.

Tudeng Kertu kolis sügisel Tartust Tallinnasse oma korterisse ja ostis esimesel võimalusel ühiskaardi. „Kahjuks pole siiani saanud seda kasutada ega kaardile raha laadida, sest olevat mingi süsteemiviga. Kahtlustan, et mul pole õnnestunud kaarti isikustada,” lausus ta. Endisel tartlasel on kavas end lähiajal ka pealinna sisse kirjutada. „Ma ju elan nüüd siin ja bussiga sõitmine on boonus, mitte põhipõhjus. Ühiskaart on uuest aastast ainuke dokument ning valikut ei ole, kui tahad kesklinnast Meriväljale bussiga sõita. Liigume elukaaslasega erinevatel aegadel. Samas tema ei kirjuta end Tallinnasse sisse ega hakka bussiinimeseks, kuna sõidab autoga,” rääkis Kertu.

Pensionär Jekaterina võttis ühiskaar­di välja enne 1. detsembrit. „Ma küll ei ela Tallinnas, aga 74-aastased saavad kaardi tasuta. Läksin kesklinna postkontorisse postkaarte ostma ja mõtlesin, et tont temaga, toon sõidukaardi ka ära. On ju kirjutatud, et kui pole kaarti, siis oled ilma piletita reisija. Mind ähvardati,” viskas ta nalja.

Jekaterina sõnul anti ühiskaart kätte ja midagi ei selgitatud. „Rahvast oli küllalt ja seisin veerand tundi sabas. Kus neil oli aega selgitada: see on ju niigi selge, et kaarti peab bussis viibutama,” lisas ta.

Peale Kertu ja Jekaterina on uue sõidukaardi ostnud veel umbes 100 000 tallinlast ehk ligi veerand pealinlasi. Tallinnas on kokku üle 418 000 sissekirjutusega elaniku. See tähendab, et kolmveerand tasuta sõiduõigusega inimesi pole uue, üksnes registreeritud elanikele mõeldud soodustuse kasutamiseks vajalikku kaarti välja ostnud, kuigi neid hakati kaheeurose hinna eest müüma juba septembris.

Selge on, et osa tallinlasi ei kavatse kindlasti vähemalt esialgu ühiskaarti osta, vaid kasutavad edasi ID-piletit või ei sõida üldse ühissõidukitega. Ent pole vist siiski liig oletada, et vähemalt sadakond tuhat tallinlast hakkab kaardi ostmisele mõtlema jõulupühade ja uue aasta vahel. „Ei usu siiski, et suurt tunglemist tekiks, sest kaarte müüakse enam kui 150 müügipunktis,” lootis Kristjan Konks, sõidukaartide eest vastutava Ühendatud Piletite AS-i tegevjuht.

Seda, kas inimene ikka tohib bussis või trammis sõita, kontrollib ka uuest aastast edasi munitsipaalpolitsei amet. Üksnes registreeritud linnaelanikele mõeldud tasuta transport tekitab olukorra, kus piletit justkui ei ole vaja ja sõit on tasuta, aga kuna mittetallinlased tasuta sõita ei tohi, peavad sõiduõiguse kontrollijad siiski alles jääma. Selle erinevusega, et kui praegu tuleb kindlaks teha, kas inimesel on pilet või soodustus, siis uuest aastast peab mupo end ümber harjutama ja hakkama uurima, kas sõitja on tallinlane või mitte.

Munitsipaalpolitsei ameti avalike suhete peaspetsialist Meeli Hunt kinnitas, et erilisi muudatusi tasuta ühistransport mupole siiski kaasa ei too. „Kindlasti suhtume esimestel kuudel uue piletisüsteemi kasutajatesse leebemalt,” sõnas ta. Üldiselt aga kestab põhimõte, et sõiduõiguseta sõitjate kohta algatatakse väärteomenetlus.

Vaadatakse, mis juhtub

Kuna võib eeldada, et inimesi hakkab ühissõidukites rohkem olema ja ilmselt hakkab ka ühissõidukeid endid tänaval rohkem liikuma, peaks mupo tõenäoliselt üle vaatama ka oma piletikontrolli taktika. Hundi sõnul aga on praegu keeruline vastata küsimusele, kas kontrollimist tihendatakse ja kas muposse on töötajaid juurde vaja. „Vastata saab siis, kui süsteem on täielikult rakendunud,” ütles ta Eesti Päevalehele eile, kaks nädalat enne tasuta ühistranspordi rakendumist.

Ometi on Hunt kindel, et mupo kulud ei suurene. „Kulud jäävad eelmise aastaga võrreldes umbes samale tasemele,” kinnitas ta. Seda tõendab ka järgmise aasta eelarveprojekt: mupo kulud kasvavad 3,1 miljonit eurolt 3,2 miljonile.

Veel eelarveid võrreldes selgub, et linn kirjutas selle aasta täpsustatud eelarvesse mupo kogutavaks trahvituluks 960 000 eurot. Huvitaval kombel ootab linn järgmisel aastal mupolt trahve 900 000 eurot, ehkki paljud seni trahvidega linnakassat toitnud inimesed saavad aasta algusest tasuta sõita. Tallinna munitsipaalpolitsei tegi tänavu 11 kuu jooksul piletita sõidu eest trahve kokku 572 460 euro eest, mis moodustab laias laastus poole Tallinna trahvituludest.

Ent tulude suurenemist on oodata mujalt. Linn pole eriti varjanudki, et tasuta ühistranspordi tegelik eesmärk on registreeritud linlaste juurde hankimine. Kui see nii poleks, siis oleks tasuta ühistransport avatud ju kõigile sõitjaile, mitte üksnes linlastele – ja siis oleksid ära jäänud ka mupo kontrollikulud ja piletisüsteemi administreerimise võimalus. Kuna seda ei tehtud ja tasuta on sõit vaid registreeritud linlastele, on ilmne, et see on mõeldud präänikuks neile, kes küll Tallinnas elavad, aga pole end siia sisse kirjutanud.

Detsember toob lisa

Praeguse seisuga on selge, et präänik on oma eesmärki täitnud: tänavu on linlaste arv alates juulikuust, kui algas aktiivsem tasuta ühistranspordi tutvustamise kampaania, jõudsalt suurenenud. Praegu saab statistikaametist andmeid vaid 1. detsembri seisuga ja need näitavad, et linn on juurde võitnud enam kui 2400 elanikku. Rahaliselt on see linnale kasulik. Kui võtta mõõduka optimismiga eelduseks, et iga tulija teenib Tallinna keskmist palka (mis oli statistikaameti andmeil tänavu kolmandas kvartalis 987 eurot), siis saab linn iga sellise uue elaniku pealt aastas tulumaksust kohalikule omavalitsusele eraldatava osana ligi 1200 eurot.

Seega toovad praeguseks registreeritud linnaelanike ridadesse lisandunud 2400 uut elanikku aastas linnale tulu enam kui 2,8 miljonit eurot. See on peaaegu kolmandik 12 miljonist eurost, mille linnavalitsus on arvutanud tasuta ühistranspordi pakkumise lisakuluks. Arvata on, et detsember toob kaasa eelmistest kuudest oluliselt suurema linna registreerujate arvu, sest nagu ka ühiskaartide soetamise puhul, on ilmselt enamik, kes end sisse kirjutada kavatseb, jätnud selle viimasele minutile.

Ent uutelt elanikelt teenitavat tulumaksu ei saa võtta puhta tuluna, sest lisanduvad elanikud on linnale ka kulu: nad saavad õiguse ka Tallinna lasteaia- ja koolikohtadele ning vajaduse korral kõigile sotsiaalteenustele.



NÕUANDED

Mis saab, kui…

… sõidukaart kaotsi läheb? Kui isikustatud kaart läheb kaotsi, saab kaardi netis või müügipunktis enda isikust lahutada ja uue kaardi osta. Vanal kaardil olnud andmed ja/või raha kandub üle uuele kaardile. Kaardi leidnud isik seda kasutada ei saa. Isikustamata kaardi puhul võrdub paraku kaotus selle rahasumma kaotusega, mis kaardil oli.

… soovin kaardist loobuda? Kui enam Tallinnas sõita ei taha, saab sõidukaardi tagastada kuue kuu jooksul pärast esimest valideerimist. Siis saab ka makstud kaheeurose ostuhinna tagasi. Ka isikustamata kaardi saab tagastada ja raha sealt pealt tagasi. Kui kaarti on kasutatud kauem kui kuus kuud, enam ostuhinda tagasi ei saa.

… kaart ununeb koju? Kahju küll, tuleb üksikpilet osta. Kuni märtsi lõpuni kehtib ID-pilet, seni saab osta M-pileti. Pärast seda tuleb taskust sendid kokku kraapida ja bussijuhilt paberil üksikpilet osta.

… ID-pileti ja M-pileti võimalus kaob? ID-pileti ja M-pileti süsteemid kehtivad märtsikuu lõpuni ja pärast seda peavad tõesti kõik Tallinna ühissõidukite kasutajad ostma kas sõidukaardi või leppima bussijuhi käest ostetavate kallite üksikpiletitega.



MEELESPEA

Kuidas saab tallinlane alates 1. jaanuarist tasuta sõita?

Osta sõidukaart

Kaks eurot maksvat kaarti müüakse üle linna 150 müügikohas: Tallinna ja Harjumaa postkontorites, Selverites, Maximates, Prismades, Stockmannis, Tallinna linnavalitsuse teenindusbüroos, Autogrilli kioskis, Spaaperis ja R-Kioskis.

Ühendatud Piletite AS sõlmis novembris R-Kioskiga lepingu ja detsembri alguses läks E-piletite müük R-Kioskis käima. 150st ühiskaartide müügikohast kolmandiku moodustavad R-Kioskid.

Mobiilpileti võimalus ei kao. Pileti ostmise loogika jääb samaks, kuid isikukoodi aluse pileti asemel saad osta pileti ühiskaardi numbri põhiselt. Kui seni helistasid tunnipileti ostuks 1322*201* isikukood, siis edaspidi 1322*laetava summa kood*kaardi number.

Eakad, puuetega inimesed jt saavad kaardi tasuta.

Isikusta kaart

Seda saab tasuta teha kas aadressil www.pilet.ee, linnavalitsuse teenindusbüroos või telefonil 611 8000. Ühe euro suuruse tasu eest isikustavad kaarti ka kaardi müügipunktid.

Viibuta

Ühissõidukisse astudes tuleb näidata kaarti validaatorile. Seade suudab kaarti lugeda mitme sentimeetri kauguselt, mis tähendab, et kotti kandes võib koti seadmest mööda vuhistada ega pea kaarti välja võtma.

Juhul kui seade siiski kaarti ära ei tunne, soovitab Ühendatud Piletite tegevjuht Kristjan Konks sihtida kaardiga validaatori allosas olevat käe märki, mitte seada seda ekraani vastu.

Kui tuleb kontroll?

Näita mupo kontrollijale sõidukaarti. Kui tasuta sõitu lubavat isikustatud sõidukaarti pole ja sõitjal pole ka raha mittetallinlase piletit osta, võib mupo trahvi teha.


Kuidas mittetallinlane uuest aastast sõita saab?

Osta sõidukaart

(Vt eelmine punkt)

Laadi kaardile raha ja osta pilet

Raha saab kaardile laadida kas aadressil www.pilet.ee, mobiilisõnumiga või sõidukaardi müügipunktides. Samade kanalite kaudu saab osta ka pileteid.

Viibuta

Validaator registreerib kaardil oleva pileti, olgu see siis kuukaart, tunnipilet vms.