Kui sa ei ole tänaseks autole talverehve alla pannud, tee seda esimesel võimalusel. Suverehvidega uisutamine on liialt riskantne ning 1. detsembrist on talverehvide kasutamine kohustuslik. Järjekorrad rehvitöökodades on mõnest päevast paari nädalani.

Talvel on avariide otseseks või kaudseks süüdlaseks kindlasti rehvid. Lollusega saab muidugi hakkama juht, kuid paremad rehvid oleksid võinud õnnetuse ära hoida. Talvel töötab rehv pidamise piiri peal ning kehvas seisus või halbade omadustega rehv võib pidurdamisel või takistusest möödasõidul osutuda saatuslikuks. Seega ei tohi rehvide pealt raha kokku hoida.

Naast või lamell

Paljud on talve eel nõutud, kas osta naast- või lamellrehv. Muutlike ilmade tõttu (täna sula, homme lumetorm) eelistab enamik naastrehve. Samas tuleb iga aastaga juurde lamellrehvide usku autojuhte. Pole välistatud, et lähiaastatel keelatakse Lääne-Euroopa eeskujul naastrehvid üldse ära, sest viimased kulutavad isukalt teekatet.

Mõlemal rehvitüübil on omad plussid ja miinused. Palju sõltub sellest, kus autoga sõita. Kui tee on jääs ja siledaks hõõrutud ning temperatuur nulli lähedal, on naastrehv endiselt parim valik. Sellistes oludes on vaja naastude mehhaanilist pidamist. Paraku on kortermajade kvartalid ja väiksemad teed enamiku talvest kaetud jääliustikuga. Kiilasjääl on naastrehvi pidurdusteekond lamellrehvist lühem. Naastrehvidest on palju abi ka jäätunud bussipeatusetaskutest liikuma saamisel ning enne jäist ristmikku pidurdades. Naastrehvide suurim miinus on suur rattamüra.

Tehnikamaailma viimasest võrdlustestist (loe juuresolevat infokasti) selgub, et kohast, kus jääga kaetud maanteel 80 km/h kiiruselt pidurdades testi parim naastrehv pidama sai, on kehvema naastrehviga sama tehes pool kiirusest veel alles. Parim lamellrehv oli nõrga naastrehviga enam-vähem samas klassis. Kehva lamellrehviga auto libises aga sealt veel viiekümnega mööda, kus tipptasemel naastrehvidega auto juba turvaliselt seisab.

Kui autot kasutatakse peamiselt linnasõiduks ning põhimaanteedel, on lamellrehvid kindlalt eelistatumas seisus. Lamellrehvi suurim pluss on vähene müra. Samuti võib lamellrehvidega sõita aasta läbi. M+S lamellrehv on isegi tavalisest suverehvist vaiksem, sest selle valmistamisel kasutatakse pehmet kummisegu. Samuti püsib kinnisõidetud lumega maanteel sõites lamellrehv paremini teel kui naastrehv. Lamellrehvid on hea valik juhul, kui tuleb pehmem talv.

Mitmed spetsialistid soovitavad lamellrehve autole, millel puuduvad ABS pidurid. Järsul pidurdamisel kraabivad naastud pidurite blokeerimisel rehvi ja teekatte vahele jääpadja ning sõiduk liigub edasi nagu kelk.

Lamellrehv sobib enim ka suuremale keskklassi autole, mis oma massi tõttu kasutab rehvi omadusi paremini ära.

Kontrolli rehve

Kui rehviga on sõidetud kaks hooaega, tuleb juba mõõta rehvi turvisemustri sügavust ning naastrehvil ka naastude seisukorda. Rehvidega, mille mustrisügavus on alla kolme millimeetri, sõita ei tohi. Soovitav on kasutada talverehve, mille mustrisügavus on üle viie millimeetri. Uutel rehvidel on see veidi üle kümne millimeetri.

Rehv tasub välja vahetada ka siis, kui selle pinnale on tekkinud peened praod. Sellisel juhul on rehv kaotanud suurema osa oma elastsusest.

Naastrehv muutub ohtlikuks, kui rehvist on kadunud iga üheksas või kümnes naast. Naast ei tohi rehvipinnast välja ulatuda rohkem kui 1,2 mm. Ohtlikud on ka nõutud mustrisügavusega, kuid vanad ja päikese käes hoitud naastrehvid. Sellised rehvid on muutunud liialt kõvaks ning kaotanud pidamisomadused.

Talverehvi keskmine iga on umbes neli aastat ehk 40 000 km. Säästlikult sõites võivad rehvid vastu pidada kuni kümme aastat. Lamellrehv peab mõnevõrra vähem vastu kui naastrehv.

Uut rehvi ostes arvesta, et talvel kasutatavad rehvid peavad olema tähistatud M+S, M.S või M&S tähisega (mud and snow ehk muda ja lumi). Kindlasti uuri rehvi päritolu. Näiteks sooja kliimaga riikides toodetud M+S rehvid on sageli oma omadustelt võrdväärsed suverehvidega ega kõlba talvetingimustes kasutamiseks.

Raha kokkuhoiu huvides võid korraga vahetada ka kaks rehvi samal teljel. Nii saad kulutusi rehvide peale mitme aasta peale hajutada. Sellise otsuse korral on mõistlik kummitöökojast rehvide sobivuse kohta nõu küsida. Paremas seisukorras või uued rehvid tuleks paigaldada tagateljele, sõltumata sellest, kas tegu on esi- või tagaveolise autoga. Korraga tohib sõidukil kasutada ainult kas lamell- või naastrehve.

Taastatud rehvid

Vanemale autole on rahaliselt otstarbekam osta taastatud ehk protekteeritud rehvid, sest uued rehvid võivad maksta poole auto hinnast. Protekteeritud rehvid on uutest rehvidest ligi kolm korda odavamad. Taastatud mustriga rehvid maksavad keskmiselt 2000 krooni jooks.

Taastatud rehvi ostmisel tuleb olla aga ettevaatlik, sest nende kvaliteet võib olla väga kõikuv. Ebakvaliteetne taastatud rehv võib vastu pidada vaid ühe talve ning selles valguses võib uute rehvide ostmine osutuda odavamaks.

Protekteeritud rehvidelt peab saama välja lugeda protekteerija firma nime. Ebamääraselt markeeritud kaupa osta ei maksa.

Kuidas pikendada rehvi eluiga?

•• Korrapärane rehvirõhu mõõtmine, ohutu sõidustiil ning õige rehvi hoidmine suvel võib selle eluiga pikendada kuni kaks korda.

•• Sõiduohutuse ja rehvi ühtlase kulumise huvides mõõda regulaarselt rehvirõhku. Sõida umbes korra kuus mõnda teenindusjaama, lase rehvidel pisut jahtuda ja kontrolli atmosfääride vastavust ettenähtule. Kontrolli rõhku ka tagavararattal.

•• Rehvirõhk muutub ka välistemperatuuri muutumise tõttu. Seega tuleb rehve alati kontrollida, kui on toimunud järsk ilmamuutus. Talvel võiks olla rehvirõhk umbes 0,3 bar´i suurem kui suverehvidega sõites. Külmaga väheneb rehvirõhk umbes 0,1 bar´i  kümne kraadi kohta.

•• Pehmest materjalist talverehvid on eriti tundlikud kummide vilinal kiirendamise või plokki pidurdamise suhtes. Nii võib ühe sportliku liigutusega jätta asfaldile poole kummi hinnast. Rehv kardab ka lööke, mida talle annavad näiteks teravad äärekivid ning asfaldiaugud.

•• Naastrehvide sissesõitmisel tuleb vältida äkkpidurdusi ja järske kiirendusi, sobilik sissesõiduperiood on 400–800 km.

•• Rehvide hoidmiseks on hea kasutada jahedamat ruumi (kelder või garaaÏ), sest siis kivistub rehvimaterjal kõige vähem. Samal põhjusel tuleb hoiduda otsesest päikesevalgusest.

•• Rehve hoia ületalve või -suve püstises asendis.

Tehnikaajakiri valis parimad talverehvid

•• Ajakiri Tehnikamaailm võrdles Soomes 12 uut naastrehvi ja 8 lamellrehvi, mille tulemusel tunnistas parimaks naastrehviks Michelin X-Ice North  ja Nokian Hakkapeliitta 5. Testi põhjal osutusid parimateks lamellrehvideks Continental ContiVikingContact 3 ja Nokian Hakkapeliita RSi.

Tulemuste rivi lõpus olid naastrehvid, millele testijad andsid hinnangu – ei sobi kellelegi või kõikidelt omadustelt kõlbmatu. Lamellrehvidest said nõrgima tulemuse rehvid, mille asfaldi omadused olid head, kuid testijate hinnangul sobimatud Soome talve.

Koht     rehv (valmistamise koht)     koondhinne

Testis osalenud lamellrehvide paremusjärjestus:   

1.–2. koht     Michelin X-Ice North  (Hispaania)     8,9 punkti    *****

1.–2. koht     Nokian Hakkapeliitta 5 (Soome)    8,9 punkti      *****

3. –4. koht    Continental ContiWinterViking 2 (Saksa)       8,8 punkti      *****

3. –4. koht    Gislaved Nord Frost 5 (Saksa)             8,8 punkti      *****

5. koht     Bridgestone Noranza(Euroopa)                       8,4 punkti      ****

6. koht     Uniroyal MMS Plus Nordic (Saksa)                 8,3 punkti      ****

7. –8. koht     Fulda Kristall Ice (Saksa)                                  8,2 punkti      ***

7. –8. koht    Pirelli Winter Carving (Saksa)                          8,2 punkti      ***

9. koht     Goodyear Ultra Grip 500 (Saksa)                      8,1 punkti      ***

10. koht    Vredestein Icetrack (Holland)    7,7 punkti      **

11. koht     Nankang SnowWinter SW-5 (Taiwan)           6,6 punkti      -

12. koht     Sunny Winter-Grip (Hiina)    6,1 punkti      -

Koht     rehv (valmistamise koht)     koondhinne

Testis osalenud lamellrehvide paremusjärjestus:

1.–2. koht    Continental ContiVikingContact 3 (Saksa)    8,0 punkti     ***

1.–2. koht     Nokian Hakkapeliita RSi (Soome)    8,0 punkti     ***

3. koht     Gislaved Soft Frost 2 (Saksa)     7,8 punkti     ***

4.–5. koht     Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 (Eur.)        7,6 punkti     **

4.–5. koht     Michelin X-Ice (Hispaania)     7,6 punkti     **

6. koht     Vredestein Nord-Trac (Holland)     7,2 punkti     *

7. koht     Dunlop SP Winter Sport 3D (Saksa)    7,1 punkti     *

8. koht     Goodyear Ultra Grip 7 (Sloveenia)    6,8 punkti     *           

Naastrehv tuleb sisse sõita

•• Naastrehvi vastupidavuse tagamiseks tuleb uued rehvid sisse sõita. Vähemalt 400 km läbisõiduni tuleb uute naastrehvidega pidurdada nii vähe kui võimalik ning kiirendada mõõdukalt.

•• Soovitav on paarsada kilomeetrit sõita kiirusega kuni 70 km/h. Rehvi säästes kinnituvad naastud korralikult oma pesasse ning siis pole ohtu, et need rehvist kaoksid. Mõned soovitavad naastude sisse sõitmiseks panna autole uued naastrehvid alla juba varem, enne libeda tulekut.

•• Uuematel rehvimudelitel on naastupesa põhjas vetruv padi, mis võimaldab naastul pesas veidi tagasi vajuda.