<p>Foto: Terje Lepp</p>

POOLT
Dago Antov,
Tallinna tehnikaülikooli transpordi- planeerimise professor

Uuringud näitavad, et isegi eurorahaga suudame hoida teid parimal juhul praegusel tasemel, aga ei rohkemat.
Eks autoliiklus on ka praegu maksustatud – ennekõike aktsiisiga, ent peale selle tasuvad raskeveokid spetsiaalset maksu. Aga aktsiisil põhinev lahendus pole parim. Autod lähevad üha säästlikumaks, aga teid kulutavad sama palju. Muidugi võib aktsiisi tõsta, aga see paneb meie vedajad ebavõrdsesse konkurentsi: siit läbisõitjad Eestist kütust ei osta ega maksa sentigi.
Võiksimegi alustada just raskeveokite liikumise maksustamisest. Kõige lihtsam oleks luua nn vinjetid, mida nood siis teede kasutamiseks ostma peaksid.
Omaette teema on see, kas teha täiesti tasuliseks mingid teed, kus maksavad kõik, kes tahavad neid kasutada. Või kehtestada linnade keskustesse sissesõidumaksud. Neil võivad aga olla tagajärjed, mida peab enne põhjalikumalt uurima. Näiteks hakatakse rohkem kasutama kõrvalteid. Aga kui tahta juhtida inimesi keskkonnasäästlikumate autode juurde, oleks hoopis rohkem kasu puhtamaid sõidukeid eelistavast automaksust.
Dago Antov
Foto: Arno Mikkor

VASTU
Garri Raagmaa,
geograaf

Mina oleksin teedemaksu kogumisega pigem ettevaatlik, sest selle kogumine nõuab ka kulu.
Tuleb püstitada putkad, hoida need käigus, muretseda tarkvara valvesüsteemide jaoks. Mõelge ise, kumba on lihtsam teha: kas koguda aktsiise või panna püsti putkad ja kontrollida? Riigikogu ei taha küll ühtegi aktsiisi tõsta, sest see on ebapopulaarne, aga Eestis on aktsiisid niigi ühed madalamad.
Näiteks Saksamaal, kus on head teed, pole teedemaksu kehtestatud. Jah, teedemaks on selles mõttes õiglane, et kes ei sõida, see ei maksa. Aga näiteks Tallinna-Tartu maantee on nii üleriikliku tähtsusega, et selle rahastamine võiks olla kuidagi keskselt lahendatud.
Maksustatud teedega on see häda, et siis peab alati olema alternatiiv. Need, kes maksta ei taha, peavad saama kuidagi ringi sõita. Kui midagi maksustada, siis ehk peaksime mõtlema pigem välismaiste veoautode maksustamisele, sest nemad lõhuvad teid kõige rohkem. Või tuleks võtta ette suurema mootoriga luksusautod, sest inimene ei pea tingimata nendega sõitma.
Garri Raagmaa
Foto: Rauno Volmar