeva lennuk toodab praegu tavaklassi reisija kohta 2,5 tonni süsihappegaasi. Sama palju tekitab keskmine sõiduauto 15 000 km läbimisel.

Jürimäe juhitav osakond valib visiooni, milline on Euroopa Liidu lennundus aastaks 2050 (Flightpath 2050 nimeline dokument), ja rahastab sellesuunalisi Euroopa teadlaste ühispingutusi.

„Üks meie peamisi teemasid on rahastada uuringuid, et lennukid kasutaksid vähem kütust, sest siis nad järelikult ka saastavad vähem,” räägib Jürimäe. „Eesmärk on leida tehnoloogiad, mis lubaksid kolmekordset lennureisijate arvu, aga seejuures saastaksid lennukid keskkonda vähem kui praegu.”

Euroopa Komisjonil on kindel eesmärk: 2050. aastaks peavad lennukid kulutama 75% vähem kütust kui praegu. „Juba on kõvasti alla tuldud, kui võrrelda lennukite kütusekulu aastakümneid tagasi,” märgib Jürimäe. „Kui 40–50 aastat tagasi kasutas lennuk ühe reisija kohta umbes kümme liitrit kütust 100 km kohta, siis täna umbes kolm liitrit ehk 70% vähem.”

Avalehele
9 Kommentaari
Loe veel: