Rakvere Teatri "Macbeth" on suveteatri mõõtkavas pilkupüüdev vaatemäng. Neetud shoti kurbmängu etendusel Rakvere linnuses hakkab tore, olgu pealegi tapatöödes esialgu välist ilu rohkem kui sügavat ilgust.

Tekkivas õhustikus on määrav osa linnusemüüride vahele katuse alla kujundatud uuel teatrisaalil, muusikal ja kostüümidel. Vähem pakub tulemus neile, kes otsivad "Macbethist" kõva lavastajamõtet ja uut taset näitlejatöödes.

"Macbethiga" publikule avatud linnuse sisehoov treppide ja soppidega on muljetavaldav. Õhtu hämardudes paehallil hiigelmüüril veretama löövad aknaorvad loovad "Macbethi" mängule jõulise tausta. Nagu ka keskne hiigeltrepp mõjub kujundina selles võimuiharuse tragöödias.

Lavastaja on võitlusstseenid müüridele laiali laotanud. Etendust rütmistavad hallide sõdurite rivisööstud läbi mänguruumi (sõdurite rollis teevad kaasa ajateenijad). Ent erinevate tasapindadega teatrisaalilt pole veel võetud kaugeltki kõike, mida võtta annab.

Maast tõstab lahti Hollywoodi mõõtu muusika Ardo Ran Varreselt, mis vaheldab meelolu pinget kruvivatest "tam-tammidest" Pärdi ja Sumera vaimus seisundimuusikani.

Muljet ajaloolisest kostüü-midraamast kallutab postmodernse kirevuse suunas lisatud jaapani element.

Macbethile kuningaks tõusmist ennustav nõidade kolmik sibab läbi lavastuse lumivalgetes kimonotes, läikivmustade juuste ja valgeks meigitud nägudega. Leedi Macbeth teeb oma esimese etteaste taevasinises kimonos. Ilus vaadata, kui ka suurt sisulist mõtet sel samuraide atribuutikal lavastusest ei taba. Aga eks suveteater eeldabki välist värvi, otse ja kohe toimivaid vahendeid. Rohkem valmis karaktereid ja reaktsioone kui laval suhtlemist.

Lavastaja Ain Prosa on Rakvere näitlejad mängima pannud oma publikule tuntud ampluaas. Nii on kohe näha, kes on kes. Ka siis, kui kogu Shakespearei tekstist suveõhtus aru ei saa.

Pikad ja sirged Peter Jakobi ja Velvo Väli on siniverd kuningad. Jakobi kehastab loo alguse vanade heade aegade õilsameelset kuningat, Väli aga tema kukepojana kirevat järeltulijat, kes kurbmängu lõpuks troonile kerkib.

Sirgjoonelise sarmiga Erik Ruus (Banquo) ja Tarvo Sõmer (Macduff) on õiged mehed ustavate väejuhtide rollis. Üha hullemad kuningad ja ajad elab kibestunud näoga üle Toomas Suumani koondtegelane Seyton. Naiselikkuse gammat liiderlikkusest emaduseni kehastab Leedi Macduff – Ülle Lichtfeldt.

Üllar Saaremäe jätkab oma Don Juani rida, tema Macbeth ei vaja kuigivõrd tegudele taganttorkijat. Seevastu mängib Anu Lamp ennast roimadele sundivat habrast Leedi Macbethit. Professionaalina paneb ta mängu kogu oma hääle- ja miimikaarsenali. Värvikaid hetki on mõlemal, aga üksteisele see paar eriti korda ei lähe. Vastuoksa reklaamile, et sedakorda on "Macbeth" lugu sellest, kuidas võimu-iha lõhub armastava perekonna, lavalt seda ei tunne.

Aga asja sellest. Shakespearei "õudukas" tumedatest jõududest ja tungidest haarab ka täna. Kontseptsioonilisest garneeringust on tähtsam, et selle "Macbethi" ilus ilgus laval mõjuks.

Esietendus

William Shakespeare MACBETH

Lavastaja: Ain Prosa

Muusika: Ardo Ran Varres

Lavakujundus: Maret Kukkur

Kostüümid: Kersti Varrak

Osades: Anu Lamp, Üllar Saare-mäe, Peeter Jakobi, Erik Ruus, Toomas Suuman, Ülle Lichtfeldt jt

Rakvere linnuses 11. juunil