Kui kesksuvel mulle helistati ning pakuti võimalust kihutada Pärnu ringrajal Lamborghini Gallardo kolme versiooniga, olin hetkega nõus oma rahuliku puhkuse vaikses looduse rüpes katkestama. Lamborghini nimi tähendab autofanaatikutele sama, mis gurmaanidele Beluga kaaviar. Sul peab olema väga palju raha, et saaksid omada autot, mis saavutab sajakilomeetrise tunnikiiruse peaaegu neli korda nobedamalt kui tavaline Volkswagen Golf (3,8 sekundiga) ning suudab kihutada kolm korda kiiremini, kui meie teedel lubatud (315 km/h). Vähemalt Eestis on nüüd selline pood avatud, kus selliseid superautosid osta saab.

Pärast allkirja andmist, et oma lolluste eest vastutan täies ulatuses ise, kinnitati mind võidusõidutrakside abil Gallardo tippversiooni Superleggera sportistmesse ning loeti sõnad peale, et võtaksin esimese ringi rahulikult, kuna tippmudeli keraamilised pidurikettad vajavad veidi aega vajaliku töötemperatuuri saavutamiseks.

Hetkel, kui viieliitrine V10 istme selja taga tööle kärgatas ning 530 hobujõudu kiirendasid suure möirgamise saatel mõne sekundiga kiiruseni 90 km/h, ja seda esimese käiguga, oli mul tunne, nagu leidnuks ma mõnes ususektis autojumala.

Tahtsin hüsteeriliselt karjuda, kuid piinlik hakkas. Justkui mingi usuhull või “autopede”. Autokaugele inimesele tundub selline jutt tõenäoliselt kohtlasena. Kuid kujutage end jooksmas jaanalinnu kiirusega ning samaaegselt röökimas nagu möiraahv – sellises olukorras hakkaks vist ka “katus sõitma”. “Itaalia härja” roolis on juht nagu hullu lehma tõvest vaevatud. Kui ei suuda selles autos emotsioone kontrollida, oled kadunud mees – vigaseks sõidetuna maantee ääres ümber puu või parimal juhul jäetud mitmeks kuuks juhilubadest ilma. Loodetavasti on jumal andnud Lamborghini ostjatele lisaks rikkusele ka mõistust.

53 000 krooni kuus

Ringrajal gaasipedaali tallates tabas mind vaheldumisi mõnu- ja hirmutunne. Mootori möirge ja kummivilina saatel iga ringiga üha kiiremini ja kiiremini kurve läbides pimestas mind kirglik soov võtta igast hobujõust viimast. Nelikvedu, täpne juhitavus, ülijäik kere, stabiilsuskontroll ESP (seda saab välja lülitada) ja üliefektiivsed pidurid hoidsid autot valitud kursil, nagu oleks see teele kinni naelutatud. Naudingu harjal tekkis aga külm higi otsaette ja gaasi andev jalg hakkas värisema, kui meenus, et see “Itaalia härg” maksab kolm miljonit krooni. Ühekorraga oleksin võinud saada superauto omanikuks – selle purukssõitmisel ähvardanuks mind auto väljaostmine. Kui võtta maksimaalselt pikk liising, viis aastat, tuleks iga kuu pangale tasuda 53 000 krooni! See mõjus kainestavalt.

Pärast kohtumist Itaalia autojumalaga sai proovitud ka “tavalisi” Lamborghinisid. Gallardo Coupé ja eelmisel aastal tuntud Briti väljaande Top Gear poolt unistuste autoks valitud ilma katuseta Spyder on tippmudelist vaid 10 hj lahjemad ning kiirendavad 0,5 sekundit aeglasemalt. Põhiline vahe seisneb kaalus, Superleggera on 100 kg kergem. Märkimisväärne kaalusääst saavutati tänu ohtrale süsinikkiu kasutamisele.

Sellest kergest materjalist on valatud nii põhjakate, uste sisepaneelid,  keskkonsool, istmekorvid, peeglid, tagadifuusor jpm. Kaalu nimel on loobutud isegi uste käepidemetest ning 19-tollised veljed on valatud magneesiumist. Mootor on kerge läbipaistva plasti all kõigile möödujatele imetlemiseks.

Silmailu pakub ka kalli naha ning Audi elektroonika ja muusikasüsteemiga sisustatud tavalise Gallardo salong. Kaubanduskeskuse parklasse parkides tuleb tõenäoliselt pidevalt pühkida auto esiklaasilt uudistajate ninajälgi. Lamboga maanteel ja Tallinna kesklinnas sõites tundsin ennast nagu poppstaar, kellele suu ammuli totakalt järele vaadatakse.

Gallardo pakkuski suurima üllatuse just linnas ja maanteel sõites. Eeldasin, et selle superautoga Eesti ebatasastel teedel liigeldes põruvad hambad välja ja istmik jääb terveks päevaks tuimaks. Kuid ma eksisin. Väike Lambo põrutab juhti ja reisijaid vähem kui nii mõnigi meil levinud “pool”-sportauto. See aeg on möödas, mil Lamborghiniga sõitmine oli füüsiline katsumus – vanematel mudelitel puudus roolivõimendi, kliimaseade ning juht ja kaasreisija rappusid nagu hüpiknukud.

Nüüd on autod varustatud kõigi mugavustega, sh automatiseeritud käigukastiga eGear, mis vahetab juhist kiiremini käike, kuid võimaldab seda teha ka juhil roolisambalt. Ainus katsumus on sõita lubatud kiiruse piirides. Seega kannatab “Itaalia härga” Eestis pidada küll.

Tehnika

Lamborghini Gallardo

Superleggera

V10

•• Võimsus, kW (hj): 390 (530)       

•• Pöördemoment, Nm (p/min): 510 (4250)   

•• Suurim kiirus, km/h: 315        •• Kiirendus 0–100 km/h, s: 3,8       

•• Keskmine kütusekulu,

l/100 km: 17   

•• Pikkus/laius/kõrgus, mm: 4300/1900/1165

•• Telgede vahe, mm: 2560

•• Tühimass, kg: 1330

•• Hind, krooni: 2 985 000

Plussid

•• Mootori hääl

•• Kiirendus

•• Sõiduelamus

Miinused

•• Hind

•• Kättesaadavus