Lennundus Euroopas on kiirelt muutumas. Olgu Nordica piletimüügi ja lendude lõpetamine oma kaubamärgi all selle ehedaks näiteks. Küsimus on suuremas trendis, mida väike Eesti mõjutada ei saa, kuid millega me nutika riigina kiirelt kohaneda võiksime.

USA-st kümmekond või rohkem aastat tagasi alguse saanud ja nüüd vargsi Euroopa taevaliiklust järjest rohkem mõjutav suund sunnib suuri ja tuntud lennufirmasid keskenduma pelgalt oma pikamaalendudele. Selles segmendis käib gigantide vahel äge heitlus. Regioonidevahelised lennud aga soovitakse hankida sisse väiksematelt, paindlikematelt ja efektiivsematelt lennuettevõtetelt, kes ise piletimüügiga ei tegele, nagu seda on näiteks Nordica ja Poola LOTi tütarettevõte Regional Jet.

Suurte ja tuntud brändide esmane eesmärk allhankijate kasutamisel on oma kulubaasi madalamale toomine, et olla transatlantiliste lendude turul konkurentsivõimelisem. Selles heitluses on edukas see, kes suudab pakkuda kliendile odavamat lennupiletit ja siin tulebki pilti Eesti lennufirma.

Uued jooned Euroopa lennunduses

Seega tõmmatakse Euroopa lennunduses täna uusi jooni, mis eraldavad terad sõkaldest ja see protsess on alles hoogu kogumas. Lennufirmad, kes müüvad täna alla 10 miljoni pileti aastas, ei ole pikas perspektiivis elujõulised.

Baltimaadele on üsna oluline, et airBalticu ärimudel oleks jätkusuutlik, kuid aastas vaid 4 miljonile reisijale pileteid müües ei ole see lihtne ülesanne. Läti lennufirma kahjumid ainult kinnitavad seda tõika ja karta on, et ka nende Tallinna liinivõrk läheb lähitulevikus ümbervaatamisele. Samas suurusjärgus ja sama ärimudeliga toimetanud lennufirmad juhivad täna paraku pankrottide pingerida Euroopa lennunduses. Brittide ettevõtted Flybe ja BMI, kellest esimene liideti viimasel hetkel Virginiga ja teine lõpetas oma eksistentsi pankrotiga, ei lisa optimismi airBalticu strateegia pikaajalisse toimimisse.

Milleks meile ühegi Tallinna-lennuta lennufirma?

Seoses Nordica piletimüügi ja lendude peatamisega on tõstatunud küsimus, et milleks maksumaksjatele sellist lennufirmat vaja on, kes ei paku otseühendusi Tallinnast. Küsimuse püstitus on ühelt poolt arusaadav, aga kui mõelda ülal kirjeldatud trendide peale, mis vääramatult meid mõjutavad, siis peaksime mõtlema oma kinganinadest natukene kaugemale.

Regional Jet, kes on oma olemuselt tootmisettevõte pakkudes oma lennukite ja meeskondadega lennuteenuseid suurematele firmadele, teeb seda muuseas ka Tallinnas ja aina rohkem. Jah, me ei räägi täna kaasa liiniarenduses ega otsusta selle üle millisesse sihtkohta Tallinnast täpselt lennata. Seda teevad meie eest LOT ja SAS, kellele me Tallinna lennujaamast lennuteenust pakume. Siit edasi mõeldes ei ole võimatu see, et tänu Eesti riikliku lennufirma efektiivsele toimimisele võib tulevikus mõni järgmine Euroopa mõistes suur lennufirma meie abiga Tallinnasse lendamist taas kaaluma hakata.

Ka airBaltic saaks Tallinnast väljuvate lendude osas oma kulusid vähendada, kui lennuoperatsioonid ostetaks sisse Eesti lennufirmast.

Seega - Regional Jet toetab igati riiklikule lennufirmale pandud missiooni ehk loob ühendusi Tallinna ja muu maailma vahel. Ta teeb seda läbi kaasaegsema ja jätkusuutlikuma ärimudeli ning erinevalt teistest kasumlikult.