Järgmise aasta esimestel kuudel müügile jõudev uus Toyota Land Cruiser V8 (tegemist ei ole Eesti ühe populaarsema maasturi Land Cruiser 120 järglase, vaid selle suurema venna, siinmail veidi haruldasema isendi, LC 100 uusversiooniga) on kõigi aegade suurim ja kalleim Toyota. Hiiglane, mille hind algab 1,2 miljonist kroonist, on pea viis meetrit pikk, veidi alla kahe meetri lai ja kaalub 3,3 tonni. Põhimõtteliselt sama suur kui Hummer H2.

Märkamatu hiiglane

Alguses ei saanud aru, miks Fuerteventura saarel toimunud auto ülemaailmsel pressiesitlusel, kus sel päeval istusid saalis üksnes Suurbritannia, Slovakkia ja Balti riikide autoajakirjanikud, kiitsid jaapanlastest insenerid ja turustajad igas teises lauses Venemaa kasvavat turgu ja sealset maasturi jaoks suurepärast olustikku. Autot hiljem katsetades mõistsin, et uus Land Cruiser sobibki kõige rohkem Siberi naftaväljadele, Moskva linnadžunglisse ning ka Araabia kõrbetesse. Need, kes on käinud mõnes araabia riigis kõrbesafaril, teavad, et just suur Land Cruiser on selleks otstarbeks kõige levinum auto. Venemaal toimus ka suure Land Cruiseri maailma esmaesitlus. Venelaste jaoks on peamine, et auto oleks suur, kallis, koguka mootori ja ohtrate luksusvidinatega. Seda kõike Toyota Land Cruiser V8 ka pakub. Kuid kas see on ka Eesti jõuka autoostja unistus? Meil tahetakse sellise summa eest midagi edevat, kuid Land Cruiser V8 on kõike muud kui silmatorkav iludus. Mercedes-Benzi, BMW, Audi, Range Roveri, Hummeri või Cadillaci luksusmaasturite ostjatele võib Toyota kaubamärk tunduda liiga “odav ja tavaline”. Teine asi oleks siis, kui Toyota logo asendataks Lexuse oma vastu. Tuleb vaid natuke oodata, selline auto jõuab lähiajal tõenäoliselt ka Lexuse valikusse (eelkäijaga nii juhtus). Kuid üks probleem jääb endiselt alles – auto on küll hiiglaslik, kuid ometi märkamatu. 

Toyota disaineritel on suure-pärane oskus anda autole täiesti ilmetu väljanägemine. Olgugi et Land Cruiser V8 on pool tänavat täis, on auto sedavõrd taga-sihoidlik, et enamik inimesi ei pane seda lihtsalt tähele. Mõne nurga alt võib selles ära tunda Toyota väikemaasturi RAV-4 elemente, kuid kokkuvõttes on tegemist kumeraks lihvitud hiigelsuure telliskiviga. Mõnele lihtsalt pole head välimust antud – midagi ei ole teha, ilu või siis mittemidagiütlev hallus on perekonna geenidega kaasa sündinud. Ülikonservatiivne disain on olnud aastakümneid Toyota tunnusmärk ning see on hästi töötanud. Praeguseks on tõustud väiketegijast maailma suurimaks autotootjaks. Ning Land Cruiser on üks maasturite legendidest. Välimus pole selle auto juures tähtsaim väärtus – vastupidavus, töökindlus, tugevus ja maastikusõidu võimekus on teinud Land Cruiserist ühe hinnatuma maasturi maailmas. Uue mudeliga on aga lisandunud autole uus dimensioon – mugavus.

Elektrooniline ronija

Väärika interjööriga maastur on sõites sama vaikne kui mõni luksussedaan. Laiutamiseks on ruumi igas suunas ning istmeid on seitse (kolmas rida istmeid on vastu seina üles tõstetavad). Nahksel juhiistmel on kolm mäluasendit, neli reisijat saavad valida endale eraldi õhutemperatuuri ning hiiglaslik jahutusega laegas esiistmete vahel mahutab kuus väiksemat veepudelit. Tagurdamiskaameraga varustatud parkimissüsteem suudab Toyota Priuse kombel auto ilma juhi abita automaatselt parkida jpm. Kui norida, siis kahes osas avanev tagaluuk võiks elektriliselt avaneda ja sulguda nagu teistel luksusmaasturitel.

Tõelised tehnikaimed on aga seotud mootorite ja maastikusõiduomadustega. Uued V8 mootorid meenutavad mõõt-metelt veoauto jõuallikat. Valikus on 4,5 D-4D V8 diiselmootor koos kuuekäigulise automaatkäigukastiga, millel on seni pakutavast 40% rohkem võimsust ja 50% rohkem momenti (286 hj; 650 Nm). Tehase väitel on see jõuallikas omasuguste seas ökonoomseim.

Muljet avaldavate omadustega on ka uuendatud bensiinimootor 4,7 VVT-i V8 (288 hj; 445 Nm), mida pakutakse koos viiekäigulise automaatkäigukastiga. Mõlemad jõuallikad suudavad rasket keret vägagi vilkalt liigutada. Kõikvõimalikud elektroonilised abimehed hoiavad hiiglast ka hästi kursil ja säästavad reisijaid liigse raputamise eest. Loomulikult ei saa aga eeldada, et selline mürakas läbiks kurve sama sujuvalt nagu mõni luksussedaan. Uuele raamile ehitatud Land Cruiser V8 trumbid ilmnevad ennekõike maastikusõidul. Kui ise poleks proovinud, siis ei usuks, et suur hiiglane ronis mööda teravaid kivimürakaid kalju otsa ja laskus sealt sama osavalt alla. Tundus, et ükski kalju ega vulkaan ei jääks LC-l vallutamata. Juhi

ülesandeks jääb raskel maastikul üksnes roolimine, kõige muu eest hoolitseb autoelektroonika. LC-le pakutakse koos bensiinimootoriga maailma esimest aeglase sõidukiiruse hoidjat, mis reguleerib automaatselt mootori ja pidurite tööd, vältides rataste puksimist ja blokeerumist. Lisaks on abiks maailma esimene nelikveoga autode kõrguse aktiivreguleerimise ja adaptiivse vedrustuse süsteem, mis esmakordselt ühendab kõigi nelja ratta vedrustussüsteemid ühtseks tervikuks, sisaldades muu hulgas vedrude jäikuse reguleerimise süsteemi. Uudse konstruktsiooni on saanud ka suur-hõõrdediferentsiaal. Lahtiseletatult tähendab see seda, et kui kas või üks auto ratas leiab raskesti läbitaval maastikul pidepunkti, tuleb mürakas ka kõige keerulisemast olukorrast omal jõul välja.

Proovisõidul jäi aga vastuseta küsimus: kas 3,3-tonnine hiiglane saab hakkama ka mudamülka ja sügava lumega või vajub suure raskuse all mürtsti põhja peale kinni?

Tehnika

Toyota Land Cruiser V8

4,5 D-4D V8/4,7 VVT-i V8

••     Võimsus, kW (hj):

286 (210) / 288 (212)       

••     Pöördemoment, Nm (p/min):

650 (1600–2800) / 445 (3400)

••     Suurim kiirus, km/h: 210/200    ••     Kiirendus 0–100 km/h, s:     8,2/9,2   

••     Keskmine kütusekulu,     l/100 km: 10,2/14,4   

••     Pikkus/laius/kõrgus, mm:             4950/1970/1910

••     Telgede vahe, mm: 2850

••     Pakiruum, l: 259–1267

••     Hind, krooni:  u 1  200 000

Plussid

•• Vaikne

•• Maastikusõiduomadused

•• Mootorid

•• Ruumikus

Miinused

•• Hind

•• Tähelepandamatu välimus