Naiste pilk meeste hingeelule, seekord feminismi ja seksismita
Kunagi vihastas Andres Langemets Soome feministlikke kirjanduskriitikuid sellega, et ütles neile – mis naiskirjandus, mul kodus pole raamatutel mingeid suguorganeid. Feministliku kunsti poole hakati meil püüdlema alles 1990. aastate algul, kuid mingit radikaalset feminismi ei ole meil tekkinud.
Mis võtmes peaks vaatama Anu Kalmu näitust „Kirjad noorele poeedile”? Rainer Maria Rilke oli teatavasti austria kirjanik, kes kirjutas filosoofilise alatooniga luulet. Prantsusmaal elades oli ta skulptor Auguste Rodini erasekretär. Anu Kalmule sattus sünnipäevakingina kätte plaat Rilke kirjadega noorele poeedile, kus ta annab nõu, et kunsti tuleb teha ainult siis, kui tunned, et teisiti ei saa. Kes oli see noor poeet ja mis suhted tal Rilkega olid, ei tea.
Me ei tea ka seda, mis tunded Anul Rilke vastu on, kuid nende tulemuseks on näiliselt õrnad, kuid tegelikult ekspressiivsed joonistused, mis meenutavad koreograafilisi liigutusi. Igal juhul näitab Kalm, et ka nii nappide vahenditega saab edasi anda emotsionaalsust.
Palloni pagasiga mehed
Kas on keegi kuulnud Edela-Eesti ja Rapla kunstist? Vaevalt, kuid selle koolkonna üks väljapaistvamaid esindajaid on Riin Pallon, kelle näitus „Pagas” on Draakoni galerii keldrikorrusel.
Riin Palloni looming on huvitav nähtus, kuna ta keskendub peamiselt meestele. Mullu oli tal Pärnu linnagaleriis näitus, mille pealkiri oligi lihtsalt „Mees”. Palloni mehed on anonüümsed, kuid nende ümber tiirleva atribuutika järgi saame aimu nende ametist ja sotsiaalsest rollist. Mehed on veidi hermafrodiitsed ja kujutusviis meenutab maneristliku kunsti õitseaegu. „Pagas” kujuneb metafooriks. Öeldes „pagas” ei mõtle me ainult kohvrit, vaid ka näiteks vaimse pagasi või oma seksuaalse sättumuse peale.
Näitused
Anu Kalm
•• „Kirjad noorele poeedile”
•• Hobusepea galeriis
25. jaanuarini
Riin Pallon
•• „Pagas”
•• Draakoni keldrigaleriis
30. jaanuarini