Ühendriikide hinnangul ei saa USA sõdureid selles traagilises õnnetuses süüdistada. Itaalia prokuratuur vaidleb aga vastu. Itaallased kinnitavad, et liikuv kontrollpunkt oli märgistamata. Autojuht peatus kohe, kui sõidukile valgusvoog suunati, sõdurid avasid aga tule edasiste hoiatusteta. Itaalia versiooni kohaselt liikus auto kuni 50 kilomeetrit tunnis ega kihutanud, nagu väidab USA.

Sõdurid kõrvaldasid asitõendid

Itaalia ei vaidlusta, et tegu on õnnetusega, kuigi kontrollpunktis valvanud USA sõduritel polnud niisuguseks missiooniks professionaalset ettevalmistust ja Itaalia uurijate arvates ei suutnud nad ennast stres- sirohkes olukorras valitseda.

USA oli operatsioonist teadlik, kuna Caliparile ja tema abilisele pakuti itaallaste väitel isegi öömaja Ühendriikide sõja- väebaasis Bagdadis, juhuks kui missioon peaks venima. Itaalia uurijate hinnangul ei toiminud aga korralikult kontrollpunkti telefonside ning varuseadeid ei kasutatud.

Veel süüdistavad itaallased ameeriklasi asitõendite sündmuskohalt kõrvaldamises kohe pärast toimunut, mis teeb tõe väljaselgitamise võimatuks. Itaalia ootab USA ametlikku vastust Itaalia raportile, seni on Washington vaikinud.

Itaalia parempoolne koalitsioon loodab, et USA ja Itaalia suhted Calipari juhtumi järel ei kannata.

Vasaktsentristlik opositsioon ootab USA-lt vabandust: “Isegi kui see oli õnnetus, peaks USA Itaalia valitsuse ees siiski vabandama,” ütleb Perluigi Castagnetti vasakdemokraatlikust Karikakraparteist. Rohelised ja kommunistid nõuavad Itaalia vägede kojutoomist.

USA-vastased hoiakud näivad aga rahva seas jõudu koguvat. Survegrupid lubavad alustada protestiaktsioone Itaalia territooriumil asuva seitsme USA ja NATO sõjaväebaasi vastu. Sellest võib kujuneda üks võtmeteema 2006. aasta üldvalimistel.

1998. aastal purustas Põhja-Itaalias paikneva Aviano lennuväebaasi lennuk Alpide suusakuurordi tõstukitrossid, surmates 20 inimest. Ka toona ei mõistnud USA kohus sõdureid süüdi.