Kui praegu leidub Tallinnas kaikohti kokku 370 jahile (mis jääb näiteks Helsingile mitu korda alla – suvekuudel on põhjanaabritel 10 000 kaikohta), siis juhul kui kõik läheb plaanipäraselt, võib mõne aasta pärast Tallinn juurde saada 1500 jahikaid.

Haabersti linnaossa plaanitakse Kakumäe jahisadamat ja samas naabruses olevale Merirahu sadamale on samuti valminud detailplaneering. Põhja-Tallinnas kavandatakse Kalasadama detailplaneeringuga väikelaevade ja jahtide sadamat, suured sadamaalad on linn kavandanud Paljassaarele.

Kakumäe Jahisadama OÜ esindaja Sander Kausi sõnul tahetakse 250 jahti mahutav sadam valmis ehitada kultuuripealinna pidulikumateks üritusteks ehk aastaks 2011. “Soovime planeeringu selle aasta jooksul lõpetada ja kui hästi läheb, siis saame selle aasta jooksul ehitama hakata,” ütles Kaus.

Esialgu loodeti Kakumäe sadamat rajama hakata juba aasta tagasi, kuid Kausi sõnul arendus venis, sest nii suure projekti planeerimistöö võttis kauem aega. “Keskkonnamõjude hindamiseks tegime väga palju analüüse ja katseid, kuid praeguseks peaks sadama planeering olema tänu neile väga hea,” ütles Kaus.

Kakumäe sadama projekti maksumuseks on plaanitud miljard krooni, milleks loodetakse toetust saada ka Euroopa Liidu tõukefondidest. “Selleks on loodud MTÜ ja oleme saanud ka Euroopast positiivse vastuse, et kui detailplaneering saab lõpliku heakskiidu, siis saame sealt toetust,” lausus Kaus. Euroopast taotleb MTÜ 50 miljonit krooni.

Parem asukoht

Samasse kanti Merirahule kavandatavas sadamas peaks OÜ Merirahu Arenduse esindaja Taavi Reigami sõnul tööks minema järgmisel aastal. 100 jahti mahutava sadama ehitus oleks pidanud esialgsete plaanide kohaselt algama juba mullu, kuid ehitus on takerdunud bürokraatia taha.

Kausi sõnul on Lääne-Tallinna ehitatavate sadamate eeliseks Pirita jahisadama ees parem asukoht. “Meresõitjad on rääkinud, et Lääne-Tallinna oleks navigeerida lihtsam, kuna siia saab sõita ilma kiirlaevateed läbimata, mis ei tekita lainetust,” lausus Kaus.

Enamasti eraomanike käes

•• Helsingiga võrreldes ei kuulu Tallinna sadamad enamasti linnale, vaid riigile või erafirmadele. Seega ehitatakse jahisadama projektid valdavalt erakapitali toel. Tallinnale kuulub vaid Katariina kai, Pirita jõesuudme paremkallas, Linnahalli kai ja Aegna saare sadam.

•• Praegu on jahisadamate vähesuse leevendamiseks plaanis ehitada kuus sadamat: Pirita jõe paremal kaldal väikelaevade ja lähilaevaliinide munitsipaalsadam, Kakumäe sadam, Merirahu sadam, Paljassaare sadam, Lennusadama kaid, Kalasadam. Samuti on linnal plaanis kohandada linnahalli läänebassein 80 väikelaeva mahutavaks sadamaks.

•• Linnaplaneerimise ametile on esitatud ka Marati 7, 12, 12a, 14, Kopliranna 49 ja 53b kinnistute ja lähiala detailplaneeringu taotlus ärihoonete ning eluhoonete rajamiseks. Sinna juurde kavandatakse merre kaisid rajada ja merd osaliselt täita.