Festivali alguses õiendatakse vana võlg. Soome mainekas filmidaam Pirjo Honkasalo ei tule seekord ainult oma uue filmi Eesti esilinastusele, vaid ka auhinda vastu võtma: 2005. aastal võitis Honkasalo „Melanhoolia kolm tuba” peaauhinna – Lääne-Eesti kirjadega teki. Nüüd saab ta selle kätte. Film, mille Honkasalo seekord Pärnusse toob, kannab pealkirja „Ito – Linnapreestri päevaraamat” ja räägib noorest buda preestrist, kes käitub ülimoodsas Tokyo suurlinnas kutsumuse kohaselt. Kes homme Pärnusse Honkasalo filmi seansile ei jõua, pole veel kõike kaotanud. Sama filmi on festival lülitanud ka ETV kaudu edastatavasse kavva, kus leidub teisigi pärle festivalifilmide seast. ETV alustab Pärnu festivali kajastamist esmaspäeval, näidates dokumentaalfilmi „Andrzej Wajda: filmime!”, mille on teinud poola filmikorüfee õpilased Maciej Cuske, Piotr Stasik, Thierry Paladino ja Marcin Sauter ning mis portreteerib vanameister Wajdat ennast. Filmi on jäädvustatud Wajda siis, kui valmis tema jaoks isiklik ja ühtaegu palju vastukaja tekitanud film „Katõn”. Nii et ühtlasi peaks õpilaste film heitma pilgu ka selle sünniloole. Honkasalo film on Eesti Televisiooni kavas neljapäeval ja selle vaatamise kasuks räägib festivalide suur huvi. Enne Pärnut on film „ITO – linnapreestri päevaraamat” käinud Reykjavikis, Leipzigis, Istanbulis ja Ankaras, Torontos ja Varssavis.

Inimese saatus

Nii nagu viimati kombeks sai võetud, on ka tänavusel festivalil läbiv tema. „Sellesuvise Pärnu filmifestivali fookuses on inimese saatus,” kirjutab Pärnu festivali pealik Mark Soosaar festivalikataloogi tervitussõnades. „Nii tele- kui ka kinoekraanidel võistlevad filmid püstitavad küsimuse: kuivõrd on inimene oma saatuse peremees?” Inimese saatust jälgitakse üsna mitme nurga alt, filme on festivalile jõudnud geograafilises plaanis väga erinevatest riikidest. Esindatud on eri maailmajaod. Festivali kavas on ka huvitav provokatsioon: näidatakse kuulsa filmimehe Peter Greenaway dokfilmi „Rembrandti süüdistus”, milles Greenaway mõtestab väga huvitaval moel Rembrandti meistriteost „Öine vahtkond”. Greenaway käsitlus on leidnud väga vastakat vastuvõttu, seda on peetud geniaalseks ja nimetatud ka paranoiliseks vandenõuteooriaks. Pärnus jookseb viimasel aastal vändatud parimate kodumaiste dokfilmide kava, millest valitakse omakorda parimatest parim. Kodumaiste filmide valikusse kuuluvad Joosep Matjuse „Vanamees ja põder”, Riho Västriku „Püha Jüri”, Marje Jurtšenko „Aeg on siin” ja teised silma paistnud tõsielufilmid. Peale telepubliku valib parimaid mitu žüriid. Rahvusvaheline žürii leiab omaniku festivali peaauhinnale – Lääne-Eesti ornamendiga tekile. Kolmeliikmeline žürii sõelub välja parima kodumaise tõsielufilmi. Parima põlisrahvaste ellujäämise teemalise filmi valib 17. juuli õhtul oma saare keskuses Manija saarerahvas. Festivalifilme ei näe sugugi ainult Pärnus ja Eesti Televisioonis. Pärast Pärnu-linastuste lõppu, 18. juuli läheb festival mööda Eestimaad rändama. 19.–21.juulini linastatakse osa festivali kava Haapsalus ja Otepääl, 22.–25.juulini Viljandis ja Heimtalis.

Mis see on?

Festival teleekraanil

Pärnu rahvusvaheline dokumentaal- ja antropoloogiafilmide festival ETV-s

•• 12. juulil „Andrzej Wajda: filmime!”

•• 13. juulil „Elu maal 35 x 45”

•• 14. juulil „Hea mees”

•• 15. juulil „ITO – linnapreestri päevaraamat”

•• 16. juulil „Rasedusarmid”

•• 17. juulil „Tuhat ja üks ööd ehk kuradile need armsad mehed!”

•• 18. juulil „Sisse hingata, välja hingata...”

•• Televaatajad saavad festivali lõpuõhtul, 18. juulil pärast viimase filmi linastust helistada numbril 1182 ja hääletada lemmikfilmi poolt. Nii selgitatakse festivali rahvaauhinna võitja. •

• Telehääletuses osalejad saavad priipääsme Pärnu uue kunsti muuseumi aastanäitusele „Mees ja naine” ning helistajate vahel loositakse välja traditsiooniline preemia – ristlusreis kahele Tallinki laevaga Ahvenamaale, külastama Önningeby kunstimuuseumi.