Uus Seat Altea XL Freetrack ei ole kindlasti maastur ega mitte ka linnamaastur. Samas on see enamat kui lihtsalt nelikveoline pisibuss. Esimese seda tüüpi auto ehitas aastaid tagasi valmis Renault, tehes väikemahtuniversaali Scénicu baasil nelikveolise ja plastist kerekaitsega erimudeli RX4. Viimasest ei saanud müügihitti ja auto võeti lõpuks tootmisest üldse maha.

Tegelikult on selline auto nagu Altea Freetrack justkui loodud Eesti kruusateedele ja halva teedevõrguga uuselamurajoonidesse. Nõudlus suurema läbitavusega autode järele on suur, seda kinnitab kas või linnamaasturi Honda CR-V tõus Eesti enim ostetud autoks. 

4x4 ja plastik

Seat Freetracki idee on lihtne – klientide seas hästi vastuvõetud mudel Altea XL varustati 17-tolliste ratastega, vedrustus tõsteti neli sentimeetrit kõrgemaks, värvkatte kaitsmiseks okste kriimustuste eest kaeti osa auto kerest plastpolstriga ning kontsernikaaslaselt ·koda Octavia Scoutilt võeti üle rootslaste konstrueeritud Haldex-nelikveosüsteem, mis suunab vajadusel kuni 50% veojõust automaatselt tagaratastele. Ka lisati autole mõningaid pisidetaile ja varustust n-ö kauba peale. Seega justkui oleks maastur, aga samas ei ole ka. Odavamat versiooni pakutakse üldse üksnes esiveolisena ning ka Free-tracki kliirens on sama suur kui kunagistel Nõukogude sõiduautodel Lada ja Mo‰kvits. Samas, ega enamikule maasturi kasutajatele rohkem vaja polegi – peaasi et auto külavaheteel põhjapidi kinni ei jääks, kruusal ja jäisel talveteel oleks turvaline sõita ja paksu lumesaju korral ei peaks sõidu alustamiseks ilmtingimata hakkama autot hangest välja kaevama. Need vajadused rahuldab Seat Alte Freetrack eeskujulikult. Kruusateel käitub Freetrack nii koduselt, nagu oleks seal sündinud ja kasvanud. Teel püsivus on suurepärane ning  juhitavus  suisa nauditav. Bussilik kere ei kõigu ega õõtsu.

Lärmakas diiselmootor

Sõidulusti lisavad ka erksad mootorid. Valikus on 200 hj 2,0 TFSI bensiinimootor (280 Nm) ja kaks diiseljõuallikat. Esiveoline baasmudel komplekteeritakse 140 hj 2,0 TDI-ga (320 Nm) ning nelikveoline tippversioon sama litraaÏiga 170 hj (350 Nm) pumppihustiga TDI diiselmootoriga. Tegemist on VW kontserni pensionile minevate viimaste pumppihustitega diiselmootoritega, mis on küll vastupidavad ja hea dünaamikaga, kuid väga lärmakad. Siin tulebki välja Seat Alte Freetracki suurim puudus – närvidele käivalt vali mootorimüra. Vähemalt diiselversioon töötas nagu väike traktor. Kui maanteekiirus käes, siis see enam nii ei häiri, kuid linnas kiirendades ja käiku vahetades oli plärin kogu aeg kõrvus. Selle diiseljõuallika teine puudus on madalate mootoripöörete täielik talumatus. Ma ei mäleta ühtegi teist autot, mille mootorit oleksin sedavõrd palju välja suretanud. Abiks oleks automaatkäigukast, kuid paraku seda praegu veel ei pakuta, kõik mootoriversioonid on saadaval üksnes kuuekäigulise käsikastiga.

Neile, kes on kõrvust kurt, ei lase ennast mürast häirida või siis on valinud bensiinimootoriga versiooni, on Altea Freetrack paljude mugavustega suur pereauto. Sealt ka selle sõiduki üks suurimaid võlusid – mahtuniversaali kerega autos on ohtralt ruumi viiele inimesele ja pagasile. Lisaks ülirikkalik baasvarustus.

Tehnika

Seat Altea XL Freetrack

2,0 TDI 4 x 4

••     Võimsus, kW (hj): 125 (170)

••     Pöördemoment, Nm (p/min):         350 (1800)

••     Suurim kiirus, km/h: 204

••     Kiirendus 0–100 km/h, s: 8,7

••     Keskmine kütusekulu,

l / 100 km: 6,8

••     Pikkus/laius/kõrgus, mm:             4493/1788/1622

••     Telgede vahe, mm: 2576

••     Pakiruum, l: 532–635/1604

••     Hind, krooni: 419 990

••     Baasmudel 2,0 TDI 2WD,

krooni: 359 990

Plussid

•• Praktilisus

•• Korralik varustus

•• Juhitavus

Miinused

•• Lärmakas diiselmootor

•• Diisli madalate pöörete talumatus

•• Automaatkäigukasti puudumine