Linnafestival UIT ja selle nullist ehitanud Marie Kliiman, Kadri Lind ja Liisi Aibel

„Tegime festivali esiteks, et ennast teostada ja teiseks, kuna Tartust oli puudu kunstifestival, mis kaasaks linnakodanikke, aga oleks huvitav ka professionaalidele,” räägib linnafestivali Uit üks korraldaja Liisi Aibel. Kuid korraldustiimil, kuhu kuuluvad TÜ teatriteaduse, etnograafia ja ajakirjanduse tudengid, oli aga ka kolmas eesmärk – avastada Tartut, mis jääb väljapoole kesklinna. „Lavastus „Contemporary?” oli meil Visa hallis, mis asub äraunustatuna kesklinnast päris eemal. Reklaamisime etendust kohalike elanike hulgas ja palju Veeriku inimesi tuligi seda vaatama,” ütleb Aibel. Kui esimest festivali peeti veel üsna väikselt, siis tänavu augustis toimunud teisel olid üritused rahvast täis.

Festivalil ühtegi eeskuju pole, kõik mõeldi nullist välja. „Peame oma tugevuseks, et alustasime puhtalt lehelt. See lasi meil olla palju hulljulgemad ja avastuslikumad,” märgib Aibel.
Vaba Lava käivitamine

Septembrist tegutseb Telliskivi linnaku C-hoones uus teatrihoone Vaba Lava, mis pakub peavarju seni koduta olnud truppidele. Vaba Lava tegevjuht Kristiina Reidolv (fotol) rõhutas maja avamisel, et üheksa väiketeatri algatusel avatud teatrimaja väärtusteks on avatus ja eripalgelisus.

Majas asuvad suur teatrisaal ja tantsulava, samuti Eesti teatri agentuuri kontor ja raamatukogu. Majas saab korraldada ka kontserte, näitusi ja konverentse. Ainulaadne on, et pool mängukavast moodustatakse kahe kuraatori näpunäidete järgi. Avahooajal etendub kuraatoriprogrammis 12 uuslavastust, peale kodumaiste truppide on järgmiseks aastaks oodata külalisi Venemaalt ja Saksamaalt. Väikesed teatrid on maja avamisega seoses rääkinud suurte tegijate ringkaitse murdmisest.
Annely Köster ja koolinoorte kaasaegse kunsti triennaal Eksperimenta!

Eksperimenta! toimub tänavu teist korda. Näitus „Kunst ja teadus” on Katariina kirikus ja Hopneri majas viimast nädalat avatud. „Eksisteeris terve rida kunstisündmusi nii lastele kui ka tudengitele, kuid mitte 14–19-aastastele,” ütleb trien- naali korraldaja Annely Köster. „Aga just see on vanus, mil noor inimene peab langetama olulisi otsuseid. Samuti oli siis ja teatud määral on tänagi märgata lõhet professionaalsel kunstiväljal ja kunstihariduses toimuva vahel.

Meie soov oli pakkuda sillapead, mis neid kaht välja seoks. Oleme kunstiharidust juba mõnevõrra mõjutanud ja seda mitte ainult Eestis, vaid ka Lätis, Soomes ja Portugalis.” Köster märgib, et esimesel triennaalil osalenud noored on ühe erandiga kõik kunsti edasi õppima läinud. „Peale noorte on Eksperimentat väga vaja koolijuhtidele, õpetajatele ja vanematele, et noori paremini mõista,” sõnab Köster. „Noored on silmitsi vägagi tõsiste küsimustega ja neid ei tohiks alahinnata.”
Jaanika Juhanson ja Terateater

Pimedate ja vähenägijate teatri idee sündis eelmisel sügisel Jaanika Juhansoni ja Põhja-Eesti pimedate ühingu kultuuri- ja spordi koordinaatori Ahti Tompi arutelus. „Ühest küljest on Terateatri eesmärk pakkuda harrastuskoolitust,” ütleb Juhanson. „Aga püüame teha nii, et pakend ehk lavastuslik külg oleks professionaalne.

Tulevikus tahaksime kaasata ka professionaalseid näitlejaid ja lavastustiimi. Materiaalses mõttes on järgmine samm korrastada teatrikõlbulikuks pimedate ühingu majas asuv proovisaal.” Terateatri esimese lavastuse „Roos ja lume-kristall” esietendus oli 31. augustil, lavastus on käinud ka Tartus ja Viljandis.