Kopenhaageni moenädalast on saamas Skandinaavia olulisim moesündmus ja rahvusvaheliselt arvestatav hääletoru. Viimati jõudis moenädal üleilmse pressi fookusse mullu 27. juulil, kui võimsa PR-trikina püstitati linna maailma pikim lava, 1,6-kilomeetrine fuksiaroosa vaibaga kaetud poodium, kus kõndis kokku enam kui 200 modelli. Ettevõtmine oli nagu maiparaad – tuhanded inimesed palistasid lava ääri, et saada osa omamaise moe paremikust.

Taani moenädala patrooniks oli muidugi nende enda supermodell Helena Christensen.

Moenädala kõik olulisemad etendused toimuvad tähelepanuväärselt raehoones. Ning ma ei pea siin silmas mitte seda, et tegu on 1905. aastal valminud arhitektuuripärliga, vaid pigem Taani riigi suhtumist ettevõtmisesse – ainult tänu sellistele pingutustele on taanlastel praegu ette näidata pea sada elujõulist kaubamärki, mis levitavad taani disaini sõnumit ka teistesse (moe)metropolidesse.

Taani moemaailma Kuldnõelaks on Danski moeauhinnad, mida jagatakse kord aastas eredamatele ja edukamatele. Mullu valiti parimaks moemärgiks WoodWood – 2002. aastal kolme värskelt Taani kuningliku disainikooli lõpetaja asutatud sportliku joonega moemärk. Alustati T-särkidega, nüüdseks on nad lahedate kollektsioonidega vallutanud hipsterite südameid üle ilma – Tallinnas saate nende disainiga tutvuda näiteks kaupluses Reede.

Eestlastele kättesaadavad olulised Taani moemärgid on veel näiteks Noanoa, S’NOB, Margit Brandt ja InWear/Matinique. Noanoa on mõnusalt romantilise käekirjaga kaubamärk, mis on tootevalikut laiendanud ka kõige väiksemate tüdrukuteni. 1981. aastal asutatud märk sündis vajadusest pakkuda midagi lihtsamat ja boheemlikumat, kui selleaegne mood ette nägi.

2003. aastal asutatud S’NOB pakub veidi elegantsemat ja jahedamat disainikeelt. InWear hoiab teadlikult väga kosmopoliitset ja linlikku joont sarnaselt oma meestele mõeldud sõsarmärgiga Matinique. Ning see on ka edu pandiks – kaubamärgil Matinique on 850 edasimüüjat üle maailma, mis kõlab ju kosmiliselt hästi ühe väikeriigi moemärgi kohta.

Peagi Eestis saadaval

Üks viimaste aastate põnevamaid mängu sisenejaid on 2006. aastal asutatud kaubamärk Noir, mille edu taga võib aimata nutikat turundust ja hetkemoe haistmist. Nende disainis on kontraste – must ja valge, läikiv ja matt, sirge joon ja volüümid –, mis annavad kokku üsna vürtsika ja isegi viktoriaanlikult hämara mikstuuri. Selle märgi tooteid saavad eestlased nautida juba üsna pea – mai alguses Raekoja platsi veeres avatavas Põhjamaade disaini eksperimentaalpoes.

Vilsbøl de Arce sai viimasel Danski moeauhindade jagamisel parima uustulnuka tiitli – disainerite duo Prisca Vilsbøl ja Pia de Arce nägemusest valmivad minimalistlikud rõivad, millele antakse nüanss kerge drapeeringu või origamivoltide näol. Nende teravmeelsemaid riideid on kandnud ka Lady Gaga.

Rõivastest mitte vähem edukas on taanlaste vallutusretk ehtedisaini alal. Firmad Georg Jensen, Pandora ja Pilgrim ütlevad midagi igale harakale.

Georg Jensen esindab tõeliselt skandinaavialikku lähenemist, mängides puhaste metallipindade ja loodusornamentikaga. Pilgrim on ka eestlastele tuntud kaubamärk, milles annab tooni romantilis-lilleline ja ajaloolis-eklektiline lähenemine. Pandora on kõige jõulisemalt tõusev ehtemärk, mille nüüdisaegsus seisneb geniaalses idees, et inimene saab ise kombineerida endale just sellise käevõru, nagu süda ja rahakott dikteerivad. Pandora edasimüüjaid on Eestis tervelt 11.

Danski parima aksessuaari auhinna sai aga hoopis väiksem kaubamärk Monies, mille disainikeele jõud peitub tõeliselt suurte ja robustsete kivide kasutamises, jättes mulje, et tegu võib olla hoopis mingite etnograafiliste hõimuehetega.