„Koos nutitelefonide arvukuse plahvatuslik suurenemise ning tehnoloogia arenguga kasvab mobiilimaksete arv palju kiiremini kui oodatakse. Globaalselt on mitmed makserakendused juba käivitamiseks valmis ning paljud tippettevõtted on toomas või juba toonud turule uusi võimalusi. Tarbijate huvi mobiilimaksete vastu kasvab kooskõlas ettevõtete valmidusega pakkuda uusi lahendusi,“ ütles KPMG Baltics OÜ nõustamisteenuste juht Karin Rätsep.

Hinnates võimalikke takistusi, leiab 71 protsenti vastanutest, et tarbijatele teeb muret privaatsus ja turvalisus mobiiliseadmete kasutamisel ning see pärsib mobiilimaksete levikut rohkem kui tehnoloogilised probleemid. Mobiilimaksete kasuks räägib 81 protsendi arvates mugavus ja kättesaadavus, mille järgnevad sellised omadused nagu lihtsus, turvalisus ning madal hind.

Mobiilimaksete arendamisel on jäme ots oodatult pankade ja krediitkaardiettevõtete käes, kes mängivad äriliidrite arvates kõige tähtsamat rolli teenuste arendamisel. Järgnevad telekommunikatsiooniettevõtted, spetsiaalsed online-maksete firmad (nt PayPal, Boku, Obopay), suured internetiettevõtted (nt Google, Facebook, Amazon), jaekaubandus- ja tehnoloogiaettevõtted.

Uuring 2011 KPMG Mobile Payments Outlook toimus Ameerikas, Euroopas, Lähis-Idas, Aasias, Aafrikas ning Vaikse ookeani piirkonnas. Kokku küsitleti ligi 970 tippjuhti peamiselt finantsteenuste, tehnoloogia-, telekommunikatsiooni- ja jaekaubanduse sektoris.

Mobiilsideoperaatorid teevad koostööd

EMT lisateenuste osakonna juhataja Indrek Österman ütles, et Eesti m-maksete valdkonna teeb eriliseks otseste konkurentide oskus ja tahtmine omavahel koostööd teha. „Sellise koostöö tulemusena näiteks EMT, Elisa ja Tele2 vahel on tekkinud olukord, kus üle 85 protsendi tallinlastest maksab parkimise eest mobiiliga. Sellist näitajat, mis pääseks Tallinna ligilähedale, ühegi teise riigi pealinnast ei leia,“ märkis Österman.

Eesti telekommunikatsiooniettevõtete nn co-opetition’ist (konkurentide koostöö) võib esile tuua mobiiliga loto- ja ID-pileti ostmise lihtsust ja mugavust. Esile võiks tõsta Eesti pankade koostööd pankade kaardikeskuse kaudu, mille tulemusena on Swedbanki ja SEB klientidel väga mugav, lihtne ja kiire võimalus mobiili abil pangaülekandeid sooritada, ütles Österman.

„Tuleviku osas võime prognoosida taolise koostöö kasvamist. KPMG uuring rõhutab, et tulevikus saab üha kasvavamat rolli mängima m-wallet. Selline strateegia on ka TeliaSonera grupil, mistõttu see teenus hiljuti ka lansseeriti. Kuivõrd aga Eesti turg on sammunud m-maksete valdkonnas mõnevõrra kiiremini, siis ei ole välistatud, et siin ilmuvad pea turule lahendused, mis on veelgi mugavamad ja lihtsamad kasutada kui m-wallet,“ sõnas Österman.