Tango tuleb Soome publikust tasapisi välja, asemele imbub klubimuusika. Ardo Kaljuvee

Iseenesest on see üllatav, sest eelmisel aastal, kui festival esimest korda tõeliselt laienes, oli esinejate nimekiri palju ilusam. Seda enam, et sel aastal pidid Jónsi ja Miike Snow oma esinemised tühistama. Korraldajatele kindlasti meeldis, et ühel päeval mahtus üsna pisikesele, kuigi sopilisele festivalialale 15 000 külastajat, kuid asjaosalised ise ei pruukinud sellest samavõrd elevusse sattuda.

Sedapuhku kuuendat korda toimunud Flow’ esinejate nimekiri keskendus ka tänavu osaliselt äsja tunnustuseni jõudnud ja haibitud bändidele, nagu The Drums ja Surfer Blood, kes toodavad nunnut, üsna standardset ja lõbusat indirokki ning tihtipeale üllatavad energilisusega.

Peaesinejate puhul jätkus paar aastat tagasi alanud indifestivalide trend kutsuda esinema hiphoppareid. Nii lõbustas reede õhtul rahvast äsja uue ja kõvasti kiidetud albumi välja andnud Ameerika räppar Big Boi. OutKasti liige pani põhjamaalastes pulbitsema „musta vere”, kui lavale kutsuti rahva seast mitu Soome näitsikut, kes agaralt muusikavideost õpitud tantsustiili demonstreerisid, samal ajal kui 40. aastates Soome mammid tagapool publiku hulgas puusi hööritasid.

Laupäevaõhtune M.I.A. esinemine oli aga hoopis teist nägu, kuigi Sri Lanka verd räppar kutsus lavale Soome poisse, kes samuti muljet avaldavalt tantsu vihtusid. Ehkki M.I.A. viimane album ei ole kriitikutelt sugugi ainult kiita saanud (pigem vastupidi), oli tema esinemises jõudu ja omapära, ta täitis lava, laskus tihti alla otse publiku ette ning pani kuulajad liikuma.

Kuid midagi oli pakkuda ka teist sorti hingetoidu otsijatele. Norralaste Ulver, kes esines õhupuuduse ja pikkade sissepääsujärjekordadega hiilanud Tiivistämo ruumis, viljeles kaunist postrokki ning Kanada poiss Owen Pallett ehmatas viiuli ja loop-masinate taga oma mitmekülgse andega publikul suu lahti.

Soomlastel oma lava

Soomlased ei jätnud kasutamata võimalust väliskülalistele oma muusikat reklaamida ning nii oli festivalil kõige rohkem Soome muusikuid, kellele oli püstitatud lausa oma lava. Paljud said elamuse Circle’ist, kuid sünge 1980-ndate elektroga üllatas ka Villa Nah. Jori Hulkkoneni projekt „Jori Hulkkonen is Drum Man” on aga müstiline tagasi-juurte-juurde-tüüpi trummimasinatest lähtuv klubimuusika, mis kuulajaid hüpnotiseerib.

Flow’ ülesanne on algusest peale, ja viimasel ajal üha tungivamalt, olnud Soome noorte tangost läbiimbunud veri pulbitsema panna ning muuta kontserdipaik ja vana hoone sopid hoobilt higisteks klubideks, kus saab pea hommikuni isu täis tantsida.

Selle aasta esinejate nimekiri kubises suurtest nimedest, kes pärinevad dubstep’i, trummi ja bassi või disko maailmast. Tunnustatud produtsent ja DJ Diplo tantsitas rahvast soolokavaga ning võttis kaasa oma Major Lazeri tandemikaaslase DJ Switc­hi, üle Atlandi oli suudetud kohale meelitada legendaarne DJ Harvey, kes mängis õdusas Backyardis lausa viietunnise seti, värske klubimaastiku supergrupp Magnetic Man (Benga, Skream ja Artwork) pani rahva laulma ning kiidetud Four Tet üllatas live-settide stiiliga.

Nii et kesköö paiku muutusid Helsingi esimese, pea pool sajandit tagasi töö lõpetanud jõujaama garaažid ja tihendiruumid klubiks Paradiis. Paradiis aga oligi selle festivali kõige õndsam koht, sest tihedalt kokkupressituna on inimesed justkui vabamad, energilisemad, sõbralikumad, muretumad – ärkvel.

Festival

Flow

13.–15. august

•• Helsingi vana jõujaam Suvilahtis

•• Esinesid: M.I.A., Big Boi, Air, The XX, Four Tet, Robyn, Caribou, Broken Bells, The Drums, Magnetic Man, Major Lazer, Diplo, Surfer Blood, The Radio Dept., Girls, Ulver, Owen Pallett, Ricardo Villalobos, Jori Hulkkonen, Dj Harvey jt