----

•• 35-aastane Jaak Mae ütleb, et võtab aasta korraga. Kui tõsise jutuajamise oled temaga pidanud?

Ei mäleta, et tal oleks ettevalmistus varem nii hästi sujunud. Olen kindel: kui Jaak jätkab sama pühendunult, seisab ta väga hea hooaja lävepakul. Ei mingit järeleandmist! Ta on ka võistkonna liider.

•• Kui kaua võiks Mae tipus olla?

Oleme veidi muutnud treeningute ülesehitust. 2009. aasta Libereci MM-il oleks põhiline 15 km klassikasõit. Tema mullused kaks 50 km sõitu näitasid, et ka sel distantsil on kõik võimalik. Jaak on liikumas otsuse suunas, et sõita 2010. aasta olümpial 50 km klassikadistantsil.

•• Kuidas teised koondislased suvetambile vastu peavad?

Timo Simonlatser on astunud selge sammu edasi. Ka Peeter Kümmel alustas ettevalmistust väga hästi. Kaspar Kokk ja Priit Narusk pakuvad Jaagule konkurentsi. Aivar Rehemaa, kes harjutab Toliku (Anatoli ·migun – toim) juures, jättis Norra lumelaagris hea mulje.

•• Mida teevad Anti Saarepuu põlved?

Kevadel läksime liiga optimistlikuks. Anti tegi kaasa Munamäe imitatsioonitreeningu ja põlved läksid jälle viletsaks. Doktor Aalo Eller tegi talle süsti.

•• Kuidas noori ergutate?

Tahame Bjørn Kristianseniga, et saaksime nii distantsi- kui ka sprindirühma võtta veel rohkem paremate eeldustega sportlasi, kes oleks lähemal Veerpalu ja Mae vastupidavusele ning Saarepuu kiiruslikele võimetele.

21–23-aastaste järelkasvukoondise liikmed treenivad iga kuu kuni kaks nädalat koos põhikoondisega. Sprindirühmas harjutavad Tauno Tõld, Ken Einaste, Jaanek Vallimäe, Vahur Teppan ning koos distantsisõitjatega Algo Kärp, Martti Himma, Madis Vaikmaa, Keijo Priks. Mõlemas rühmas on treeninud Siim Sellis.

•• Mis mulje järelkasv jätab?

Ainult pidurda treeningul – nii võin öelda distantsirühmas treenijate kohta. Eks noored mehed on õnnelikus seisus, sest harjutavad Eesti suusatamise kuldajastul.  Õnnetus seisus on noored aga seepärast, et kuldajastu liidrid tõstsid lati kõrgele. Nad on meedia tugeva tähelepanu ja negatiivse surve all. Toon näite: Tiidrek Nurme jooksis hästi. Kui palju ta kaotab maailma eliidile?

•• 5000 m maailmarekordile minuti ja 20 sekundiga ehk seitse-kaheksa protsenti. Miks sa suusatajaid Nurmega võrdled?

Nurme on tugev sportlane. Ta on saanud õigustatult positiivse meediakajastuse. Kuid küsin: “Kas kujutad ette, et suusatajad, kes kaotavad 15 km sõidus võitjale seitse protsenti, saavad hea kajastuse? Neid häbistatakse, nad ei tea, kuhu oma nägu peita. Seitse protsenti võrdub 42 FIS-i punktiga, see annab koha kuuendas kümnes. Väidetakse: protsentuaalne kaotus pole absoluutne näitaja. Ei ole, aga tulemusi on võimalik võrrelda. Kui noored suusapoisid kaotavad võitjale ajaliselt seitse protsenti, ei plaksuta peale minu keegi.

•• Kui kaua suusatamise kuldajastu kestab?

Suusaliidu majandusliku edu mootor on sportlik edu. Olen kindel, et Kristina ja Jaak võidavad järgmistel tiitlivõistlustel Eestile medaleid. Kui Andrus saab jala korda, võidab temagi veel medaleid. Intrigeerin: isegi kui suusaliit neid eriti ei toeta. Ütlen veel hullemini: isegi kui suusaliit üritab neid takistada. Aga kui liit ei ehita üles noortestruktuure, ei tõuse noored kunagi sinna, kus on Norra, Soome ja Rootsi eakaaslased.  Tänu viimase kümne aasta edule oleme suutnud paigutada järelkasvu ja noorte ettevalmistusse rohkem kui ükski teine alaliit. Sel hooajal kokku kolm miljonit krooni. Tippu on vaja viia uued talendid.

•• Kas paistab uusi tipputõusjaid?

Medalipotentsiaaliga suusatajaid on A-koondises. Vähemalt üks medalipotentsiaaliga noor harjutab järelkasvukoondises ja üle hulga aja on ka medalipotentsiaaliga juunior.

•• Kuidas Veerpalu seisu hindad?

Ta allub doktor Toomas Teini väga jäigale juhtimisele. Ta vajab taastumiseks rahu. Veerpalu teema võiks hoida nii palju tagaplaanil, kui vähegi saab. Hea sõber Jaan Talts, mees, kes on Eesti spordis kõige rohkem saavutanud, küsis: “Külamehed pärivad, miks Veerpalu põlvest nii palju jahvatatakse.” Neile jääb mulje, nagu Veerpalu ise reklaamiks põlveteemat. Vastasin: “Jaan, ma pidurdan palju, aga ma ei jõua.” Ta oli meie peale väga kuri.

Kui Veerpalu jalg saab korda, siis olen kindel – ta tuleb tagasi maailma suusatamise kõige teravamasse tippu. Kui jalga korda ei saa, pole midagi teha. Poolteise jalaga ta võidu sõitma ei hakka, et heidelda 20. koha pärast.

Arvamusi

Jaak Mae

•• Koormustest ja juuni imitatsioonitreening läksid paremini kui eelmistel aastatel. 15 km klassika on põhidistants, aga valmistun ka maratonideks. Olen teinud mitu viie- kuni kuuetunnist treeningut, sõitnud end täiesti tühjaks, ja venitanud ka tavatreeninguid kolme tunnini. Tervis peab vastu, treeninguisu pole kadunud. Aga võtan aasta korraga.

Anti Saarepuu

•• Harjutan Alaveri kavade järgi ja koos distantsimeestega, sprinditreeningut pole teinud. Põhjuseks eelmise aasta kehvad tulemused. Treeningud läksid liiga kulutavaks, haigused kippusid kallale. Kevadel olid põlved korras,

aga nüüd hakkas üks põlv jälle tunda andma ja pean olema ettevaatlik.

Priit Narusk

•• Seis on positiivne. Tahaks jäljendada üle-eelmist hooaega, mis tuli hästi välja. Mullu suvel läks tõmblemiseks – jooks, hüpped, kangitreening. Rollerisõitu ja imitatsiooni jäi väheseks. Olen treeninud vist kilomeetri pealt sama palju kui Mae.

Kaspar Kokk

•• Täidan sama kava nagu Mae, taastumisprobleeme pole. Tugeva imitatsioonitreeningu põhjal julgen öelda, et seisund on üsna hea. Jõutreeningul jäljendan Mae ja Veerpalu viie-kuue aasta tagust tööd. Raskused on väikesed, kordusi rohkem. 

Aivar Rehemaa

•• Anatoli ·miguniga koos on hea harjutada – töö on varasemast kvaliteetsem. 6 km kontrolljooksu läbisin 34 sekundit kiiremini kui mullu. Tolik ütles: “See on uus tase.” Parandan klassikatehnikat, püüan kiiremalt ja tugevamini tõugata, mitte pika sammuga loivata.

Peeter Kümmel

•• Mullu tundus, et Bjørn Kristianseni kavu täites pidi hirmsalt pingutama. Nüüd ei tundugi emotsionaalselt, et teen palju, aga arvud näitavad koormuse tõusu. Taastumine on paranenud. Püüan klassikatehnika vahelduvtõuget ja jooksusammu järele aidata ning maksimumjõudu suurendada.

Timo Simonlatser

•• Laagrid on väga rängad, aga olen kõik kavandatu täitnud ja teinud natuke rohkemgi. Ka Alaver vaatab mu tegemisi, vajadusel parandab, et treeniksin rahulikumalt ja jõuaksin taastuda.