Äsjase Valgamaal lahvatanud korruptsiooniloo taustal nägi majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ka ministeeriumi tegemata töid ühistranspordi korraldamisel. “Ma ei vaidlusta küsimust, miks ministeerium pole varem reageerinud negatiivsetele signaalidele ühistranspordi korraldamise kohta maakondades,” lausus Parts.

Üht arengusuunda näeb Parts riikliku ühistranspordikeskuse loomises. Ta ei pidanud aga õigeks, et see keskus või ministeerium hakkaks maakondades otseselt bussiliiklust korraldama, vaid tegeleks kõigi ühistranspordiliikidega. “Ettevalmistamisel on näiteks ühine transpordi online-süsteem,” nimetas ta.

Esiteks ühtsed riigihanked

“Riik ei saa Tallinnast korraldada bussiliiklust Saaremaal Sõrves või Põlvamaal Kanepis,” välistas Parts võimaluse, et ministeerium hakkaks maakondade bussiliinidele riigihankeid korraldama. Tema sõnul on maavanemal kui riigiesindajal ühistranspordi korraldamisel otsustav roll, mida saaks tema hinnangul anda edasi vaid kohalike omavalitsuste liitudele. Viimase kohta on Eestis mõned näited, kuid neiski on Partsi sõnul oma riskid.

Ministri sõnul on maakonnas võimalik kiiresti ühtlustada ühistranspordi korraldamise riigihangete nõudeid. Tingimustesse ei tohiks panna näiteks nõuet, et bussifirmal peab olema konkreetses asulas pesula. “Aga ainult ühel bussiettevõttel see on ning liinileping mängitakse riigihankega ühe firma kätte,” piltlikustas Parts. “Korruptsiooniriski tuleb riigihanke juures vähendada.”

Ka liiniveohind, mille riik kinni maksab, peaks olema Partsi sõnul kindlate objektiivsete näitajate alusel korrigeeritav, arvestades elu kallinemist kuni kümneaastase lepingu ajal.

“Mind huvitavad väga Valga juhtumi detailid – see võiks olla õppetund edasiseks,” ütles minister Parts. “Aga pärast Georg Trašanovi juhtumit peaksid kõik maavanemad korraks peeglisse vaatama.” Parts tuletas meelde, kuidas Saare maavanem koos bussiettevõtte esindajaga käis tema juures dotatsiooni juurde küsimas. “Küsimus oli, kelle huve maavanem ikkagi esindab ja kuidas ta kontrollib seda, et bussiettevõte raha juurde küsides lihtsalt ei blufi,” lausus Parts.

Läbipaistmatu

Bussidega seotud

mitu kahtlust

•• Eelmisel nädalal pidas kaitsepolitsei kinni Valga maavanema Georg Trašanovi, bussiettevõtte GoBus nõukogu juhtinud Aivo Pärna ning juhatusse kuulunud Valter Keisi ja Kalle Muru.

•• Valga maavanemat kahtlustab kapo altkäemaksu võtmises ja Muru altkäemaksu korduvas andmises, Pärna ja Keisi puhul on kahtlustus altkäemaksu andmisele kaasaaitamises.

•• Bussifirma GoBus tegevus maakonnaliinide teenindamisel on avalikkuse huviorbiiti sattunud ka Saaremaal.

•• Majandusminister Juhan Parts kirjeldas septembris ajalehes Oma Saar maavanem Toomas Kasemaa käitumist kui riigilt bussidotatsioonide väljapressimist ja võimalikku korruptsiooni. Vastuseks Partsi kriitikale pöördus Kasemaa kaposse palvega tema suhtes tehtud korruptsioonivihjeid uurida.