Mõtlesime toimetuses, et mis oleks, kui selgitaksime välja auto, mis on olnud saja aasta jooksul Eesti inimeste jaoks kõige olulisem ja mõjukam. Märgilisi autosid, mis mõnda ajajärku ilmestavad, jätkub igasse aega. Tõsi, Teise maailmasõja eelse Eesti autonduse kohta on tänapäeval ehk raske üldistusi teha. Üht-teist on siiski teada, näiteks seda, et sõja puhkemise aegu oli terve riigi peale registreeritud 3300 sõiduautot. Levinud markide sekka kuulusid mõned tuttavamad ja mõned vähem tuntud: Adler, Mercedes-Benz, Buick, Chevrolet.

Ajast, mille mäletajaid on ilmselt juba rohkem, tuleb esile muidugi rohkem marke ja mudeleid, millel on olnud eestlaste elus oluline koht. Sõjajärgsest ajast võib see olla näiteks Pobeda (1946) või vanem Volga, mida hakati tootma kümme aastat hiljem. Kõige esimene, „küüruga” Moskvitš. Hilisem Moskvitš 412. Või äkki on kellegi jaoks olulisim auto hoopis üks kolmest klassikalisest „sapakast” – Zaporožetsist? Või VAZ-2101 ehk „kopikas”?

Rääkimata ajast, mil sai hakatud sõitma (esialgu kindlasti kõvasti pruugitud) lääne autodega alates Soomest toodud Datsunitest kuni 1990-ndate ühe teedesümboli Ford Sierrani. Ja tänapäevale veelgi lähenedes võib oluliste autode sekka arvata juba eestlaste viimase aja lemmiku Škoda Octavia või põlvkondadevahelise Toyota Corolla.

Selleks et välja selgitada Eesti saja aasta olulisemate ja mõjukamate autode pingerida ja neist see kõige-kõigem, palungi sinu abi, hea lugeja. Igaühel on muidugi oma arvamus ja lõpliku tõeni me võib-olla ei jõua, aga proovida võiksime siiski.

Niisiis, kui sul on oma arvamus selle kohta, milline on olnud Eesti viimase saja aasta kõige olulisem automark ja -mudel, palun saada see mulle e-kirjaga aadressile madis.aesma@epl.ee. Põhjendused on boonus.

Aitäh ja turvalist liiklemist!