Kaardilugeja kohale istudes sikutab mehhaanik mind tükk aega turvavöödega istme külge. Starti ootades vajutan kogemata jalgade all oleval juhtpaneelil asuvat signaali. Samast kohast saab soovi korral tööle panna kojamehed.

“Kui ma näen legendist, et veetakistus tuleb, siis saan ise kojamehed sisse lülitada ning Urmo keskendub ainult sõitmisele,” selgitab kaardilugeja Kuldar Sikk hiljem. “Ja kui teelolijaile on vaja signaali anda, siis saan seda samamoodi teha.”

Start. Kiirendame mõne sekundiga sajani ja võtame esimese tagasikurvi täisgaasiga. Erinevalt neliveolisest autost, jõnksutab meie Suzuki Ignis veidi. Kuid see on kaherattaveo omapära, mis teeb selliste autode sõidu ka vaatemängulisemaks.

Pikal sirgel võtame kiiruse üles. Jõuame 150 km/h, kui Urmo kurvi sisenedes sekundi jooksul hoo umbes sajale maha pidurdab ja siis täisgaasiga kitsal kruusarajal edasi annab. Künklikul rajal, kus loogikareeglite järgi peaks auto rattad kurvis üles tõusma, püsib Ignis nagu naelutatult raja küljes.

Ning suure kiirusega kurvi minnes on tunne uskumatult turvaline. Eriti, kui tead, et rooli hoiab maailmaklassi piloot. Pöörame otsa ringi ning tuleme sama teed tagasi. Täiskiirusega laugesse kurvi minnes surub 210 hobujõuga masina raskusjõud mind nii tugevasti tooli vastu, et lausa mugav hakkab. Viimasest kurvist väljume korraliku hooga, tagaots vaatemänguliselt järgi lohisemas ning ongi kõik. Hirmu polnudki.

20 aastat tagasi poisina Lada ralliautos kaasa sõites oli tunne kordi hirmsam. Eriti, kui nägid, kuidas kõrvalistmel olnud naine end hirmust täis tegi.

Aava saabus Tšehhist testilt

•• Urmo Aava saabus teisipäeval Tšehhist, kus ta koos soomlasest tiimikaaslase Kyösti Katajamäkiga Kreeka ralliks testis.

•• “See oli spetsiaalne Škoda testrada, kus sai viis-kuus kilomeetrit kiiret sõitu teha,” ütles Aava. “Sai kaks kilomeetrit proovida vastumäge sõites ja allamäge sõites. Et kui palju auto taga-osa tõsta, nii et kiirus oleks kõige optimaalsem.”

•• Kokku läbis Aava Tšehhis 60 kilomeetrit, mis on hooaja keskel kiiruse hoidmiseks ülioluline. “Praegu peab kiire olema, et tulevaks hooajaks midagi näidata oleks,” ütles Aava.

•• “Sellest, kui ma hooaja viimasel etapil kõigist kiirem olen, uut hooaega silmas pidades kasu enam pole.”

Suzukil sajakilone lisaraskus

•• Aava-Sikk loodavad kodusel EOS rallil võistelda kaasaegse Suzuki võistlusautoga.

•• “Läbirääkimised auto rentimiseks käivad,” ütleb Aava. Kui meeste kasutuses oleva treening-auto hind on umbes poolteist miljonit krooni, siis uue võistlusauto maksumus küündib kolme miljoni kroonini. “Jutt, et juunior WRC auto peaks saama 100 000 euroga, on müüt,” naerab Aava. “Ametlikult on hind küll selline, kuid sinna lisandub igasugu asju.”

•• Kui praegu eestlaste kasutuses oleva Ignise tippkiirus on 168 km/h, siis ümberseadistamisel võib selle viia 180 või 200 kilomeetrini tunnis. Sõltub ralli oma-pärast. Soome kiirel MM-rallil tuleks kasutada 180 tippkiirust, sest hüpetega ning kohati liivase raja omapära ei luba rohkemat proovida.

•• Suzuki kahjuks räägib liigne raskus. Kõige kergem võistlus-auto tohib kaaluda 1045 kilo. Citroėn on saavutanud ideaalilähedase 1050 kilo. Suzuki uus mudel Swift kaalub aga 1160 kilo. “Mis tähendab, et meil on autos üks sajakilone vend piltlikult juures,” ütleb Sikk. “Kui kõrvalistmel on 30 kilo raskem mees, annab see sõidus kohe tunda,” mainib Aava.

Eestlaste rariteetne auto

•• Selliseid Suzuki Igniseid, mis Aava kasutusse Eestis anti, maailmas palju järel pole.

•• “Võib-olla kaks masinat on, sest tegemist on autospordi mõistes üsna vana mudeliga,” ütleb Aava. Vanaks autoks nimetab Aava seega masinat, millega ta sügisel võitis Sardiinia rallil avapäeva.

•• Kuigi eestlased sooviksid selle Ignisega kodurallidel kätt harjutada, ei luba Suzuki tiim omapärase poliitika tõttu vana tehnikaga võistelda. Väsinud masinaga katkestamine ei mõju tiimi reputatsioonile hästi.

•• “Mis väsinud - selle kerega võiks meil Eestis kümneid rallisid sõita,” räägib Aava. “MM-il peab üks kere vastu ehk kaks rallit. Eriti pehmeks muutub kere pärast raskeid Sardiinia ja Kreeka rallisid.”

•• Täna sellisele Ignisele kaas-aegseid varuosi enam ei toodeta. Kogu aur läheb uue Suzuki Swifti arendamisele, sest praegu kaotab Jaapani tiim kiiruses selgelt Citroėnile.