„Ei tea täpselt, kui kaugele ummik ulatus, aga Liivalaia tänaval selle lõppu näha ei olnud,” ütles pea kümneaastase tööstaažiga liiklusreguleerija Arvo, kes eile hommikul kella seitsmest alates Stockmanni juures ristmikul liiklust korraldas. Kui mööda Liivalaia tänavat seisid autod juba alates Juhkentali tänavast, siis Tartu maanteelt lausa Laulupeo tänavast saati. „See on hullumaja,” kommenteeris Arvo tipptunnil ristmikul toimuvat ja lisas, et reguleerijate peamine eesmärk oli Tartu poolt tulijad võimalikult sujuvalt kesklinna juhatada.

Punase tule alt läbi

Reguleerija sõnul oli probleeme eelkõige hooletute roolikeerajatega. „Autojuhid on rumalad. Nad sõidavad lihtsalt punase tule alt läbi ja eiravad märguandeid. Ühed saavad aru, teised ei saa. Ja mina pean vaatama, et teised samal ajal pauku ei teeks,” kirjeldas ta. Just liikluseeskirjade ja reguleerijate käskluste eiramine on see, mis niigi venivat liiklusvoogu Arvo hinnangul veelgi aeglustab, kuna ühe eksija tõttu tuleb seisma jätta kogu ülejäänud liiklus.

Käsklusi eirava juhi takistamiseks on reguleerijate käed aga seotud. „Patustaja võibki oma manöövri lõpetada. Ega reguleerija ei saagi muud teha, kui veenduda, et liiklemine on sel juhul teistele ohutu,” nentis liikluse reguleerimist korraldanud AS-i Ühisteenused spetsialist Martin Tubalkain.

Kui Tubalkaini hinnangul on taolisi juhte vaid umbes viis protsenti sõitjatest, siis reguleerijate sõnul on see arv suurem. Arvo hinnangul sõidab iga teine juht ristmikule mobiil kõrva ääres, ega pane seetõttu liiklusmärke tähele. „Kõige hullemad on ausalt öeldes noored blondiinid. Nad ei jälgi märke,” tõdes ta. Lisaks sellele ei tea juhid tihti reguleerija märguannete tähendusi ja nii ei pruugi mõni arugi saada, et tuleb peatuda. „Vehkimist on ikka palju,” ütles Arvo. Et töö on füüsiliselt raske, on reguleerija tiheda liiklusega ristmikul korraga väljas kuni tund aega.



LIIKLUS

Hea teavitustöö ja reguleerijad päästsid suurtestw ummikutest

Gonsiori tänava sulgemise tõttu tekkinud ummikuid aitas vähendada hea teavitustöö, arvas AS-i Ühisteenused liikluskorralduse spetsialist Martin Tubalkain. „Inimesed olid valmis ja seetõttu suuri ummikuid justkui polnudki,” ütles mees eilset liiklusolukorda kommenteerides .

Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna peaspetsialist Randar Jõesaar ütles, et eilne liiklusummik tekkis sellepärast, et liiklusvoog oli koondunud just Liivalaia tänavale.

Suurema liiklusseisaku tekkimist aitas spetsialisti hinnangul ära hoida aga tublide liiklusreguleerijate töö. „Ummik tekib tavaliselt ikkagi sellest, et inimesed sõidavad hilise kollase ja varase punasega üle ristmiku. Reguleerija on kindlasti suuremaks takistuseks kui foorituli,” kommenteeris olukorda Jõesaar.