Tüki kolm meest on kujutatud toredate jobudena, kel luuleline mõte lendab. Reisile kaasa võetud naine Pääsu on seevastu praktilisem ja tõsisem. Linnateatrist Pääsu rolli laenatud Piret Kalda mängib samas näitlejavõtmes mis teisedki ja on ansambli täieõiguslik osaline.

Kolme mehe Vambu, Sanderi ja Avu kujutamises on isegi midagi dadaistlikku, tunda on lapselikku vaimustust pisikestest asjadest, mis elu kaunistavad. Siin hakkabki toimima asjaolu, et neid kolme meest mängivad küpses eas näitlejad, kelle puhul tundub selline dadaistlik lähenemisviis kontrastselt mõ-jukam ja veenvam.

Tegevust pakub näitemäng napilt, kolm meest ja naine laevas annavad võimaluse armastuslooks, mille autor on välja mõelnud väga ootamatul moel: kolm meest armastavad ilma kiivuse ja võitluseta.

Meestegelastes on küll mõ-ningad värvikad karakterierinevused, kuid klassikalist dramaatilist konflikti nende vahel pole. „Lendajad” on teos, kus autor laseb järjekindlalt käest võimaluse draamat üles ehitada. Või siiski, üks oluline ja suur pööre jääb ta põhimõttest väljapoole. Nimelt võeti asjalik Pääsu laeva, et argistest muredest pääseda, aga need motiivid pöörduvad tegevuse käigus vastupidiseks. Või polegi mõtet „Lendajatest” tegevust otsida, sest selle teatri mõte paistab olevat hoopis sümboolses laevasõidus?

Selline näitemängutehnika eitus tekitab segaduse ja küsimuse: on või ei ole? Ega too vastust lõppki. Küll aga tuleb tunnistada, et teos veenab publikut tasahilju ja paneb kaasa elama.

Teater

„Lendajad”

•• Autor: Jaan Tätte

•• Lavastaja: Tõnu Kaljuste

•• Kunstnikud: Maarja Naan, Piia-Berta Piir ja Maret Tamme

•• Osades: Piret Kalda, Lauri Nebel, Väino Laes, Teet Hanschmidt

•• Nargeni festivali etendus Naissaarel Omari küünis