Äsja võitis Portugali MM-i ralli WRC Academy (endine juunioride JWRC sari, kus Aava mehetegusid tegi) sarjas sõitev Egon Kaur koos kaardilugeja Mait Laidveega.

Et peene nimega akadeemiad segamini ei läheks: WRC Akadeemia võistlussarja kõrval osaleb Kaur (23) FIA noorteprogrammi (täpse nimega FIA Institute Young Driver Excellence Academy) töös, mis annab õpikodade  vormis noortele automeestele koolitust. Kaur pääses sellesse programmi läbi rahvusvahelise valiksõela.

„Esimene workshop oli Edinburghis Šotimaal, teine tuleb Chamonix’s Prantsusmaal. Tutvume teooriaga, saab ka praktikat, kuigi meie seas on nii ralli- kui ka vormelipoisse. Meie gruppi juhendavad endine vormelimees Alexander Wurz ja 2001. a  ralli maailmameister Robert Reid,” tutvustab Kaur, kes peab osalemist kahe akadeemia töös õnnelikuks juhtumiks.

Ralli on kallis ala, millele masu sugugi kasuks ei tule. „Kui FIA akadeemia väljaminekuid ei põhjusta, siis kuuest etapist koosnev WRC Academy võistlussari läheb mulle ja toetajatele maksma 135 000 eurot hoo­aja kohta, selle sees on auto ja täishooldus. Minul tuleb ainult kohale minna ja sõita,” kinnitab Kaur, tunnistades, et vanas vääringus 2,1 miljoni krooni kokkukraapimine pole lihtne. Kaur peab seda suureks summaks. Võrdluseks: Aaval maksis veel mitte täisprogramm WRC MM-il täismeeste seas oma 35 miljonit krooni, Asmeri hooaeg – enne, kui ta raha otsimisest loobus – 12–14 miljonit. Kõik on suhteline.

FIA uut juunioride sarja alustas Kaur võiduga Portugali MM-i rallil. „See on kindlasti mu senise rallitee kõige kaalukam saavutus. Enamiku katsetest sõitsin n-ö kindla peale, eriti turvaliselt püüdsin kulgeda viimasel katsel, kui ajavahe oli juba piisavalt suur,” hindab Kaur, kes on teiste Eesti rallimeeste kombel pidanud kogu elu ettevaatlikumalt sõitma. „Kui lõhud auto, jääd jalameheks ja võistelda ei saa. See tõsiasi lihtsalt sunnib ettevaatusele!”

Isa polegi rallimees

Kaur kuulutab, et WRC Academy sarja avaetapi võit on alles ilus algus.

„Rõõm on tõsine. Selle sarja võitja saab edasise rallimehetee jätkuks pool miljonit eurot preemiat. See raha pole hamburgerite ostmiseks, niisuguse summaga võib juba terve hooaja lahedalt hakkama saada. Meil Maiduga tuleb silma paista,” kuuldub Kaurilt. Enne Laidveed (28) on Kauri kaardilugejad olnud Avo Kristov, Simo Koskinen ja Erik Lepikson.

Kaur teab, et Eesti rallis on rohkesti teise ja koguni kolmanda põlve sõitjaid.

„Meie peres pole kellelgi midagi tehnikaspordiga pistmist olnud. Kuid minugi puhul oli hoo andjaks isa, kes vist vaatas, et mul huvi on, ja ostis üheksa aastat tagasi 1500 krooniga vana Lada. Sellele sai umbes samasuguse summa eest juppe ostetud ja ta sellisel määral sõidukorda viidud, et Taali superkrossil sain 2002. aastal tuleristsed. Alguses proovis isa ka ise sõita. Hiljem jäi talle rohkem mehaaniku osa. Esimesed load sain 16-aastaselt. Minu algusaastate ralliharrastusele pidas vanemate rahakott vastu, nüüd enam ammu mitte,” lisab Kaur, kes on pärit Pärnust ja sealse Koidula gümnaasiumi kasvandik.

„Praegu olen Tallinna tehnikaülikoolis IV kursuse tudeng ja elan pooleks Tallinnas ja Pärnus.”

Kauri kaardilugeja Laidvee on tartlane. „Olen väikeste kogemustega, kuigi sõitnud juba viie Eesti meistri kõrval. Egonis hindan eelkõige analüüsivõimet. Ta pole selline vend, kes muudkui vajutab,” iseloomustab paarimeest Laidvee, tunnistades, et koos sõitmisest on kasu mõlemale. „Portugali ralli oli meile koos sõites kolmas. Koostöö näib sujuvat. Nagu pea kõigil Eesti rallimeestel, vajame rohkem kogemusi asfaldil,” hindab Laidvee.

Kaur on samal meelel. „Anname asfaldil teistele liiga palju ette. Suvel vajame üht-kaht asfaldirallit või siis erakoolitust. Selliseid mehi leidub, kes seda teenust pakuvad.”

Plaanid on enam-vähem selged. Lisaks Eesti tipprallidele ja WRC Academy omadele sõitsid Kaur ja Laidvee ühe ralli Soome Ford Fiesta sarjas.

Ford Fiesta ongi Kauri tänavune sõiduvahend. „Auto mõttes kaotasime. Viimased neli aastat olen sõitnud turboga nelikveolise Subaru Imprezaga, mis on võimsam auto võrreldes 1,6-liitrise Ford Fiestaga. Igas muus mõttes oleme võitnud,” leiab Kaur, kes eeldab, et FIA võtabki autospordis suuna 1,6-liitristele super­autodele.

„Super 2000 klassi nimena ei tähenda enam kaheliitrist  mootorit. Osalemine erinevates sarjades tuleb tootjaile odavamaks teha. FIA nägemus on, et 1,6-ne mootor tuleb ka näiteks turismiautodele ringrajal. Ralli MM-sari peab kosuma,” usub Kaur.

Mis mees ta on? „Minus on nagu kaks poolt. Eraelus olen pigem vaikne ja kaalutlev, teine pool igatseb ekstreemseid meelelahutusi. Ralli kõrval on mu hobi lohesurf – kohe kisub veele,” sõnab Kaur.

„Egon on eraelus kinnisevõitu. Pole eriti jutukas, kuigi areneb. Aga Portugali ralli lõpetamisel oli ta ikka päris esinduslik kuju,” muigab Laidvee.

Eluloolist

Egon Kaur

Sündinud:  20. augustil 1987

Haridus: Pärnu Koidula gümnaasium (2006), Tallinna tehnikaülikooli tudeng

Klubi: Playboy Estonia Rally Team

Saavutused

2004 – superkrossi karikasarjas esikoht noorteklassis

2005 – rallikrossi Eesti noortemeister; supekrossi karikasarjas esikoht noorteklassis

2006 – Eesti meister esiveoliste autode ühisklassis (N-rühm);

Eesti meister rallisprindis (klass 2WD-Sport)

2007 Eesti meistrivõistluste kolmas koht absoluutarvestuses

2008 – Eesti MV neljas koht absoluutarvestuses ja klassis N4

2009 – Eesti MV hõbe absoluutarvestuses ja klassis N4

2010 – Eesti meister klassis N4

2011 – esikoht WRC Academy Portugali rallil; pääs FIA koolitus­programmi