Siin tasub kiita rahvusvahelisi lauluvõistlusi, mis aitavad avastada noori lauljaid. Sama teed pidi jõudsid Pärnus lavastatud “Carmenisse” kaks võluvat nimiosatäitjat.

Üks särav rollitäitmine ei tee veel tervet ooperit, ka mitte “Lucia di Lammermoori”. Võrdväärse partnerina tõusis Eglise Gutiérrezi kõrvale Korea tenor Jeong Won Lee, kes laulis Lucia armastatut Edgardot. Leel on väga ilus hääl ja laitmatu vokaaltehnika, mida on hinnatud paljudel rahvusvahelistel võistlustel. Eriti võimas oli viimase vaatuse hüvastijätuaaria.

Olavinlinna müüride vahel

Malmö ooperiga koostöös sündinud etendus põhineb Eestiski ooperit lavastanud rootslanna Marianne Mörcki varem tehtud lavastusel. 1997. aastal Mörckile edu toonud töö sobib Savonlinna suurepäraselt. Walter Scotti romaanil põhineva

ooperi tegevustik toimub 17. sajandi lõpu SŠotimaa süngetes lossides ja sobib nii Olavinlinna 500-aastaste müüride vahele imeliselt.

Külalistele sekundeerisid väga tublilt Soome solistid. Raimondot laulis Jyrki Korhonen. Võimsa ja ümara kõlaga baritoni Hannu Niemelä nimi on Eesti kultuuriloole oluline, sest tema laulis nimiosa Erkki-Sven Tüüri “Wallenbergi” esimeses, Dortmundi lavastuses. Niemelä Enrico oli jõuline ja mehelik. Üks ooperi võtmestseene on see, kus vend, kes veenab õde abielluma vastu enda tahtmist, on valmis õe peaaegu ära kägistama ning Niemeläl oli selleks jõudu ja suurust küllaga nii vokaalses kui ka lavalises mõttes. Selle stseeniga näitab lavastaja Mörck, et Lucial polnud selles kivises ja külmas meeste maailmas erilist valikuvabadust.

Mörcki lavastus rõhutab jõu-liselt naiselikkust, mida on “Lucias...” isegi enam kui feministlikuks nimetatud “Carmenis”, mille tegi naistest koosnev lavastusmeeskond ühes Anu Taliga.

Laitmatut solistide ansamblit toetab paindlik orkester Hipaania päritolu Rootsi kuningliku ooperi peadirigendi Alberto Hold-Garrido vilunud taktikepi all. Tuleb kiita koori, mis on paindlik, hea-kõlaline ja teotahtelisem kui nii mõnedki ooperiteatrite statsionaarsed koorid. Muuseas, seal on 18 lauljat Eestist.

“Lucia di Lammermoori” avalöök mõjub 40-aastaseks saavale festivalile innustavalt ning väsimuse märke pole kuskil näha. Kriitika kiidab lavastust kõvasti. Tali, Mörcki ja lavakujundaja Anna Konteki ühistöös loodud “Carmengi” on juba ette välja müüdud.

Savonlinna ooperifestival

•• Kuu aega kestva suursuguse ooperifestivali kavas on kaheksa ooperit. Neist kõige enam etendusi on “Carmenil” (kuus), mille dirigent ja kunstiline juht on Anu Tali ja nimiosa laulab Malgorzata Walewska Poolast või Nadja Krasteva Bulgaariast. Kõige

oodatum teos on soomlasest autori Olli Kortekangase uudisteos “Isa tütar”, mille maailmaesmaettekanne toimub festivalil sellel laupäeval.

•• Välismaine külaline on tänavu Moskva Suur Teater, kes lisaks klassikalisele Mussorgski “Boriss Godunovile” etendab Soomes ka skandaalse Leonid Desjatnikovi modernooperi “Rosenthali lapsed”, mille libreto autor on postmodernistist kirjanik Vladimir Sorokin.