Korea autodele ei maksa enam kõõrdi vaadata. Varsti vaatavad nemad Euroopa ja Jaapani autotootjatele ülalt alla. Pärast seda, kui Hyundai kontsern, kuhu kuulub ka Kia, võttis oma arengumudeli aluseks Toyota kvaliteedi ja tootmisstrateegia, on Korea autotööstus hiiglasliku sammu edasi astunud. Viisteist aastat tagasi vaadati Toyota peale ka kõõrdi, nüüdseks on tundmatust tegelasest saanud maailma suurim autotootja. Ennustan, et viie aasta jooksul on Eestis nii Kia kui ka Hyundai viie enim ostetud automargi hulgas.

Läbinisti eurooplane

Kia jaoks oli murdepunktiks maasturi Sorento turuletoomine. Seda hakkasid ostma inimesed, kes suhtusid varem sellesse automarki kerge põlgusega. Nüüd on turul järjekordne tubli inseneritöö saavutus – cee’d (tootja kirjutab nime väikese algustähega). Nimi on küll kummaline, kuid auto igati korralik. Tegemist pole mingi ni‰itootega, vaid enim ostetud väike-kesk-

klassi esindajaga, ning mõõtu tuleb võtta Toyota Corolla, Ford Focuse, Opel Astra ja VW Golfi masti autodega.

Kia uus mudel on tegelikult läbinisti eurooplane. Auto disainis sakslane, seda ehitavad slovakid Kia uhiuues tehases Îilinas ning ostjateks on samuti eurooplased. Kujustus sündis endise VW disainijuhi Peter

Schreyeri joonestuslaual. Tema tuntuimad ‰edöövrid on Audi TT ja VW Beetle. See pidi olema puhas juhus, et  cee’d sarnaneb välimuse poolest tänavu tootmisest maha võetud senise Toyota Corollaga. Ka Toyota tellis mudeli disaini eurooplastelt ning tõi siinsele turule mõeldud autode tootmise Euroopasse.

Uustulnuka välimuses võiks olla rohkem särtsu, kuigi tulemus on igati elegantne. Vana Corolla nägi välja veelgi vaoshoitum, kuid see-eest müüs mis hirmus. Keskmine autoostja ei taha ekstravagantsust.

Kui Toyota ja teised jaapani autotootjad pakuvad kolme-aastast garantiid, siis Kia on oma toote headuses ja vastupidavuses sedavõrd kindel, et reklaamib cee’di kui esimest autot, millega kaasneb seitsme aasta pikkune garantii. Sellesse tuleb suhtuda muidugi teatava mööndusega. Nii pikk garantii kehtib vaid mootorile ja jõuülekandesüsteemile, eeldusel, et läbisõit ei ületa 150 000 kilomeetrit.

Korralik viimistlus

Kui rääkida kvaliteedist, siis see väljendub senisest kallimate viimistlusmaterjalide kasutamises ning detailide laitmatus koostekvaliteedis. Ka kõik ülejäänu on valminud täpselt eurooplaste soovide järgi – pikk teljevahe tagab ruumika salongi, juhtseadmed asetsevad loogiliselt, juhiiste ja rool on mitmekülgselt reguleeritav, põhi- ja lisavarustuse loetelu rikkalik ning vastab selle klassi nõudmistele jne.

Näiteks esimest korda pakub Kia enda valikus RDS-funktsiooniga korralikku tehaseraadiot, millega saab lisaraha eest ühendada mp3-mängija. Kui arvestada, et cee’d maksab keskmiselt paarkümmend tuhat krooni vähem (alghind 189 900 kr) kui teiste tootjate analoogmudelid, siis selle raha eest on pakutud rohkem, kui võiks eeldada.  

Ka mootorivalik vastab Euroopa standarditele: 1,4- ja 1,6-liitrised bensiinimootorid (109 ja 122 hj) ning 1,6-liitrine turbodiisel (90 hj). Hiljem lisandub kaheliitrine turbodiisel. Baasmootoriga varustatud prooviauto üllatas oma mootori erksusega. 1,4-liitrisel Kial on mitmest nimekast konkurendist paar-kümmend pügalat rohkem võimsust ning see kiirendab autot ka paar sekundit nobedamalt. Samas pole kütusekulu sugugi suurem. Kui teha tehnika poolelt etteheiteid, siis suurematele mootoritele pakutav automaatkäigukast on vaid nelja-käiguline ning tambib seetõttu mootori võimekuse maha. Ka roolitunnetus pole just parim, kuid juhitavusele tervikuna pole ühtegi halba sõna öelda.

Lähitulevikus lisandub vali-kusse ka universaalkerega mudel ning kavandatud on isegi kabrioletti.

Tehnika

Kia cee’d 1,4

•• Võimsus, kW (hj): 80 (109)   

•• Pöördemoment, Nm (p/min): 137 (5000)   

•• Suurim kiirus, km/h: 187

•• Kiirendus 0–100 km/h, s: 11,6

•• Keskmine kütusekulu, l/100 km: 6,1

•• Pikkus/laius/kõrgus, mm:     4235/1790/1480

•• Telgede vahe, mm: 2650

•• Pagasiruumi maht, l: 340–1300

•• Baashind, krooni: 189 900    

Plussid

•• Väga hea hinna ja kvaliteedi suhe

•• Garantiitingimused

•• Baasmootori võimekus

Miinused

•• Automaatkäigukast neljakäiguline

•• Roolitunnetus