Aktsiaseltsis Spin TEK väljatöötatud Tallinna linna uus kodulehekülg avas nädalavahetusel “uksed”, panustades navigeerimise lihtsusele ja ühtses vormis teenuste andmebaasile.

“Suhteliselt suures organisatsioonis sündis uus veeb valude ja vaevadega pooleteise aastaga – töörühmas oli 30–40 inimest, ka väliseksperte,” ütles linnakantselei teabeosakonna juhtivspetsialist Janno Kauts.

Vanast veebist, millel oli päevas keskmiselt 22 500 kasutajat, ei jäänud Kautsi sõnul alles peaaegu midagi. Funktsionaalsusele keskendumise käigus läks kaduma ka kujunduse emotsionaalsus, mis on kavas taastada. Veebilahenduse kogumaksumusest, 1,6 miljonist kroonist läks arenduseks 830 000 krooni, ülejäänu kulub järgmise kolme aasta hoolduseks/majutuseks.

Uus loogika

Uus navigeerimisloogika tähendab, et peamenüüst edasi liiklemiseks pole vaja korduvalt klõpsida, märksõna leidmiseks piisab hiirega üle menüü libistamisest.

Uudne on Kautsi sõnul võimalus alustada otsingut linnastruktuurist. Rubriiki “Mida” kolinud telefoniraamatust tuleb kontakti leidmiseks teada ametniku nime või suuta seda meenutada, sirvides tähestikulisse järjekorda pandud vajaliku ameti koosseisu, sest osakonniti telefoninumbreid välja ei tooda.

Plussina tõstab Kauts esile ligi 500 teenust sisaldavat teenuste andmebaasi, kus erinevalt varasemast on linnaasutuste tasuta või tasuliselt pakutav abi nüüd kirjeldatud ühtses vormis. E-teenusele on edaspidi kavas lisada dokumendi liikumise vaatamise võimalus, ka õpetatakse ametnikud kasutama Skype’i.

Kuidas uus veeb toimib? Katsetan: otsisõna “parkimistrahv” ei anna ühtegi vastet. Sõna “parkimine” pakub 128 võimalust: ridamisi jooksevad ette uudised, kaubamärgid, vanade ürituste kokkuvõtted. Vähegi uljama hiirekaare korral hüppavad menüüaknad lahti. Lõpuks leian parkimiskorralduse teenused rubriigi “Mida” alajaotusest.

Heakorraeeskirja heakorrarubriigis ei ole, keskkonnaameti lehel samuti mitte. Leian manitsusi, et kõik peab olema koristatud õigeks ajaks ja kõnniteedel ei tohi kasutada soola. Toksin veel otsingusse “eeskirjad”, aga kõige paljutõotavama pealkirja all ripub ametnikele mõeldud info töö tasustamise korra, mobiiltelefonide ja isiklike autode töösõitudeks kasutamise kohta.

Huvitav, aga tekitab segadust

•• Tehnokratt Peeter Marvet leiab, et uuenenud Tallinna kodulehekülg on huvitav, kuigi väljahüppavate menüüdega võivad kaasneda ligipääsuprobleemid.

•• “Esmase mulje kohaselt – tore, et on olemas mitmeid navigatsioonilähenemisi alates sellest, mida tahtsid teha ja kes sa oled,” ütles Marvet. “Linnakodanikuna linna veebist infot otsides on esilehest kaugemal tekkinud küsimusi. Katsetuslikult otsitud asjade puhul uus kujundus tulemust paremaks ei teinud, pigem tekitas segadust.”

•• Katsetage ja kommenteerige,  mis oli lihtsam või keerukam.