Soome Siseministeeriumi loodud riiklik rakkerühm külastas Häirekeskust Tallinnas, et Eesti mudeli kohta rohkem teada saada.

Üks strateegilistest eesmärkidest on ühtses IT-süsteemis töötava hädaabiteadete menetlemise mudeli kasutussevõtmine ja muude Häirekeskuse ülesannete ümberkorraldamine. Eesti Häirekeskus juba kasutab uut infosüsteemi, mis võimaldab rakendada kõnede ülevoolu põhimõtet ja asukohast sõltumatut infohaldust hädaabikõnedele vastamisel. Tänu pikaajalisele aktiivsele koostööle Soome ja Eesti Häirekeskuse vahel on Soomel nüüd võimalus kasutada Eesti kolleegide kogemust ja teadmisi.

Koostöö ühe osana külastas Soome Häirekeskuse riiklik rakkerühm 26. novembril Eesti häirekeskust uues töökeskkonnas Tallinnas.

"Me oleme väga rahul koostööga Soome ja Eesti Häirekeskuse vahel. Oleme teineteisel korduvalt külas käinud ning vahetanud mõtteid, kuidas arendada hädaabiteadete menetlemise teenust. Lühikese aja jooksul on Eesti Häirekeskus kasutusele võtnud uue kõrgtehnoloogilise infosüsteemi, mis toetab kõnede ülevoolu ja üleriigilist infohaldust võimaldavat 112-kõnede menetlemise mudelit. Soovime õppida Eesti kogemustest," kommenteeris Soome Häirekeskuse peadirektor ja riikliku rakkerühma esimees Martti Kunnasvuori.

Eesti Häirekeskuses kasutuselolev infosüsteem teeb võimalikuks eelpool kirjeldatud hädaabiteadete menetlemise mudeli. See tähendab, et kõik Häirekeskuse neli regionaalset keskust on võimelised vastama ükskõik millisest Eesti piirkonnast hädaabinumbrile 112 saabunud teadetele ning saatma välja päästjaid ja kiirabi kõikjale Eestis.

"On oluline märkida, et võrreldes teiste Euroopa Liidu liikmesriikidega on hädaabinumbri 112 töökorraldus mõlemas riigis väga edumeelne. Eesti lahendused ja kogemused on inspireerivad ning julgustavad meid arendustöös meie strateegiliste eesmärkide saavutamiseks," ütles Kunnasvuori.

Eesti on tarmukalt arendanud 112-süsteemi ja tõhusalt läbi viinud mitmeid muudatusi hädaabiteadete menetlemise valdkonnas. Lisaks standardiseeritud ja kõnede ülevoolu võimaldavale süsteemile kasutavad kõik operatiivteenistused Eestis TETRA raadiosidet. Alates 2012. aastast pakub Eesti Häirekeskus registreeritud kasutajatele SMS-112 teenust.

"Tänu meie ühistele pingutustele 112-teenuse arendamisel on palju sarnasusi Soome ja Eesti Häirekeskuse tööpõhimõtetes ning mõlemal riigil on teisele midagi pakkuda. Näiteks on Eesti Häirekeskuse Põhja keskuses töösaali laudade asetus sarnane Soome omale. Lisaks on Eesti Häirekeskus huvitatud 112-rakendusest nutitelefonide jaoks ja Häirekeskuse ülesannete laiendamisest politsei valdkonnas, mida Soomes on juba tehtud. Eesti Häirekeskuse uues infosüsteemis on mitmeid võimalusi, mille Soome võtab kasutusele koos oma uue hädaabiteadete menetlemise infosüsteemiga ERICA.

Näiteks riskihindamise protseduurid, operatiivressursside õnnetuskohale jõudmise aja arvutamine, erinevad kaardikihid ja automaatsed päringud erinevatesse registritesse," selgitas Soome Häirekeskuse peadirektori asetäitja Marko Nieminen.

"Minu hinnangul on suurepärane ja vajalik, et kolleegid mõlemal pool Soome lahte teevad tihedat koostööd. Selline koostöö on kasulik mõlemale poolele ning toetab hädaabiteadete menetlemise teenuse arendamist. On väga rõõmustav, et mõlemad riigid arendavad 112- teenust samas suunas," kommenteeris Eesti Häirekeskuse peadirektor Janek Laev.