Pilt lavastuse proovidest. Keskel Michael Theophanous Kaupo Kikkas

Lavastaja Robert Wilson rääkis „Aadama passiooni” esietendusele pühendatud pressikonverentsil, et tema kõige olulisem ülesanne oli anda Arvo Pärdi muusikale vaba ruumi. „Sellise teose puhul tähendab pea iga mõeldav liigutus ohtu, et see juhib kuulaja tähelepanu muusikalt kõrvale,” täpsustas Wilson. „Kontsertlavastuste ja ooperite puhul on üldiselt nii, et kui tuled muusikat kuulama, on kõige parem silmad kinni panna. Nii et siin on minu väljakutse: kas ma suudan luua vaatamiseks midagi sellist, mis aitab meil paremini kuulda?”

Lavastaja sõnul on laval ringi liikudes lihtne tähelepanu tõmmata. Ent see muusika vajab esinejaid, kes suudaksid laval lihtsalt seista, kui orkester mängib. „Mida vanemaks ma saan ja mida rohkemate inimestega koos töötan, seda rohkem tajun, kui vähe kultuuriinimesi tegelikult kuulab või kuuleb muusikat,” torkas Wilson. Ta jutustas oma kurdilt kasupojalt saadud õppetunnist: inimene kuulab muusikat kogu kehaga. „See sarnaneb loomade käitumisega: nad ei kuula ainult kõrvade, vaid ka jalgadega, mis maad puudutavad.”

Avalehele
0 Kommentaari