Masse mobiliseerivate dokumentaalfilmide aeg on lõpuks Eestissegi jõudnud. Või noh, peaaegu masse. Igatahes on Andres Maimiku ja Jaak Kilmi “Müümise kunsti” pühapäeva pärastlõunase seansi piletijärjekord peaaegu sama pikk kui samal ajal klubis Hollywood toimuva Stiina peo oma. Ühest küljest on kohalike dokugeeniuste värske teos juba olemuslikult rahvalik, sest nagu ma kohe-kohe Sõpruse kino kõikenäinud laekraatri all lösutades ühe filmi tegelase käest teada saan, on kogu elu tegelikult üks suur müügitöö.

Ja nii lihtne kui mul selle “kogu Eesti rahva kannatust” sümboliseeriva proua taskufilosoofia üle ka naerda pole, peitub tema avalduses teatav tõde, kui viitsida üle keskmise intelligentset inimest tavaliselt kaunistavast künismisudust läbi vaadata.

Teisest küljest saadab iga tubli firmajuht ilmtingimata oma müügitööga tegelevad alluvad Maimiku-Kilmi teost vaatama, sest süsteemiväline second opinion on resultatiivse müügi elutähtis komponent, nagu õpetab mis tahes äripiibli kolmas lehekülg. Teisisõnu: müügiguru võib enda hinnangul olla kui eksimatu tahes, vigu teeb ta ometi. Mida immuunsem on vigadele osutaja sinu müügitehnikate suhtes, seda väärtuslikum on tema input.

Nii osutubki end müümise kunstist pealtnäha distantseeriv “Müümise kunst” osaks samast doktriinist, mille üle kinosaalitäis inimesi unisoonis naerda möirgab. Aga noh, sellest pole pääsu. Pealegi genereerivad kõik need sajad intellektuaalse kogemuse võrra rikastuda lootvad müügimehed tänulike vaatajatena cash flow, mille toodetavat kapitali on hea järgmisesse dokuprojekti investeerida.

Film tekitab süütunnet

Tegelikult töötab “Müümise kunst” omamoodi kaastundeefektiga. Saalist väljudes haarab mind vastupandamatu vajadus imetlusväärse järjepidevusega “tuppervaareks” kutsutava brändi plastmasskausse osta, sest midagi mastaapsemat filmi vaadates tekkinud süütunde allasurumiseks ma esimese hooga välja ei mõtle. Elus päevagi mõtestatud müügitööd tegemata on nii mõnigi kinosaalis kõiketeadvalt muigav sell tõotatud maale lähemal kui need, kes sinna jõudmisest kinolinal sütel keksides unistavad. See ei ole aus.