Pole kahtlust, et läbi aegade edukamaid popgruppe on tõusnud biitlite kõrval klassikaks.

Iseasi, kuivõrd on "Mamma Mia!" teatrisündmus. Inglise kriitikud pillavad vaimukusi ABBA-muusikali naiivsevõitu süzhee üle. Fännid näevad aga siin koguni filmiga "Neli pulma ja matus" võrreldavat huumorit.

Olgu surmtõsiselt või irooniaga, seitsmekümnendate popkultuuri väljakaevamise laineharja tabab ABBA-muusikali lavaletulek kindlasti. Selle kümnendi lõpu diskomuusikalid "Grease" ja "Saturday Night Fever" on West Endi lavadel juba ees.

Hõbepulmadeks muusikal

Teisipäeval möödus 25 aastat ABBA "Waterloo" võidust Eurovisiooni lauluvõistlusel Inglismaal Brightonis. Alati neliku kõige ettevõtlikum liige Björn Ulvaeus tõi selle päeva tähistamiseks välja muusikali. Mõte tekkis tal pärast seda, kui ta oli käinud West Endil vaatamas just 1970-ndate kultusmuusikali "Grease" taaslavastust.

"Mõtlesin, et kui meil õnnestub lavale tuua korralik lugu ja laulud sellega loomulikult haakuvad, siis võiks see olla hea kogu-pere-meelelahutus," ütles Ulvaeus.

"Mamma Mia!" muusika ja laulusõnad on mõistagi ABBA-tandemilt Andersson-Ulvaeus. Pärast "Chessi" ja "Kristinat Duvemålast" on see neile juba kolmas tulek muusikalilavale.

Kohati tuli ABBA laulutekste muusikali süzheeliini jaoks kohandada. Libreto kirjutas näitekirjanik Catherine Johnson. Ja kuigi on väidetud, et sel pole midagi pistmist ABBA enda elulooga, võib tõsiusklik fänn seoseid ikkagi leida.

Kahest vastandlikust abielupaarist igale maitsele midagi samastumiseks pakkuva täiusliku ja kõikehõlmava popimidzhi loonud rootsi neliku puhul pole see ka keeruline. Seda enam, et lauldi ikka armastusest: algul õnnelikust, hiljem õnnetust.

Isaotsingud laulatuse eelõhtul

"Mamma Mia!" keskendub ema ja tütre suhetele. Just võimendunud ematunded olid omal ajal pressile kõneaineks ka ujeda ABBA-blondiini Agnetha puhul. Just Agnetha paaniline klammerdumine kodu ja laste külge teinud lõpu ABBA-tuuridele. Mõistagi kõlab muusikalis üks ABBA viimaseid hitte "Slipping Through My Fingers", mille teksti võttis Björn kokku Agnetha tunded, nähes nende tütart lapseeast välja kasvamas.

Samas toetab "Mamma Mia!" ka legendi ABBA-Fridast ja -Agnethast kui kahest vastanditeni erinevast naisest – vabameelsest ja kodukesksest.

Muusikalis on neljakümnendais ema Donna 1970-ndate pöörane tüdruk, kes igatseb taga omaaegset vabaelu, muretuid päevi ja hooletuid öid. Tema vallastütrena kasvanud täna 20-aastane Sophie seevastu unistab traditsioonilisest perekonnast, laulatusest valges pruutkleidis.

Tegevus toimubki Sophie laulatuse eelõhtul. Intriig on püsti pandud sellega, et tütar püüab jälile saada, kes on tema isa. Ema päevikutest on ta välja kaevanud kolm võimalikku kandidaati. Pankur, arhitekt ja kirjanik. Nagu muinasjutus. Kõik kolm on kutsutud laulatusele Vahemere saare kuurorti, kus endine lauljanna Donna on üksi baari pidanud ja oma tütart kasvatanud.

ABBA ülevaim ballaad "The Winner Takes It All" on muusikali kontekstis saanud üsna maise tähenduse. Donna väljendab sellega oma vabanaise uhkust, et isegi siis, kui ta jäi rasedana üksi, oli tema võitja. Talle jäi ju rõõm lapsest.

28-liikmelise trupi kuusaim täht ongi Donna osatäitja Siobhan McCarthy, kes laulis Svetlanat "Chessis". Andersson & Ulvaeuse debüütmuusikali lavastuse meeskonnast on ka Ulvaeuse kaasprodutsent Judy Craymer, koreograaf Anthony van Laast ja helirezhissöör Andrew Bruce.

Noorte armastajate osadesse valiti kaks noort lauljat eksbiitel Paul McCartney muusikakoolist: Norra päritolu Lisa Stokke (23) ja Andrew Langtree (21).

Kunstnik Mark Thompson on kujundanud Londoni lavadele mitu Webberi muusikali. "Mamma Mia!" lavakujundus on minimaalne, tähtis osa on valgusel. Läbipaistev lavapõrand muudetakse altvalgusega kord liivarannaks, kord munakivi-tänavaks, kord veesilmaks, kord diskopõrandaks. Van Laasti koreograafia toetab igati tekkivat 1970. aastate peo atmosfääri.

Phyllida Lloydi lavastuses kõlab muusikalis 27 laulu ABBA paremikust.

Juba praegu on viis miljonit naela (ligi 120 miljonit Eesti krooni) maksma läinud muusikal poole sellest summast piletite ettetellimustega tasa teeninud.

Briti edetabelis läbi aegade esikohale tõusnud albumite arvult püsib ABBA tänaseni kolmandal kohal. Esikohal on mõistagi The Beatles (13 esikoha albumit) ja teisel Rolling Stones (10). ABBA jagab kolmandat positsiooni Queeniga (kummalgi üheksa nr 1 albumit).

Praegu on ABBA helikandjaid müüdud 350 miljoni ringis.