Kahest maalist koosnev „Ortatšala iludused” (1905) on üks tuntumaid Pirosmani teoseid. Foto: Madis Veltman

19. sajandi lõpus ja 20. sajandi alguses oli Thbilisis justkui kaks eraldi maailma: rikkam euroopaliku koloniaalarhitektuuriga linnaosa ning vaesem gruusia ja vahemeremaade stiilis majadega äärelinn. „Niko Pirosmani ületas Kura jõe vaid siis, kui läks uhkemasse linnaossa värve ostma. Muidu tal sinna asja ei olnud,” kirjeldab kuulsa Gruusia kunstniku Pirosmani (1862–1918) äsja avatud näituse kuraator Aleksandra Murre.

Enamik aega tema elust ei peetud tõelise vagabundina elanud Pirosmanit mitte kunstnikuks, vaid käsitööliseks. Gruusias ja mujal maailmas hakati teda tunnustama alles pärast tema surma. Gruusia riikliku muinsuskaitseameti kunstiteadlase Irma Dolidze sõnul moodustub Pirosmani fenomen kahest aspektist: tema unikaalsest kunstist ja eluloost.

« Avalehele 0 Kommentaari