Jaapani tantsija Un Yamada improviseerib koos Eesti muusikutega
Aasia sõnatu teatri festival „1000 kurge“, mis leiab aset 25.-29. oktoobrini Tallinnas ja Tartus, toob Eestisse etenduskunstnikud Jaapanist ja Lõuna-Koreast. Nelja päeva jooksul vallutab maailmatasemel tants ja muusika Viimsi Artiumi, Tartu Uue Teatri ja Eesti Rahva Muuseumi saalid. Festivali läbivaks jooneks on tunnetus, liikumine, tants ja muusika.
Festivali nimi „1000 kurge“ viitab nii jaapani legendile, kus paberlinnud oli levinud kink pruudile või vastsündinule sümboliseerimaks pikka ja head elu, ja on tabavas võrdluses ka Jaapani kuulsa nobelisti Yasunari Kawabata samanimelise romaani hõrgu detailitäpsusega sümboliseerides inimsüdame igavikulist rännuigatsust.
Juba mitmeid kordi Eestit külastanud ja siinsele publikule tuttav Jaapani koreograaf ja tantsija Un Yamada kasutab „vaba“ stiili, mille elementideks on minimalistlik kehahoiak, elusuuruses žestid, jaapani modernistlik tants, butoh ja improvisatsioon. Uni esituses saab näha seekord lavastust „Miski pole kingitud“ (Nothing's a gift). Tema improvisatsioonilises teoses „Taevas“(The Sky) astuvad lavale koos Un Yamadaga ansambli Una Corda muusikud Kristi Mühling (kannel) ja Liis Jürgens (harf).
„“Taevas“ on puhas improvisatsioon. Mind inspireeris Poola luuletaja Wislawa Szymborska luuletus „Taevas„ ja ma tahan seda tunnet muusikutega jagada. Taevas on alguspunkt, pole akent, raami, on vaid avatud ruum kui auk. Taevas on alati meie ümber ning Jaapanis tähendab ‘taevas’ ka tühjust. Ma tahan alustada oma improvisatsioonis tühjusest, enne kui me midagi tegema hakkame, heli ja liikumist looma, kuulame me vaikust ja üksteist. Maailmas, kus meid ümbritseb nii palju müra - reklaamid, televisioon, fotod, uudised - on väga raske kuulata, vaikust taluda. Ma tajun, et jaapanlased ja eestlased on sarnased ses osas, kuidas me vaikust hindame ja kuulamist väärtustame. Ootan väga koostööd Eesti artistidega,“ kirjeldab Un Yamada peagi sündivat improvisatsioonilavastust „Taevas“.
Un Yamada annab etendusi 28. oktoobril kell 19 Tartu Uues Teatris ja 29. oktoobril kell 19 Viimsi Artiumis.
Lõuna-Korea koreograaf Si Won, Choi (Nulhui Dance Company) toob festivalil publiku ette kaks omanäolist teost, „Tunnel“ (The Tunnel) ja „Voog“ (The FLow), milles segab omavahel nii koreograafi isiklikku elu ja kogemusi kui moderniseerunud maailma kuvandit. Jaapani artisti Mizuki Taka väljendab oma lavastuses „Doldrums“ liikumise ja kehaga igikestvaid dilemmasid - kas jääda paigale, oodata tuult ja edasi minna, või leppida tuuletusega andmata lootusele võimalustki. Asami Yasumoto (Jaapan) lavastus „Kata oma suu“ (Cover your mouth) annab võimsa visuaali kaudu edasi allasurutud tundeid ning nii pandeemiaaegset kui ka -järgset rusutust, ebakindlust ja muutusi.
Jaapani-Prantsusmaa trupi Elektro Kagura koostöös valminud „Ikutani SAN“ jutustab tantsu- ja muusikakeeles ühe jaapani pärimusel põhineva loo, mis põimib iidseid traditsioone ja kaasaegset kunsti.
Jaapani trupi 86B210 „Vibreeriv teavas“ (Vibrating Sky) on muusikaline ja tantsuline meditatsioon, milles tantsijad Fumie Suzuki ja Keiko Iguchi kutsuvad vaatajat avastama universumi saladusi ning mõtestama energiat. Lisaks tantsijatele on laval ka muusik Masami Sakaide, kes on lava ruumist teinud „kitarri“ (kogu lava on kui üks suur muusikainstrument).
Huvilised saavad osaleda Tallinnas Viimsi Artiumis Jaapani kalligraafia töötoas, mida juhendab Tokyost pärit Misa Torii. Samuti on kõik oodatud origamini töötubadesse Tartusse Eesti Rahva Muuseumisse ja Tallinnasse Viimsi Artiumisse. Origami töötubade läbiviijateks on Shion Yokoo-Ruttas ja Eiichi Ito.
Festivali programm, piletid, registreerimine töötubadesse ja täpne ajakava: birdname.ee