Eesti Päevaleht püüdis sel nädalal saada nii maanteeametilt kui ka Tallinna linnavalitsuselt selgitusi, mis täpsemalt K-Projekti koostatud projektis untsu läks. Linnavalitsus, kes on detailplaneeringu koostaja, viitas, et liiklussõlm on maanteeameti projekt ja seega peaks vastama maanteeamet. Mida edasi tehakse ning mil määral planeering ja projekt muutub, arutatakse linna teatel peagi ühisnõupidamisel. Maanteeamet ei soovinud enne seda arutelu kommentaare jagada ei projekti mineviku ega tuleviku kohta.

Hinnangud lahknevad

Audititest ja ekspertiisidest, samuti Eesti Päevalehega rääkinud teeinseneride arvamustest selgub, et liiklussõlme põhiprobleem on ristmiku keskele planeeritud Olerexi tankla. Täpsemini teed, mis tanklasse viivad ja sealt ära toovad, sest need olevat ohtlikud ja tegevat niigi keerulise liiklussõlme veel segasemaks.

Olerexi turundusjuht Antti Moppel leiab, et ristmik ja tankla teineteist ei välista. „Uue Väo ristmiku kallal on vahelduva eduga töötatud juba üle kümne aasta. Loodame, et seekordsed projekti peatamise põhjused ei ole otsitud,” ütles ta. „Nõustusime meie kinnistu piiride muutmisega, et tagada liiklussõlme peale- ja mahasõitude parim asetus.” Moppel kinnitas, et ka tanklakett on huvitatud ohutust, mugavast ja kergelt läbitavast ristmikust.

Eksperdid on lihtsa lahendusena pakkunud tankla mujale ehitamist. Sellega ei ole kütusefirma nõus, sest ristmiku maatükk kuulub neile. Olerex on rahastanud ka ristmiku tehnilist projekti, mille koostas K-Projekt. K-Projekt tellis inseneribüroolt Stratum ka Väo sõlme tehnilise projekti liiklusohutusauditi, mis suurtele ohutusmuredele ei viidanud.

Sellele tellis maanteeamet omakorda Reaalprojekt OÜ-lt ekspertiisi, milles leiti, et liiklusohutusaudit ei vasta määrustele ja ristmiku probleeme pole piisavalt käsitletud. Ekspertiisis on tehtud ka hulk ettepanekuid, kuidas ristmiku ohutust parandada – enamik on seotud tanklaga ristmiku keskel. Maanteeamet lasi Tinter Projekt OÜ-l teha uue liiklusohutusauditi, mis viitas taas Olerexi tanklaga seotud probleemidele.

Raha jaotatakse ümber

Jõulude eel viimaks projekti menetlus peatati. K-Projekti juhatuse liige Rein Annusver ei osanud öelda muud, kui et projekt on koostatud normide kohaselt ja paljud spetsialistid on selle üle vaadanud. „Oleme esitanud maanteeametile küsimuse, mis neile projektis ei meeldi. Kõigile probleemidele, millele on meie tähelepanu juhitud, oleme reageerinud ja koostanud lahenduse, mis on maanteeameti poolt aktsepteeritud,” nentis ta. „Edasistest tegevustest saame rääkida siis, kui oleme teada saanud, milles on probleem.”

Kuna Väo liiklussõlme projekt toppab, siis praeguse EL-i eelarveperioodi jooksul seda enam valmis ei jõuta. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõunik Rasmus Ruuda kinnitas, et selle jaoks mõeldud euroraha ei lähe siiski raisku: „EL-i eelarveperioodi vahendeid on võimalik kasutada kuni 2015. aasta lõpuni, seega on võimalik kogu raha ära kasutada. Ministeeriumi esimene eelistus on suunata vahendid Tallinna ringtee ehitusse.”

Eelistust põhjendas Ruuda sellega, et ringtee on väga oluline tuiksoon, mille mitme lõigu jaoks on maanteeametil valmimas tehnilised projektid ja ehitust saab kiiresti alustada.
KommentaarÜksikisiku huvid peaks seekord kõrvale lükkama

Mikk Reier
Reaalprojekt OÜ tegevjuht

Põhimuret tekitab tankla seotus liiklusega. Ilma tanklata oleks asi oluliselt lihtsam. Kõik lahendused oleksid paremad kui praegune. Ristmikule on tehtud palju ekspertiise ja auditeid ning need on olnud ühte suunda, aga miskipärast ei taheta kuulata. Otsast peale ei peaks projekti alustama, piisaks korrigeerimisest, linn ei ole detailplaneeringut ju veel ka kehtestanud. Sisuliselt on võimalik ristmik ehitada ka nii, et tankla alles jääb, aga siis on tarvis liiklussõlme ümber kujundada. Minu isikliku arvamuse kohaselt peaks tellija lähtuma seekord jäigalt liiklusohutusest ja üksikisiku – kõnealusel juhul Olerexi – huvid kõrvale lükkama. Läbima kasvõi kohtutee, sest vastasel juhul jääb sinna ikkagi hädalahendus.