Olulisem kui autori isik on aga pahviks lööv tõsiasi, kui aktuaalselt mõjuvad nelisada aastat tagasi loodud näidendid täna. Kevin Spacey tõestab värskes “Richard II” lavastuses, et tehnoloogia areng pole inimloomusele, mille eriliseks eksperdiks Shakespeare’i tänini nimetatakse, avaldanud just ülearu fundamentaalset mõju.

Shakespeare’i maailm, mida lavastaja Trevor Nunn peab kirjaniku keelekasutusega võrdväärselt olemuslikuks, erineb 2005. aastal Westminsteris toimuvast minimaalselt.

Spacey on teatrinäitleja

Shakespeare’i 37 näidendist on Nunn lavastanud 30 ning “Richard II” on tema ja Kevin Spacey kahe aasta pikkuse kirjavahetuse tulemus. “Richardi mängimiseks peab näitleja oskama toretseda,” ütles Trevor Nunn tüki prooviperioodil. “Kuid ta peab olema huvitatud tegelase sisimast, sest näidendi lõpuks on see ainus, mis Richardile alles jääb. Kevini stiil on pimestav, ent tema suurim pluss on võime karakterit kiht-kihilt lahti võtta. Filmikuulsusest hoolimata on Spacey tõeline teatrinäitleja ning proovide käigus oleme kõik olnud selle tunnistajaks.”

Näitleja ning Shakespeare’i uurija Michael Pennington on kirjaniku keelt kirjeldanud kui ekstaatiliselt keeriselist, relvituks tegevalt lihtsat ja pööraselt naljakat. Kevin Spacey Richard II mängib tolle keelega moodsat mängu. Ta lisab Shakespeare’i fraasidele ning lausetele ilmeid ja intonatsioone, mis muudavad omas ajastuvälisuses hargnevad sündmused murettekitavalt tuttavaks. CNN-i ja al Jazeera esteetika, automaatidesse relvastatud mustade maskidega mehed, westminsterlikult teine teisel pool lauda kordamööda röökivad ülikondades hallpead ning moodsalt steriilne lavakujundus toovad 1595. aastal kirjutatud näidendi otse keset 21. sajandi poliitilist kaost.

Kevin Spacey teeb oma tähelepanuväärse filmikarjääriga võrreldes midagi täiesti pöördelist ning olukorras, kus suuri plaane pole, paneme me esmakordselt tähele tema käsi. Võimalik, et need on Richardi kõige tähtsamad atribuudid – nii siis, kui ta hoiab neis rõhutatud kindlusega valitsuskeppi ja -muna, kui ka siis, kui ta nendega oma võimutähised sunnitult üle annab. Richardi lõpumonoloog tõstab publiku kikivarvule. See keel on tappev.

“Paljud halavad: andke meile Shakespeare’i nii, nagu Shakespeare oma loomingut ise nägi,” ütleb Nunn. “Vanem teatripublik palub lavastajail naasta väärtuste juurde, mis olid iseloomulikud sõjaeelsetele lavastustele: renessansikostüümid ning meloodiline värsilugemine. Minu jaoks on ainuoluline Shakespeare’i keel. Pole keelt, pole Shakespeare’i.”

Ajalooline Londoni teater

“Richard II”

Old Vic Theatre

•• London

•• Etendust mängiti 15. septembrist 26. novembrini 2005

•• Peaosaline Kevin Spacey on alates 2004. aastast ametis ka Old Vici teatri kunstilise juhina. Teatri sünniaastaks loetakse 1818. aastat, mil see Kuningliku Coburgi teatri nime all avati. Kuninganna Victoria nime kannab teater 1833. aastast. Järgmise etendusena tuleb 7. detsembrist lavale klassikaline koomiline pantomiim “Aladin”, peaosas Ian McKellen.