BMW fännid on olnud pikka aega elevil. Tänavu märtsis Eestis müügile jõudva BMW esimese uue põlvkonna sportmaasturi X5 tellisid kliendid ära juba aasta tagasi, enne kui tehas avaldas auto kohta esimesed pildid ja tehnilise info. Auto ostmiseks on tehtud kümneid sooviavaldusi. Tõenäoliselt kujuneb ka selle sõiduki ootejärjekord poole aasta pikkuseks, nii nagu oli turule tuleku esimestel müügikuudel konkurentidel, Mercedes-Benzi uuel M-klassil ja Audi Q7-l.

Seitse aastat tagasi ilmavalgust näinud BMW X5 vallandas luksusmaasturite võidukäigu. USA autoostjate maitse järgi ehitatud sõiduk osutus Eestis väga edukaks. X5 on siinmail üks staatuse sümbolitest. Nii paljud tuntud äriinimesed kui ka lihtsalt “kõvad” mehed on eelnevatel aastatel BMW maasturit omanud või sõidavad sellega siiani. Seega, uusversioonilt oodatakse Eestis palju.

Sõidudünaamika tipptase

BMW strateegiameistrid mõistsid suurepäraselt, mida sellise sõiduvahendi ostja soovib. Pea-asi, et on suur, luksuslik ja BMW fänni seisukohalt ilmtingimata sportlik.

Eelkäija välimust peeti igati õnnestunuks, ja kas sellepärast või mingil muul põhjusel suuri muutusi auto välisdisainis ette ei võetud. Piltide järgi ei suuda võhik uuel ja vanal eriti vahet teha. Samas ehitati X5 nii palju suuremaks, et lisavarustusena saab autole esimest korda tellida kolmanda istmerea. Kui kaks lisaistet põrandasse keerata, on pagasiruum hiiglaslik. Nii nagu eelkäija, on ka uustulnuka interjöör väga maitsekas ja kalli mulje jätvate materjalidega viimistletud. Seest mõjub X5 luksuslikumana kui Saksa võistlejad M-klass ja Q7. Nuppe on baierlasel konkurentidest oluliselt vähem, kuigi luksus-, mugavus- ja ohutusseadmeid leidub sama palju. Paljud funktsioonid on koondatud ühe iDrive’i nupu alla. Varem keerukuse eest sarjatud iDrive’i pardaelektroonikaliides tehti senisest lihtsamaks. Üheks silmatorkavaks elemendiks on arvutimängu Joystick´i meenutav automaatkäigukasti valits. Alguses vajab selle käsitlemine harjumist, kuid pärast mõningast kasutamist tundub see vägagi mugav. Esimese maasturina saab X5-l kuvada kiiruse näidu ja navigatsioonisüsteemi suunaviidad tuule-klaasile. Nutikat ja sõidu turvalisust suurendavat leiutist kasutati juba BMW 5. seeria mudelil. Viimaselt kanti üle ka teisi tehnikasaavutusi. Näiteks aktiivne roolivõimendi, mille abil rattad pööravad kiiremini aeglasel sõidul ja aeglasemalt kiirel sõidul.

Mõneti võib X5 nimetadagi kõrgetele ratastele tõstetud keskklassi universaaliks – sama mahukas ning toimib teel kõrgest kerest hoolimata sõiduautolikult. Siin tulebki mängu BMW inseneride suurim saavutus – üle kahe tonni kaaluv kõrge ja pikk masin läbib kurve ja teeb kiireid manöövreid sama osavalt ja nauditavalt nagu sportlik universaal. Tõenäoliselt üks parima juhitavuse ja teel püsivusega maastikuauto kerekujuga sõidukeid. Tippversioonile on paigaldatud palju kiidetud elektroonilise juhtimisega vedrustus Adaptive Drive, mis kaotab auto viimasegi kõikumise ja õõtsumise. Kuid ilma selletagi on X5 sõidunautleja maiuspala. Seda BMW fännid hindavadki.

Energiline diisel

Filigraanne juhtimine ja suurepärane sõidudünaamika kannavad juhile ka enamiku tee ebatasasustest. Selles osas pakuvad Audi ja Mercedes rohkem sõidumugavust. X5 mõjub kärsituna, liigselt Red Bulli manustanud energiapommina. Annaks jumal, et see energia juhile üle ei kanduks. Auto suisa januneb kiiret ja teravat sõitu. Oma osa on siin jõust pulbitsevatel mootoritel ja uuel kuuekäigulisel automaatkäigukastil, mis vahetab käike eelkäijaga võrreldes poole kiiremini. Valida saab kolme jõuallika vahel: 4,8-liitrine V8 bensiinimootor (355 hj, 475 Nm), kolmeliitrine bensiinimootor (272 hj, 315 Nm) ja kolmeliitrine turbodiisel (235 hj, 520 Nm). Neist parima mulje jättis turbodiisel, mis reageerib väiksemalegi gaasipedaali vajutusele suure energiapuhanguga ja krutib pöörded maksimumi piiridesse. Suur bensiinimootor tegi proovisõidul sportlikumat häält, kuid ega see diislist suurt särtsakam ei olnud.

Auto maastikul sõitmise või-mest ei ole eriti midagi kirjutada. Ülikiirelt reageeriv uus nelikveosüsteem xDrive on rohkem abiks maanteesõidul ja tagab suurepärase juhitavuse kruusal. Kuni 20-tollised originaalrehvid raskesti läbitavale maastikule ei kõlba. BMW ei paku X5-le offroad-paketti, mida Mercedes võimaldab M-klassile lisaraha eest soetada. Metsa vahele kannatab X5-ga pöörata, kuid mudamülkasse pole mõtet ronida.

Tehnika

BMW X5

3,0d/4,8i

•• Võimsus, kW (hj): 173

(235)/261 (355)       

•• Pöördemoment, Nm (p/min):

520 (2000–2750)/

475 (3400–3800)   

••     Suurim kiirus, km/h: 216/240

••     Kiirendus 0–100 km/h, s:  8,3/6,5   

••     Keskmine kütusekulu, l/100 km:         8,7/12,5       

••     Pikkus/laius/kõrgus, mm:             4854x1933 x1766

••     Telgede vahe, mm: 2933

••     Pagasiruumi maht, l:     620-1750

••     Hind, kr:  829 000/1081 400