Kersti Kaljulaidi sõnul on tuntus julgeolek. Foto: Madis Veltman

„Minu jaoks on see kampaania olnud positiivne selles suhtes, et näen, kui palju on meie diplomaadid saanud kasu maailma parema mõistmise näol, aga ka, kui palju on meie ettevõtetel huvi arenevate turgude vastu!” väljendas Kaljulaid häid kogemusi.

„Tavaliselt vaatad, kuhu ekspordivad ettevõtted makropildis – siin ümbritsevatele turgudele, aga ei mõtle selle peale, et meie ettevõtted ei mahu kõik sinna küllastunud suurtele turgudele. Väga paljud tahaksid minna arenevatele turgudele ja seda on see kampaania võimaldanud. See on minu jaoks osutunud tohutult väärtuslikuks tööriistaks, millest on kasu Eesti majanduse arengule,” sõnas ta.

President ei jätnud mainimata ka julgeolekupoliitilist kasu, sest see töö on selgelt suurendanud ka Eesti tuntust. „Tuntus on julgeolek. Kui keegi kedagi hammustab, aga hammustatavat ei tunta, pole see mingi uudis. Aga kui tuntakse, siis üldiselt on uudis.”

Eesti kampaania saab hinnangu alates 7. juunist, mil New Yorgis ÜRO peakorteris hakkavad pihta julgeolekunõukogu mittealaliste liikmete valimisprotseduurid. Uue valitsuse moodustamise valguses ei saanud jätta riigipealt küsimata, kas veame finišini välja või jõuame edu veel maha mängida.

„Aus vastus on, et ma ei tea seda. Oluline on see, et kui võidame selle kampaania, siis on meil globaalne elektoraat. Oleme neile riikidele rääkinud, milline riik oleme, mis väärtuste eest seisame ja tihtipeale viidanud omaenda toimimise ajaloole ÜRO-s ja mujal. Ja ÜRO julgeolekunõukogus olles peame neist väärtustest kinni pidama, sest oleme seda oma valijatele lubanud.”

Kuid president möönis, et Eestist lähtuvad segased märgid võivad olukorda mõjutada. „Me ei jõua igale poole selgitama, et Eestis on koalitsioonivalitsus ja sisuline välispoliitika ei ole muutunud, et püsime endiselt demokraatlike väärtuste kaitsel ning kõik see, mis oleme rääkinud, endiselt kehtib.”

„Ja ega ausalt öeldes pole ma ka kindel, kas meid praegusel hetkel usutaks,” ütles president natuke kurvemal noodil. „Me ei tea seda. Kirjalike kahepoolsete kokkulepete alusel oleme me seda olukorda võitmas, aga loomulikult puudub mul teadmine, kui palju mõjutavad asju siin ja seal ilmunud nupukesed, mis võiksid meid näidata ikka väga imelikust küljest.”

Kaljulaid kirjeldas, et seni on Eesti ÜRO julgeolekunõukogu valimiskampaania läinud ülesmäge – riikide huvi meie vastu on kasvanud, Eesti vastuvõttudele ja kultuuriüritustele New Yorgis on saabunud aina enamate riikide esindajaid. Nüüd jääb oodata valimiste algust, kuhu läheb Kaljulaid ka isiklikult kohale, et saada teada, mis seisus oleme.

„Eks ma nüüd, kui kampaania lõpp saabub, tunnen, kas hingus on jäine või endiselt soe. Ma loodan, et inimesed suudavad näha, et meie poliitika pole muutunud. Aga ma ei saa neile pahaks panna, kui nad ütlevad, et teie sõnade järgi on mul põhjust kahtlustada, et see võib muutuda.”