Mille poolest erines nõukogude teenindussektor lääne omast?


Nõukogude Liidu ametite hierarhias oli kangelase oreool tehasetöölistel. Marksistlik-leninlik ideoloogia asetas rõhu materiaalsele, selle järgi on arengu alus tootmine, mitte niivõrd mõttetegevus või toodete väljajagamine.

Nõukogude ajal räägiti siiski ka teenindusest väga palju. Ühest küljest olid teenindaja imago juured juba revolutsioonieelses ajas, mil selle ala ameteid peeti madalamal pulgal olevaks. Teenindaja oli lakei, ori. Tollal polnud tegemist võrdsete inimeste omavahelise tehinguga. Nii et võimusuhetel oli selles oma oluline osa.

See suhtumine kandus üle nõukogude aega. 1920-ndatel oli enamik Nõukogude Liidu poemüüjaid mehed, sealjuures oli teenindus tihti ebameeldiv.