Markko Märtin—Toomas Kitsing lõpetasid Rootsi MM-ralli 8. kohaga, hooaja teise etapivõidu sai kolmekordne maailmameister Tommi Mäkinen. Maarjamaalaste läbi aegade parim saavutus tõstis Märtini—Kitsingu jupiteride valgusse. “Markko sõit äratas suurt tähelepanu,” taandus Kitsing tagasihoidlikult tagaplaanile. “Ajakirjanikud ja fotograafid piirasid teda, kõrge koht üllatas. Markko jagas intervjuusid soomlastele, rootslastele, prantslastele…”

Kummid valmistasid meelehärmi

Avapäeva 10. kohaga lõpetanud eestlased tõusid laupäevase esimese katsega kaheksandaks—Colin McRae katkestas, Bruno Thiryle tõi starti hilinemine trahvisekundid.

“Põhiülesanne oli kohta hoida,” ütles Kitsing. “Kuid ülearu pead ei vaevanud, Markko tegi oma sõitu. Võitjale Tommi Mäkinenile kaotasime lõpuks 9.42, enam pingutades saanuks ehk hakkama 9.12-ga. Seitsmendat kohta hoidnud Pasi Hagströmiga konkureerida ei lubanud kehvad rehvid.”

Kummivalik valmistaski Märtinile—Kitsingule kõige enam tuska. “Rehvide nahka läks palju sekundeid,” nentisid võidusõitjad. “Laupäevane pikim katse sõi kummid täiesti läbi, kümnel viimasel kilomeetril polnud mingit pidamist. Alles jäi kolmandik naeltest. Meestele, kellega muidu võrdselt kihutasime, kaotasime umbes 15 sekundit.”

Rehviprobleemid vaevasid teisigi. “Meie Burnsiga ei sõitnud rallit, vaid uisutasime võidu,” ütles Pirellidega hätta jäänud Juha Kankkunen.

“Meie Michelinid sobisid lumisele teele, mitte jääl kihutamiseks,” selgitas Kitsing. “Ralli lõpuks õnnestus tänu Fordi tehasemeeskonna juhile saada kaks jooksu Peter Solbergi kasutatud rehve. 17. katsel panime need alla. Kumme testida Markko ei jõudnud, tunnetuse pidi kätte saama esimese kilomeetriga. Näitasime kuuendat aega, avapäeva tulemust parandasime 17 sekundit.”

18. katse Solbergi auto all vatti näinud rehvidega nii hästi ei läinud. “Summuti värv hakkas kärssama, masin oli tossu täis,” põhjendas Kitsing. “Viimane kihutamine läks jälle korda. Üritasime vahet Loix’ga hoida, tegelikult õnnestus edumaad suurendadagi.”

Pistsid rinda tehasesõitjatega

“Oleme tulemusega rahul,” võtsid Märtin—Kitsing etteaste kokku. “Toyota Celicaga sõites kaotasime võitjale 18 minutit, nüüd kümme.

Legendi koostamisel kasutasime uut süsteemi. Tulu tõusis enne võistlust treeninguautoks soetatud N-rühma Fordist. Esimest korda saime eeltöö korralikult teha.”

Märtini—Kitsingu nimel oli ka senine eestlaste parim tulemus MMil: mullune Suurbritannia RAC ralli lõpetati 9. kohaga. Toona katkestasid paljud tugevad sõitjad, nüüd pisteti kangetega finishini rinda.

Maarjamaalastest eespool lõpetanutest ei kuulu vaid soomlane Pasi Hagström tehasesõitjate leeri. Fordil kihutanutest suutis eestlasi edestada Thomas Radström. Radström võistles uuel Focusel, Märtini—Kitsingu 4 miljonit krooni maksnud Ford Escort WRC on tehasetiimide jaoks juba eilne päev.

Edukast etteastest loodavad eestlased tulevikku silmas pidades tulu tõusvat. “Meie vastu tuntakse huvi,” sõnas Kitsing. “Paugupealt ei peagi midagi juhtuma. Läbirääkimised käivad mitme rahvusvahelise suurfirmaga.”

Rådström lähebkursustele

Ametlikku banketti pärast Rootsi rallit ei peetud. Kaheksanda koha eest said eestlased taiese ja 4000 rootsi krooni. “Selle eest korraldame tiimile õhtusöögi,” ütles Kitsing.

Tommi Mäkinen võitis Rootsi ralli kolmandat korda. “Üritasin edumaad kasvatada samadel kiiruskatsetel, kus mullugi,” ütles soomlane. “Tippkiirus jäigi proovimata, muidu suurepäraselt käitunud Michelini kummid kuumenesid pikal Jutbo katsel üle.”

Monte Carlos ebaõnnestunud Carlos Sainz sai kirja 2. koha, nagu kolmel eelnenud aastalgi. “Minu jaoks algas hooaeg alles nüüd,” ütles ta.

Soosikuks peetud Thomas Rådströmile lubas Fordi boss siduri kasutamise kursused korraldada: rootslase stardid ei õnnestunud ja mootor suri alatihti välja.