Maanteeameti nõuniku Villu Vane sõnul ei tohi autojuht enne sõitu alustada, kui on kontrollinud, et kõik sõitjad on nõuetekohaselt turvavöötatud. Tema sõnul võib see nõue tekitada ebamugavust näiteks maapiirkondades, kus on harjutud võtma korraga mitu naabrilast auto peale, et nad üheskoos lasteaeda või kooli viia. „Seadus sai tehtud selline, et kõige tähtsam ja esmasem on ikkagi laste ohutus,” selgitas Vane.

Peale selle keelab uus seadus hoida last süles mis tahes sõiduki esiistmel ja sõiduauto tagaistmel. Ainuke sõiduauto tagaistet puudutav erand on tehtud alla kolmeaastase lapse sõidutamiseks takso tagaistmel täiskasvanud sõitja süles. Kuid ka seda vaid tingimusel, et last süles hoidev täiskasvanu on nõuetekohaselt turvavööga kinnitatud ja tal on korraga süles üksainus laps. Vanemaid kui kolmeaastasi lapsi takso tagaistmel sõidutades tuleb ühe lapse puhul kasutada turvavöö patja ja täiskasvanu turvavööd või selle vöörihma. Kui autos on veel lapsi, siis nemad peavad olema kinnitatud vähemalt turvavöö vöörihmaga. Liiklusspetsialistid soovitavad lastevanematel taksot tellides paluda sohvril turvatooli kaasa võtta. Näiteks aastaid tagasi toimus Tallinnas üks raske liiklusõnnetus, kus viieaastane tüdruk sai takso tagaistmel vigastada, sest autos puudus turvatool.

Ka linnasõit on ohtlik

Paljud tehtud katsed on andnud selge kinnituse, et turvavöö ja turvavarustusega kinnitamata laps võib autos viga saada juba järsu pöörde või äkkpidurduse korral. Viga saamiseks piisab väga väikesest kiirusest. Äkkpidurduse või kokkupõrke korral võib lahtise turvavööga sõitja end lüüa vastu autot või paiskuda sellest välja. Laupkokkupõrkes kiirusel 50 km/h lendab autos turvavarustust mitte kasutav laps vastu seljatuge või esiklaasi sama suure jõuga nagu viiendalt korruselt pea ees vastu maad kukkudes.

Pisiperet süles hoida on samuti väga ohtlik. Kui laps istub turvavööga kinnitamata inimese süles, muljutakse ta auto sisustuse ja täiskasvanu vahele. Kui laps ja täiskasvanu on kinnitatud ühe ja sama turvavööga, võib laps vöö ja täiskasvanu vahel raskeid vigastusi saada. Kuid ka turvavöötatud täiskasvanu süles eraldi istuv laps on suures ohus, sest kokkupõrke korral ei suuda ka kõige tugevam mees kedagi kinni hoida. Katsed kinnitavad, et täismees ei suuda 8 kg (u 7-kuune) kaaluvat last kinni hoida juba siis, kui kokkupõrge juhtub kiirusel 24 km/h.

Tagaiste lapse jaoks kõige ohutum

•• Katsed kinnitavad, et ohutuim koht lapse sõidutamiseks on tagaiste. Väikesed lapsed peaksid autos sõitma seljaga sõidusuunas, nii kaua kui nende kasv sellist turvavarustust kasutada võimaldab. See on kaks korda ohutum sõiduviis. Avarii korral põrkab seljaga sõidusuunas istuva lapse keha vastu turvatooli seljatuge ning kael ja peapiirkond saavad tunduvalt väiksemaid kahjustusi kui näoga sõidusuunas istumise puhul.

•• Turvavarustust paigaldades ja kasutades tuleb täpselt täita sellega kaasas oleva juhendi nõudeid. Turvavarustust ostes paluge müüjal näidata, kuidas seda õigesti teie autosse paigutada ja kinnitada.

•• Mida lähemal on turvavöö kehale, seda rohkem kaitset see pakub. Selleks tuleb vööd pärast kinnitamist veel pingutada. Turvavöö peab kulgema kaela juurest otse üle õla ja rindkere ning puusaliigese lähedal üle reite.

Teisi muudatusi

Üks erand on lubatud

•• Liiklusseadus lubab laste puhul veel ühte erandit: kui auto tagaistmel ei mahu kahe lapse turvavarustuse vahele kolmandat, siis on lubatud keskel istuva mudilase kinnitamiseks kasutada täiskasvanu turvavöö vöörihma ja soovitavalt ka turvavöö patja.

Turvapadi võib olla ohtlik

•• Uus seadus keelab esiistmel kasutada ka seljaga sõidusuunas asetsevat lastetooli, kui see istekoht on varustatud rakendusvalmis esiturvapadjaga. Turvapadi tuleb enne välja lülitada. Varem hoiatasid selle eest turvavarustuse ja auto kasutusjuhendid. Maailmas on hukkunud sadu lapsi, kelle turvatooli on vanemad kinnitanud turvapadjaga varustatud esiistmele ning see on kokkupõrkel avanenud ja lapse lömastanud. On juhtunud, et parkimisplatsil aeglaselt sõites juhtunud kokkupõrke puhul on 300 km/h kiirusega lahti paiskunud turvapadi lõpetanud lapse elu.

Teadlikkus on paranenud

•• Maanteeameti uuringute tulemused näitavad, et turvavarustuse kasutamine on viimaste aastatega rohkem levinud. Näi-teks üle-eelmisel aastal kasutas lapsi sõidutades turvavarustust 85,7 protsenti autojuhte.