Peamine põhjus, miks rõivaste alghinnaga müük ei pruugi poes edeneda, on nii poodnike kui ka tootjate sõnul ilm. “Vihmase ja külma suvega on raske kogu suvehooaja kaubast lahti saada ka siis, kui müügil on väga ilus kaup. Samuti on sooja talvega raske müüa sooje jopesid,” räägib Stockmanni kaubamaja direktriss Marge Türner. Prisma turundusjuht Katrin Veskimäe ütleb, et hooajarõivad tellitakse kuus-kaheksa kuud enne hooaja algust ning sellise aja peale pole muidugi teada, millal saabub külm või soe ning kui kaua see kestab.

“Suvehooajal on rõivaste müügil suur osa kindlasti ilmal. Talvel samuti, liigne külm ei soodusta müüki,” kinnitab ka Ivo Nikkolo kaubamärgi taga seisva OÜ Zik Zak turundusjuht Maile Mölder. “Kui on pikk ja külm kevad, mis järsku pöörab soojaks suveks, siis ei pruugita osta palju ülerõivaid,” ütleb AS-i Baltika turundusjuht Anu-Mall Naarits.

“Ühe kaubamärgi puhul ostetakse kõigepealt ära “kiiksuga” asjad, teise puhul aga rändavad need lõpuks Leiupoodi,” sõnab AS-i Tallinna Kaubamaja müügi- ja turundusdirektor Enn Parel. Siiski ei jää ükski asi müümata – kui mitte enne, siis kõva allahindlusega on seni iga ese ostja leidnud.

Esimene võte

Esimesed sammud on muidugi vähem kardinaalsed. Kui kaubamajad ütlevad, et esimene võte on väike allahindlus, siis rõivatootjad alustavad probleemi analüüsist ning selle põhjal konkreetse toote müügikampaaniast või kauba paremast väljapakkumisest. Kui seegi etapp läbi, siis Ivo Nikkolo rõivaste hind lastakse esmalt kuni 50% alla ning eelmiste kollektsioonide tooteid realiseeritakse näiteks vabrikupoes soodsamate hindadega. “Kui kollektsioon on edukalt planeeritud, siis läheb kõik müügiks,” kinnitab Maile Mölder.

Baltika alustab samuti toote paremast esitlemisest poes või promomisest. Ka väike allahindlus pole haruldane, ehkki Anu-Mall Naaritsa sõnul müüakse suurem osa tooteid ära igasuguse allahindluseta. “Juba väiksegi hinnasoodustusega hakkavad tooted kiiresti liikuma. Hooaja lõpus võime mõnda toodet hinnata alla kuni 70%, kuid allahinnatutest suurem osa müüakse siiski 30 ja 50% soodustusega,” ütleb Naarits ja soovitab poes meeldima hakanud asi kohe ära osta, mitte allahindlust ootama jääda, sest selleni paljud Baltika tooted ei jõuagi. Tema sõnul kaob lettidelt odava hinnaga kaup (näiteks kerged topid) kiiremini kui kallimad rõivad (näiteks mantlid).

Suurtes poodides on rõivavalik nii suur, et iga toodet eraldi reklaamida või paremini eksponeerida oleks ilmselt utoopiline. Nii on suurtes kauplustes paar korda aastas regulaarsed allahindlused, mis aitavad riiuleid tühjendada. “Allahindlusi oleme teinud müügisaalis kuni 70%, kuid Leiupoest võib saada ka kuni 90% alla hinnatud kaupa,” sõnab Parel. Stockmannis on Türneri sõnul lisaks kavakohastele allahindlustele erandkorras lühiajalised soodusmüügid ning pärast seda rändavad sellegi kaubamaja rõivad Leiunurka.

Pareli sõnul on Kaubamajal selline varude jälgimise süsteem, mis ei lase ühelgi asjal liiga kauaks seisma jääda, nii pole sealgi kaubagruppe, mis alati “hapuks” läheksid. “Risk on suurem muidugi rõivaste ja jalanõude puhul, kuna nende ostmine sõltub konkreetselt moetrendidest,” sõnab Parel.

“Umbes kahe aastaga õnnestub ikka ükskõik millisest kaubast lahti saada,” ütleb ta ja täpsustab, et lõpuks tähendab see muidugi kahjudega müüki. “Kui need tasuta ära anda, siis võrdub kahjum omahinnaga, mis oleks kaupmehele päris valus – see tähendaks, et sisse on ostetud toode, mille väärtus on 0 krooni. Eelistaksime siiski sisseostetud kaubad maha müüa ning võimalust mööda toetada sedamoodi teenitud rahast abivajajaid,” põhjendab Parel, miks müümata jäänud rõivaid heategevuseks ei anta.

Leiunurk

Ka Stockmanni kaubamajas on Leiunurk see viimane koht, kuhu mujal seisma jäänud asjad maanduvad. “Leiunurka jõuavad tooted siis, kui nad on üle elanud kõik muud allahindlused. Seal tavaliselt müüakse kõik ära,” räägib Marge Türner.

Prismades hinnatakse see 10–20% hooajakaupu, mida algul müüa ei õnnestu, samuti odavamaks. Katrin Veskimäe sõnul on allahindlus algul 30–50% ning hiljem 70%, kuid nii kaugele pole alati vaja minnagi – kaubad ostetakse enne ära. “Meie eesmärk on müüa hooajatooted lõpuni, me ei jäta hooaja lõppedes kaupu aastaks lattu seisma,” sõnab Veskimäe. Kui on näha, et mõni kaup eriti ei liigu, võetakse see sortimendist kiiresti välja.