Selle asemel, et puhkuse ajal jalad seinale visata, on eestlased hakanud nautima aktiivsemaid puhkamisviise. Tehakse sporti ja matkatakse, et võtta lühikeselt suvelt maksimum.

Veemõnude nautimiseks on palju erinevaid viise ja vahendeid. Aerupaat, millel sõudes imetleda päikeseloojangut järvel. Mootorpaat, millega kihutades vabadustunnet nautida. Süstad ja kanuud matkasellidele. Vesijalgrattad muidu mõnulejatele.

"Inimesed ostavad rohkem vaba aja paate kui tarbe jaoks. Kes kord või paar paadiga merel käinud, on end selle harrastusega alatiseks sidunud," arvab kaupluse Paadimees juhataja Peeter Maltis.

Paat ostetakse pikaks ajaks. Seetõttu tuleks läbi mõelda, kas soovitakse tegelda kalapüügi, sukeldumise, veesuusatamise või matkadega. Pole ükskõik, kas paadis soovitakse veeta kogu puhkus või kasutada seda ainult nädalalaõppudel. Milline on vee-

ala, kus paati kasutatakse, kui suur on seal veesügavus ja kui kõrge laine? Kui palju on sõpru, kes samuti paati peavad mahtuma?

Ostutuhinas ei osata alati arvestada, et aastate möödudes võivad vajadused muutuda. Näiteks tuleb laste sirgudes vana paat suurema vastu välja vahetada. Sel juhul on oluline, milliseks kujuneb vana paadi müügiväärtus.

"Lekkivate Progresside ja ainult magevette sobivate Amuuride aeg on küll ümber," arvab Maltis. Sama käib ukseesist ehtiva klassikalise Viljandi paadimehe sõiduriista kohta. Seda nimetab ta muuseumieksponaadiks. Puupaadi on välja vahetanud plastpaat. "Kahe aerutõmbega oled keset järve," kiidab Maltis moodsa lootsiku eeliseid. Sellisele paadile võib vajadusel lisada mootori ja peale tõmmata veekindla katte.

Kõige rohkem ostetakse kummipaate, sest nende hoidmise ja hooldamisega on muret kõige vähem. Sadamakohta selline veesõiduk ei vaja, seda on lihtne transportida nii pakituna kui ka täispuhutuna auto katusel. Hoolduseks kõlbavad seep ja vesi, talveks võib paadi kokku voltida ja kasvõi kappi panna.

Väikesed kaatrid võimaldavad nautida kõiki veemaailma mõnusid. Maltise sõnul ei pruugi kaatri soetamine ka hinna poolest olla nii täitumatu unistus nagu üldiselt arvatakse. Seda täiustada ja ümber ehitada saab ka tasapisi. Paati võib liisida nagu autotki.

Tänapäevastel paatidel on neljataktilised mootorid. Need on kahetaktilistest poole ökonoomsemad ega eralda kahjulikke heitgaase.

Maltise arvates võib tänapäeval iga mees oma maitsele ja vajadustele vastava paadi ka täiesti ise ehitada, sest kõik vajaminev on müügil. Lausa soovitada ta seda siiski ei julge: tavaliselt osutub omaehitatud alus kallimaks ja mitte eriti nägusaks.

Kus paate müüakse?

Jakari Marine – mootorpaadid Earey, Fairline jt; telefon 6398993

OÜ Efekt, Vaela, Kiili vald – plastist sõude-, purje- ja mootorpaadid Kiili paat; telefon 6040260

Pirita paadipood, OÜ Thore – täispuhutavad paadid Brig, erinevad plastik- ja puitpaadid; telefon 6398965

Westnet – paadihaagised; telefon 6508608

Extrem Eesti – kummipaadid Suzumar, Suzuki päramootorid; telefon 6779440

Militaar – kummipaadid Nurok, Jaz; telefon 6463396

JMK Marine – alumiiniumpaadid Buster, Jamaha paadimootorid; telefon 6238763

Barrel BG – mootorpaadid Bella, Falcon, Flipper; telefon 6321799

Paadimees – täispuhutavad ja ABS-plastikust paadid Bombard, Terhi, alumiiniumkaatrid Silver, paadimootorid, päästevahendid, merevarustus, elektroonika; telefon 6139720

Yamaha motorpaadipood – Yamaha paadid, mootorid, skuutrid; telefon 6545116