KONTROLL

Küsisime andmeid Hugo Osulalt, kelle sõnul on tegemist andmetega tema ettevõtte jaoks tehtud uuringust, mida ta avaldada ei soovinud. Elron saatis meile andmed piletitulu kohta nimetatud liinidel koos käibemaksuga ning arvestusega, et loetakse kõiki liinil ostetud pileteid, sealhulgas näiteks Tallinn-Tapa piletit Tallinn-Tartu rongis.

Elroni andmed on järgmised: Tallinn-Tartu ekspressis maksab keskmine sõitja 8,52 eurot, Tallinn-Narva rongis 5,59 eurot, Tallinn-Viljandi rongis 3,54 eurot. Ka käibemaksu maha arvutamise tulemusena oleks need arvud Osula esitatutest suuremad ning tema poolsete andmete tõestusmaterjali puudumisel ei jää üle muud, kui esitatud väide pigem valeks lugeda.

"Pigem vale" lihtsalt "Vale" asemel saab väide sellepärast, et Osula esitab oma numbreid kontekstis, kus teemaks on riikliku toetuse ehk dotatsiooni suurus reisirongiliiklusele. Selliselt vaadates ei ole tema eksimus ülemäära suur. Riiklik toetus Elronile oli mullu 22,1 miljonit eurot reisijateveoks ning 15,6 miljonit uue veeremi soetamiseks. See teeb kokku 37,7 miljonit, samal ajal kui Elroni piletitulu oli 15,9 miljonit eurot. Seega maksab suure enamuse iga inimese rongisõidust kinni riik, samal ajal kui näiteks Lux Expressi Tallinn-Tartu bussiliin riigilt rahalist toetust ei saa.

OTSUS


PIGEM VALE

PROJEKTIST

Eesti Päevaleht, Delfi ja Eesti Väitlusselts käivitasid 2017. aasta septembri alguses Faktikontrolli projekti, mille käigus jälgitakse, kuidas poliitikud faktidega ringi käivad.

Väitlusseltsi juures tegutsevad faktikontrolörid jälgivad igapäevaselt poliitikute ja teiste ühiskondlikus arutelus osalejate väljaöeldavat ning kontrollivad erinevaid esmapilgul kahtlust äratavaid või küsimusi tekitavaid väiteid. Kontrolli tulemused ilmuvad EPL/Delfi arvamusveebis ning seal antakse poliitikute väidetele hinne kuuepunktiskaalal: naeruväärne, vale, pigem vale, nii ja naa, pigem tõsi ja tõsi.