LIISA PAST: Jagagem europarlamendi kohad lihtsalt laiali?
Selle aasta algul tehtud eurobaromeetri uuringki näitab selgelt, et kõige olulisemaks peetakse kogu Euroopas tööpuudust, majanduskasvu, inflatsiooni ja ostujõudu ning pensionide tulevikku. Pärast jaanuaris-veebruaris olnud küsitlust on olud pigem halvenenud ja nii võib eeldada, et majandus on endiselt probleem number üks, kaks, kolm ja neli.
Kuid valijate majandusfookus võib kergesti kaasa tuua ka klassikalise Ladina-Ameerika stiilis populismi, kus võimul olijaid või neid, kellel veel eriti halvasti ei lähe, süüdistatakse kõigis maailma majandusmuredes. Vaenlane on üldjuhul eliit, keegi, kellel on midagi – raha, või-mu, nutikust –, mis tuleb temalt kindlasti ja kohe ära võtta.
Majandusele rõhumine on nende valimiste kontekstis populism seetõttu, et majanduse reguleerimiseks on Euroopa Parlamendil tegelikult suhteliselt lühikesed käed. Teise maailmasõja järgse suurima majanduskriisi pehmendamiseks oleks pidanud rohkem tegema, tunnevad paljud. Loomulikult kõneldakse Brüsselis ka majandusest ja rõhutatakse Euroopa solidaarust. Kuid miskipärast on euroinstitutsioonides sel kevadel läinud suur aur hoopis selle peale, kui suurelt ja mis vormis oleks viisakas teha „töökohtade tippkohtumine”. Seda Euroopas, kus juba jaanuaris oli pea 19 miljonit töötut!
Kõikvõimalike populistlike lubaduste jagamist europarlamendi võimupiire arvestamata soodustab valijate suhteline teadmatus. Sellesama eurobaromeetri kohaselt tunnistab 72% Eesti inimesi, et nad ei mõista piisavalt Euroopa Parlamendi rolli. Kuid parteidest vaevalt saab erapooletu euroteavitaja.
Eurovalimiste egiidi all tehakse ettevalmistusi tõeliseks gigantide heitluseks kohalike omavalitsuste valimistel oktoobris. Kuue Brüsselis oleva koha asemel jagatakse seal välja tuhandeid toole Eesti sadades kohalikes volikogudes.
Kampaaniast on näha, et ennekõike rõhutakse isikutele. Keskerakond lubas kampaania avalöögina vahetust. Seda tehti ka praeguse europarlamendi liikme Siiri Oviiri pildiga. Vaatajal jääbki vaid imestada, kuhu auväärne poliitik ja endine sotsiaalminister Brüsselist ära vahetada tahetakse. Reformierakond lubab Euroopa tasemel tegijaid. Nende järjestuses on Kristiina Ojulandi ja Urmas Paeti järel kolmandal kohal Igor Gräzin.
Samal ajal on vastutustundetu tõsta kampaanias kilbile just inimesi, sest veel ametis olevate europarlamendi liikmetegi üks peamisi sõnumeid Brüsselist on, et nad ei esinda seal riiki, vaid töö käib fraktsioonide kaupa. Ehk siis: ideoloogia ja parteiline kuuluvus on muust ülemad. Ebaselge on seegi, kui paljud Eesti valijad mõistavad kinniste valimisnimekirjade olemust: tähtis on erakondlik valik, sest parlamenti saavad vaid parteinimekirjades eespool olijad. Ise-enesest peaks kinnine nimekiri tooma ideoloogilised valimised, kus võistlus käib maailmavaateliste eelistuste vahel. Selles olukorras oleks ainuke valija suhtes aus otsus keskenduda argumenteeritud sisulisele väitlusele.
Märtsis tegi Eesti mittetulundusühingute ja sihtasutuste liit kõigile parlamendierakondadele ettepaneku järgida kampaanias head valimistava ja soovitas „suurendada valimiskampaania läbiviimisel sisulise poliitilise argumentatsiooni osakaalu”. Erakonnad vastasidki üsna positiivselt, kuid paraku ei ole sisulist debatti ikkagi eriti näha olnud. Sellist väitlust, kus räägitaks valikute mõjust inimestele, mitte ei kleebitaks vastase seljale silte.
Kuus parteid, kuus kohta
Kõrgeim võim kuulub esindusdemokraatias rahvale vaid siis, kui inimeste ja nende esindajate vahel on usalduslik tööandja-töövõtja suhe ja avatud suhtlus. Kuni ei toimu reaalset debatti, võiks sama hästi jagada ühe europarlamendi koha igale riigikogu erakonnale. Euroopa Parlamendi kohti on Eestil kuus, just sama palju on riigikogus fraktsioone. Valimiste asendamine jagamisega on väike kaotus, kui oleme kaotanud avatud väitlused. Kui kodanikele tehakse võimalikult raskeks otsustada parteide üle sisu ja poliitiliste eesmärkide järgi.
Mis siis kaotataks? Valimistel võib juhtuda, et mõni partei saaks kaks kohta ja teine mitte ühtegi. Ka jääks sellisest jaotamisest kõrvale Jaan Kundla fraktsioonitu mehena, aga see on ehk väike hind. Ka üksikkandidaadi triumfil paistab olevat vähe lootust.
Kuni parteid ei jaga Eesti inimestele, oma potentsiaalsetele ja reaalsetele toetajatele veenvaid argumente, ei ootagi nad inimestelt sisulist tagasisidet häälte näol. Käib vaid oma võimutäiuse tsementeerimine. Selle lihtsaim viis oleks europarlamendi kohad lihtsalt kätte jagada.
Pealegi, riigi raha saaks kõvasti kokku hoitud. Oleme Euroopa Parlamendi valimiste puhul huvipuuduse esirinnas, kolm viiendikku ütles eurobaromeetrile selgelt, et neid see ei huvita. Nii et vahet polekski.