Genf – avapauk autoaastale
Nii ka tänavu. Eelmisel nädalal lõppenud autoshow heitis katte poolesajalt uudismudelilt, millest tubli kolmandik olid ideesõidukid. Lisaks näidati kümmekond seni vaid USA-s ja Jaapanis esitletud uuemat sõiduvahendit.
Genfi autonäitus on kompaktsuse, neutraalsuse, kuid samas uudiste rohkusega enim hinnatud mess nii tootjate kui ka autohuviliste hulgas. Kui Detroidi motoshowl peremehetsevad USA autotootjad, Pariisi näitusel prantslased, Frankfurdi messil sakslased ja Tokyos jaapani autofirmad, siis Šveitsis, kus puudub oma autotööstus, on kõigile antud võrdsed võimalused. Mida huvitavam uudistoode, seda suurem tähelepanu. Appi võib võtta vaid kütkestavaid modelle. Ning seda võimalust kasutavad Genfi näitusel peaaegu kõik tootjad. Seksika modelli abil saadakse ka kõige koledam auto pildile.
Invasioon Euroopasse
Kui jaanuaris toimuv Detroiti autonäitus demonstreeris dopingut täispumbatud muskleid, siis kevadine Genfi motoshow pakub elegantsust ja rohkem argikasutusse mõeldud sõiduvahendeid. Neist mõned on jõudnud juba Eestisse ning mitmed saabumas lähikuudel.
Enim kära tehti Dodge ümber, sest viimane on suisa uus mark Euroopa turul. Lisaks seeriatootmiseks valmisolevatele väike keskautole Caliber ja linnamaasturile Nitro, esitles Dodge ka väikeauto ideeversiooni Hornet. Jõulise disainiga Hornet näitab, et Ameerika suurte ja võimsate autode tootja Dodge võtab Euroopa invasiooni väga tõsiselt. Ka teine ameerika tootja GM püüab Chevrolet kaubamärgi all anda uut hingamist Daewoo toodangule. Kunagise Daewoo/Chevrolet Evanda ja Magnuse mudelit hakkab asendama Epica ning mudelivalikusse lisandub diiselmootoriga linnamaastur Captiva. Erinevalt ameeriklastest on korea autotootjad Euroopas juba tugevalt kanda kinnitanud. Korealaste auahneid plaane kinnitas terve rida uusi mudeleid – Hyundai täiesti uus väikeauto Accent ja linnamaastur Santa Fe, Kia neljanda põlvkonna mahtuniversaal Carnival ning noorenduskuuri läbinud Sorento. Korealaste tulevikuplaanidest andsid aimu ka mõned ideeautod.
Tänaseks ameerika turu vallutanud jaapani margid on tugeva positsiooni võitnud ka Euroopas. Seeriaautodest on värskeim uudis Mazda 3 tippversioon MPS. Märkimist väärivad varem esitletud, kuid Genfi messiks müügiküpseks saanud Mitsubishi väike avaauto Colt CZC ning kastiga pikap L 200, Nissani väikemahtuniversaal Note, Suzuki uus nelikveoline sõiduk SX-4, Honda lipulaev Legend, Toyota Yaris tippversioon
T-sport ning Lexuse esindusmudel LS 460. See-eest pakkusid jaapanlased kõigist rohkem idee-sõidukeid, mis andsid viiteid lähitulevikust kui ka tehnoloogia futurismist. Neist üks reaalsemaid oli Honda Civic Type-R Concept, mis vihjas kolmeukselise Civicu välisilmele.
Eurooplastel hobused ja luksus Kui Peugeot, Škoda ja Ford kõr-vale jätta olid Euroopa autotootjate uudismudelid rikaste klassist ja ohtrate hobujõududega.
Tavatarbijale valmistab kindlasti rõõmu kunagise Peugeot müügihiti väikeauto 206 järglane 207. ·koda väljapanek oli aga seotud ühe autoga – uus naksi-trallisõiduk Roomster. Ford seevastu rõõmustas koguni kahe uue mahtuniversaaliga – tulevase Mondeo põhjale valmistatud S-Max´i ning uue Galaxy´ga.
Euroopa koorekiht aga suisa kubises hobujõududest ning nulli ridadest hinnalipikul. Otsa tegi lahti kõigi aegade võimsaim tänavasõidu-Ferrari 599 GTB (620 hj), ajaloo võimsaim Porsche 911 Turbo (480 hj) ja senisest jõulisem Lamborghini Murcielago (640 hj). Lisaks veel super-autod väiketootjatelt Koenigsegg CCX , Pagani Zonda Roadster F jne. Mercedes-Benzi muskleid näitas CLK 63 AMG, Audi esitles jõulist RS4-ja universaali ning kabrioletina. BMW aga tegi Porsche´le konkurendi, ehitades Z4 baasil kupee ning valmistas sellest ka võimsa tippversiooni M.
Eelloetletust jõuavad ehk vaid mõned Eestisse. Siinsete autoostjate jaoks on üks olulisemaid uudiseid Volvo S80. Paljud on oodanud ka Audi A6 Allroad Quattro järglast ning Alfa Romeo 159 Sportwagon´i.
Autotööstuse tuleviku kohal on must tont – nafta. Sisepõlemismootorile tõsiseltvõetavat alternatiivi ei pakkunud sel näitusel mitte ükski tootja.
Tulevik
Nafta lõppemise vastu on esimene lahendus vähendada kütusekulu. Seda suunda iseloomustasid Mercedese uued bensiini- ja diiseljõuallikad, mis on endiselt võimsad, kuid senisest puhtamad ja märgatavalt säästlikumad. Teine suund on hübriidajami või täienisti elektri jõul töötavad autod. Seal on suurimaid edusamme teinud jaapani tootjad, eel-kõige Toyota ning Honda. Kolmas tee on kütuseelemendiga varustatud sõidukid. Selle arendamisega tegelevad praegu kõik autofirmad. Paraku on see lahendus kallis ning energiamahukas. Seega kõiki rahuldavat lahendust pole siiani leitud.
Küll on aga kindel, et tulevikuautod on täis infotehnoloogiat ning neil puudub keskmine uksepost.
Genfi autonäituse maailmaesmaesitlused
Esmaesitlused
Seeriamudelid ja ideesõidukid
Acabion
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo Brera Spider
Audi A6 allroad
Audi RS4 Avant
Audi RS4 Cabriolet
Autostudi Styling Design Concept SUV 4x4
Bentley Continental GT Diamond
Bentley Arnage Diamond
Bertone Coupe-Convertible
BMW Z4/Z4 M Coupe
Chevrolet Captiva
Dodge Hornet
Dacia Logan Kombi Concept
Edag Showcar
Etud Integral Zest
Ferrari 599 GTB
Fiat Panda Prototype
Fioravanti
Ford S-MAX
Ford Galaxy
Ford Focus CC Coupé-cabriolet
Gumpert Apollo
Honda Civic Type-R Concept
Hyundai Accent
Kia Carnival
Kia Sorento Facelift
Koenigsegg CCX
Lamborghini Murciélago
Loremo
Lotus Europa
Maserati GranSport “Victory”
Mazda 3 MPS
Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz CLK 63 AMG
Mercedes-Benz CLS 350 CGI
Mercedes-Benz ML 420 CDI
Mercedes-Benz G 500 Grand Style
Mitsubishi Colt CZC
Nissan Terranaut
Opel GT
Peugeot 207
Porsche 911 Turbo ja GT3
Renault Clio sport 2.0 16V
Rinspeed Zazen
Santana Prototype PS 10
Škoda Roomster
Sportec SPR 1
Spyker cars D12
Peking-to-Paris - Super Sports
Utility Vehicle
Suzuki SX-4
Tata multy-utility lifestyle
vehicle
Toyota Urban Cruiser
VW Polo Eco
Volvo S80