Maailma jõukaim kosmoseagentuur püüab enda usaldusväärsust parandada, kuid turvalist süstikulendu pole ka kaks ja pool aastat pärast süstik Columbia hukku ikka veel või-malik tagada.

2003. aastal eraldus Columbia kütusepaagist portfellisuurune tükk vahtu, mis vigastas

tiiba niivõrd, et süstik hiljem maandumisel purunes, põhjustades seitsmeliikmelise meeskonna surma. Sama viga kordus ka nüüd.

Eile avastati stardiaegseid videokaadreid uurides, et Discovery kütusepaagist kukkus teisipäeval ära üks kolmveerandmeetrise läbimõõduga ja üks viieteistsentimeetrise läbi- mõõduga isolatsioonikihi tükk, mis siiski süstikut ennast ei tabanud. Väiksem tükk pudenes paagi kinnitusklambri juurest, seda piirkonda aga on just turvalisuse suurendamiseks oluliselt ümber tehtud.

“Kuni me ei suuda seda viga parandada, pole me valmis uuesti lendama,” märkis NASA süstikuprogrammi direktor Bill Parsons. Eelnenud kahe aasta jooksul olid NASA ja Lockheed Martini lennukitööstus näinud palehigis vaeva, et kütusepaaki turvalisemaks teha. Ka nüüd, enne Discovery starti tuli kütusepaak probleemide tõttu teisega asendada.

Kütusepaak üheks lennuks

See 15-korruselise maja kõrgune paak on küll ainus osa süstikust, mida teist korda ei kasutata, samal ajal kui kaks stardi- kiirendit pukseeritakse hiljem merelt tagasi. Atmosfääri ülakihtides süstikust eemaldunud paak kukutatakse iga kord leegitsevana ookeani.

Seekordse süstikumissiooni STS-114 peamine eesmärk on lennuturvalisuse arendamine ja rahvusvahelise kosmosejaama varude täiendamine. Algsest plaanist saata üles vaid neljaliikmeline meeskond siiski loobuti, sest kavandatud tööd kosmosejaamas vajasid maksimummeeskonda.

Süstiku kapten, kahe lapse ema Eileen Collins (48) juhtis süstiku eile turvaliselt kosmosejaama juurde. Süstik jääb kosmosejaamaga ühendatuks kaheksaks päevaks. Kennedy kosmodroomil peaks ta maanduma 7. augustil.

Enne rahvusvahelise kosmosejaama külge kinnitumist möödus süstik “kõhupoolse” küljega jaamast, et sealne kaheliikmeline meeskond saaks süs-tikut ka altpoolt korralikult pildistada. Esialgsete andmete kohaselt pole süstiku kerel probleeme, mis maandumisel võiksid muret tekitada.