Internetioksjonilt 5000 dollari eest 1997. aasta Jaguari kabriolettmudeli ostnud autode impordiga tegeleva OÜ Globecom juhi Priit Janu sõnul hindab tolli palgatud ekspertfirma OÜ Avariigrupp sõidukeid neid oma silmaga nägemata.
Ehkki Eestisse toodud Jaguar XK8 on seest hallitanud, mootor ei tööta korralikult, elektroonikasüsteem jupsib ning masinal on kriime ja mõlke, määras ekspert auto turuväärtuseks 180 000 krooni. Hindamisakt on aga alus, mille järgi arvestatakse tollimaksud.
“Kohale tuli ainult fotograaf, kes ka ise tunnistas, et temal pädevus auto seisukorda hinnata puudub,” rääkis Janu. “Mingil juhul ei saa selle auto eest tema praeguses olukorras 180 000 krooni. Mina ei suuda mõista, kuidas saab hinnata piltide järgi auto seisukorda. See on sama, kui arst paneks selgroo kohta diagnoosi inimese lasteaiapilti vaadates.”
Janu sõnul on Avariigrupi ekspert Toomas Alekõrs masina vähemalt saja tuhande krooni võrra üle hinnanud. “Pakkusin Avariigrupile seda autot 88 000 krooniga müügiks, ent miskipärast ei olnud nad huvitatud,” sõnas ta.  
Varem oli tollile hindamisi teinud teine firma, kelle ekspert uuris autot põhjalikult.  “Kuulda on, et ka teistel on Avariigrupi eksperdiga lahkarvamusi, aga eestlane ju üldiselt protesteerima ei hakka,” sõnas Janu, kes hinnanguga mingil juhul leppida ei kavatse.
“Panen auto hindamisaktis näidatud hinnaga müüki ja siis on mul hiljem võimalik näidata, et ekspertiis pole õige. Kavatsen kõik kulud tagasi nõuda.” rääkis ta ning märkis, et tõenäoliselt tuleb jalge alla võtte kohtutee. Globecomi juht lisas, et tollile tal pretensioone ei ole.
OÜ Avariigrupp juhatuse liikme Indrek Madara veendumuse kohaselt on sõiduki väärtus õiglaselt hinnatud. Tema sõnul võetakse hindamise põhialuseks Eesti konjunktuuriinstituudi esitatud andmed sõiduautode keskmise müügihinna kohta ning arvestatakse ka sõiduki väljalaskeaastat, marki ja mudelit.
“Seda alusmaterjali võib pidada piisavalt usaldusväärseks, sest samadel alustel hinnati varem importimisel sõidukite tollimakse. Lisaks arvestatakse ka suuremate kasutatud autode internetilehekülgede informatsiooni Eestis ja välismaal,” kõneles Madar. “Kui on suuremad kahjustused, arvutatakse taastamisväärtus tasemeni, millega on lubatud teedel liigelda, ning lahutatakse see tehniliselt korras sõiduki turuhinnast. Kuigi puudused fikseeritakse, ei saa hinnangut koostades kõigi “vigade” kulusid uute osadega vahetuse täissummas hinnast maha lahutada.”
Küsimusel, miks ekspert autot ise üle ei vaata, Madar meili teel saadetud vastuses ei peatunud, küll aga märkis ta, et proovisõitu autodega ei tehta, kuna selleks puudub neil õigus.
“Et hinnangust sõltuvad maksud, siis pole autokaubandusega tegelevatel isikutel reeglina huvi näidata sõiduki tehnilist seisukorda reaalsena,” tähendas ta.  
Madar märkis, et teisi vaidlusi ei ole ette tulnud, ning osundas portaalile auto24.ee, kus pakutakse kahte 1997. aasta Jaguar XK8 hindadega 230 000–289 000 krooni. “Erinevad pakkumised väljaspool EU-d annavad analoogsed tulemused,” resümeeris Madar.

Avariigrupp alles alustas

** Maksu- ja tolliameti (MTA) avalike suhete juht Priit Rum märkis, et Avariigrupp on ametile uus koostööpartner, kes leiti riigihanke kaudu.
** “Hindamiste kvaliteedi kohta on veel vara midagi öelda, sest ekspert alustas tööd 14. juulist,” sõnas Rum.
** Kui toll tuvastab, et töö ei vasta lepingutingimustele, siis esitatakse eksperdile pretensioon ja nõutakse parandusi. MTA saab lepingu üles öelda pärast kolmandat pretensiooni.
** “Klientidel on võimalik eksperdi töö kvaliteedi kohta esitada kaebus. Samuti on kliendil õigus küsida küsimusi ja esitada oma seisukoht eksperdile,” lisas Rum.
** MTA saadab sõidukid hindamisekspertiisi viimase meetmena juhul, kui tekib kahtlus esitatud andmete õigsuses. “MTA eelistab seda, kui isikud tõendavad soetamishinna ise korrektselt dokumentidega,” lausus Rum.
** Sõiduautode hindamisekspertiisi eest tasub amet Avariigrupile 400 krooni, millele lisandub käibemaks.